Web Analytics Made Easy - Statcounter

صدای ایران- روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است که تحریم‌های جدید معدود بانک‌های ایرانی را که تا کنون مشمول تحریم‌های ثانویه نبوده‌اند، هدف خواهند گرفت. پیش از این هم سه منبع مطلع در گفت‌وگو با شبکه خبری بلومبرگ اعلام کردند که دولت ترامپ قصد دارد 13 بانک ایرانی را تحریم کرده و ارتباط جهان با کل بخش مالی ایران را ممنوع اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به نوشته تجارت‌نیوز آنها توضیح داده‌اند که با این تحریم‌ها دو هدف را دنبال می‌کنند: بستن معدود منافذ مالی موجود در تحریم‌ها که به دولت ایران اجازه کسب درآمد می‌دهد و بی‌اثر کردن وعده «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر.

بر اساس توضیحات این منابع خبری معدود راه‌های باقی مانده ایران در کانال‌های مالی جهان موجب شده است که ایران بتواند برخی تحریم‌ها را دور بزند. مخالفان تحریم جدید گفته‌اند که این اقدام ممکن است کانال‌‌هایی را که ایران از آن برای واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده می‌کند، مسدود کند اما طراحان این پیشنهاد به دولت ترامپ اعلام کرده‌اند که تنها ارتباط یک بانک ایرانی را با سوئیفت حفظ می‌کنند تا از طریق آن اقلام بشردوستانه به ایران ارسال شود.

بنا به توضیحات این منابع خبری طراح تحریم‌های جدید چند تن از اعضای کنگره نمایندگان امریکا و بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هستند. در این گزارش‌ها ادعا شده است که بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها روابط نزدیک و دیرینه‌ای با اسراییل دارد.

تحریم‌های جدید چه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند؟
بهالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس بانکی درباره تاثیر تحریم‌های جدید به تجارت‌نیوز می‌گوید که در حال حاضر تقریبا تمام ارتباط ایران با شبکه بانکی جهان قطع است و پول به صورت چمدانی یا از طریق صرافی‌ها منتقل می‌شود و تجارت ایران به شیوه تهاتر کالا به کالا جریان دارد.

به گفته این کارشناس تعدادی از بانک‌های خصوصی ایران به صورت محدود مبادلات مالی انجام می‌دادند که با این اتفاق آنها هم به سرنوشت سایر بانک‌ها مبتلا می‌شوند. بنا به توضیحات هاشمی این بانک‌ها بیشتر مبادلات را از طریق ارزهایی مانند یوآن و روبل انجام می‌دادند و حجم مبادلات مالی‌شان قابل توجه نیست.

این کارشناس بانکی همچنین توضیح می‌دهد که ایران به دلیل حضور در لیست سیاه FATF همچنین قادر نیست مبادلات مالی خود را با کشورهایی انجام دهد که با آنها پیمان‌های پولی چند جانبه دارد یا واردات در ازای صادرات انجام دهد.

بنابراین در حال حاضر سنگین‌ترین فشارها بر مبادلات تجاری ایران قرار دارد و اگر امریکا تحریم‌ها را به نقطه‌ای برساند که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، کاهش آن دشوار شود، وضعیت اقتصادی ایران در کوتاه‌مدت تغییری نخواهد داشت.

 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: تحریم های آمریکا علیه ایران تحریم جدید تحریم بانکی اقتصاد ایران تحریم های جدید تحریم ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۲۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ صبح امروز آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.
برای حل ریشه‌ای مشکل تورم و به طور مشخص کاهش سرعت رشد نقدینگی، برنامه‌های مستمر و بلندمدتی توسط دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده است؛ خدمت نوین برات الکترونیکی زنجیره تامین، یکی از این برنامه‌ها بوده است.
برات الکترونیک، نسخه به روز شده‌ای از ابزار شناخته شده‌ی برات است که سابقه‌ای طولانی (چند هزار ساله) در اقتصاد ایران و جهان دارد. در برات الکترونیک ویژه زنجیره تامین، علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که برات (الکترونیکی) دارد، همواره شخص بدهکار (برات گیر) بانک است. یعنی بانک متعهد پرداخت پولی است که در سررسید به دارنده‌ی برات پرداخت می‌شود. به خاطر الکترونیکی شدن زیرساخت انتشار برات، تمامی فرآیند‌های صدور، انتقال، تنزیل و تسویه برات به شیوه‌ی الکترونیکی انجام می‌شود. موضوعی که علاوه بر تسهیل فرآیندها، سرعت و دقت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.
 
سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت اقتصاد از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است. تا امروز تعداد ۱۷ بانک برای صدور سفته و برات الکترونیک به این سامانه متصل شده‌اند.
 آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با حضور دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!