Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:18:25 GMT

افزایش نرخ بیمه سفالگران شهرضا مشکل‌ساز شده است

تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۷۰۷۰۱

افزایش نرخ بیمه سفالگران شهرضا مشکل‌ساز شده است

سجاد افشاری روز پنجشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرضا بعنوان شهر ملی سفال ایران دارای هنرمندان پرشماری است که در عرصه این هنر بومی و سنتی فعالند و بسیاری از آنان از راه این هنر روزگار می‌گذرانند.

وی با بیان اینکه سفالگران بر اساس قانون جدید ابلاغ شده به جای ۱۰ درصد باید ۳۰ درصد درآمد خود را بعنوان حق بیمه بپردازند، افزود: سهم بیمه قبلی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر بود در حالی که ۳۰ درصد کنونی برای هر نفر حدود ۷۵۰ هزار تومان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی شهرضا، مهمترین دلیل این مشکل را اعمال سلیقه‌های قانون در مناطق مختلف کشور  عنوان کرد و گفت: سفالگران استان‌های مرکزی، خراسان رضوی و همدان همچنان از یارانه دولتی بیمه استفاده می‌کنند در حالی که در استان اصفهان این یارانه به شکل سابق محاسبه نمی‌شود.

افشاری هشدار داد: حذف یارانه بیمه، تعدیل نیرو و کاهش تعداد کارگران کارگاه‌های سفالگری را بدنبال خواهد داشت.

 وی تصریح کرد: ابن در حالیست که حل مشکل بیمه سفالگران باعث افزایش تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان هنرمند خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ شهرضا بعنوان شهر ملی سفال معرفی و هنر سفالگری آن در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد اما افزایش سرانه پرداخت بیمه، شاغلان و هنرمندان این هنر را نگران کرده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا با بیان اینکه سفال این خطه سابقه ۷۰۰ ساله دارد و سفال و سرامیک شهرضا به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: رنگ آبی فیروزه‌ای سفال شهرضا مختص این شهرستان است که با لعاب و آبی فیروزه‌ای سفال همدان تفاوت دارد.

به گزارس ایرنا، شهرضا از گذشته‌های دور در عرصه سفالگری و سرامیک سازی در سطح کشور از منزلتی خاص برخوردار بوده است.

به گفته کارشناسان، سفالگری این دیار با حدود هزار سال قدمت هنوز هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

شهرستان شهرضا در استان اصفهان با ۳۰ کارگاه فعال سفالگری یکی از مراکز تولید سفال در کشور محسوب می‌شود.

۷۰ درصد از خاک این خطه برای ساخت سفال مناسب است به همین دلیل عنوان «شهر ملی سفال» را به خود اختصاص داده است.

سابقه کار سفال در این شهر به دوران صفویه بازمی‌گردد و تولید آن از خاک رس و خاک سفیدپخت(گل سنگ) انجام می‌شود.

راسته سفال فروشان و کارگاه‌های سفالگری در مقابل آستان مقدس امامزاده شاهرضا، پل عسلک و امامزاده بی بی سیده خاتون این شهر واقع است که مسافران بسیاری برای خرید سوغات یا استفاده شخصی به این کارگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

شهرضا با حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها شهرضا نمایشگاه سفال همدان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرضا نمایشگاه سفال همدان میراث فرهنگی شهرضا نمایشگاه سفال همدان میراث فرهنگی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۰۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان

به گزارش ایرنا از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی ادامه داد: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامدهای سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روزهای آینده مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که همچنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استـفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

امینی ادامه داد: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تامین شده است.

به گزارش ایرنا، روز ۲۷ فروردین سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران برای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد. در پی این اعلان قرمز، استانداری سیستان و بلوچستان به همه دستگاه‌های این استان اعلام آماده‌باش کرد؛ استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به همه دستگاه‌های امدادرسان و عضو ستاد مدیریت بحران استان دستور داد تا همه امکانات خود را بسیج کنند.

دیگر خبرها

  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • تاکید امام جمعه فسا بر حل مشکل بیمه کارگران
  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا