Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سلامتی و داشتن جسمی سالم اولویت تمام افراد در جهان است و نبود آن باعث ایجاد بسیاری از مشکلات خواهد شد، از مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بهبود عملکرد و سلامت بدن می‌توان به نان، غلات، شیر، لبنیات، میوه، سبزی، گوشت و حبوبات اشاره کرد.

بر اساس نظر متخصصان افراد با استفاده نادرست از مواد غذایی ممکن است دچار حملات قلبی و عروقی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک رژیم غذایی مفید و مناسب باید شامل پنج گروه‌ غذایی اصلی از جمله نان، غلات، لبنیات، میوه ها، سبزیجات و پروتئین باشد.

میوه و سبزی مهم‌ترین منابع فیبر، ویتامین‌ها و املاح به شمار می‌آیند و در رشد و ترمیم بافت‌های بدن تاثیر فراوانی دارند. میوه و سبزی از انرژی و پروتئین فراوان تری نسبت به سایر گروه‌های غذایی برخوردار است.

پنج ماده غذایی ضروری برای بدن

پتاسیم

 پتاسیم از جمله موادی است که باعث هماهنگی ضربان قلب می‌شود. فقر پتاسیم موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری فشار خون، پوکی استخوان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، استفاده از پتاسیم نه تنها  از این بیماری ها پیشگیری می کند،  بلکه  موجب تنظیم آب بدن، سیستم عصبی و عملکرد صحیح عضلات بدن خواهد شد.

فیبر

یکی از کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم فیبر است، در واقع فیبر به هضم مواد غذایی و ایجاد یبوست کمک می‌کند و موجب کاهش سطح کلسترول خون می‌شود.

کلسیم

 کلسیم موجب سلامت بدن، جلوگیری از پوکی استخوان ها و استحکام آن ها  مانع از لخته شدن خون می‌شود.

ویتامین D

 ویتامین D تنها ویتامینی است که ما با خوردن تمام غذا‌ها موفق به دریافت آن می‌شویم، ویتامین D نقش چشمگیر و فراوانی در حفظ استخوان‌های بدن، تنظیم رشد سلول‌های بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

آهن

کمبود آهن در بدن باعث خستگی ناشی از کم خونی، زوال حافظه، از دست دادن ماهیچه و همچنین مشکلات مربوط به تنظیم دمای بدن می‌شود.

انسان در طول زندگی خود برای داشتن انرژی باید از چربی‌ها استفاده کند. چربی‌ها را به طور کلی می‌توان به سه دسته چربی‌های اشباع شده، چربی‌های اشباع نشده‌ چند زنجیره‌ای و چربی‌های اشباع نشده‌ ساده تقسیم بندی کرد، گروه اول چربی از موادغذایی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و گوشت جانوران به دست می‌آیند. چربی‌های اشباع نشده در روغن آفتاب گردان، روغن زیتون و لیمو شیرین یافت می شوند.

بر اساس توصیه متخصصان و پزشکان به طور جدی باید از استفاده از روغن جامد پرهیز و از حرارت دادن روغن‌ها با شعله‌های بالا اجتناب کرد. استفاده از شیرینی، قند، چاشنی‌ها و چربی‌ها را تا حد امکان کاهش داد.

نوشیدنی‌های سالم و مفید از قبیل آب، شیر، آب میوه تازه و دوغ بی نمک را جایگزین نوشیدنی‌های مضر کرد و توجه داشت که آب ساده از هر نوشیدنی دیگری برای رفع تشنگی مفید‌تر است. توصیه می‌شود از نمک‌های ید دار به جای نمک‌های معمولی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید

۶ توصیه مهم سازمان جهانی بهداشت در مورد تغذیه سالم چگونه سیستم ایمنی بدن خود را مقاوم کنیم؟ راهکار‌های ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی کدامند؟ ویروس کرونا؛ اهمیت تغذیه و نقش آن در سلامت ایمنی بدن

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موادغذایی سلامت بدن چربی های اشباع چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۲۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳

شناخته‌شده‌ترین منابع اسید‌های چرب امگا۳، روغن ماهی و ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا و تن هستند. این مسئله، شاید برای وگان‌ها، گیاه‌خواران یا حتی کسانی که ماهی دوست ندارند، تأمین امگا۳ را به چالش تبدیل کند.

به گزارش خبرآنلاین، در این مطلب چند مورد از بهترین منابع گیاهی اسید‌های چرب امگا۳ به شما معرفی شده است.

گردو

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، گردو به دلیل دارا بودن امگا ۳، به بهبود سلامت مغز کمک می‌کند؛ به عبارتی خوردن گردو با ارتقای عملکرد شناختی و حافظه مرتبط است. مطالعه‌ای که روی حیوانات انجام شد، نشان داد که گردو باعث بهبود قابل‌توجهی در حافظه، یادگیری، رشد حرکتی و بهبود اضطراب در موش‌های مبتلا به آلزایمر می‌شود. هر ۲۸ گرم گردو حاوی ۲۵۷۰ میلی‌گرم اسید چرب امگا ۳ است. مصرف یک وعده گردو، پاسخگوی نیاز روزانه بدن به اسید‌های چرب امگا ۳ است.

کلم بروکسل

به طور کلی سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی هستند؛ این ماده غذایی نه‌تن‌ها ویتامین K، ویتامین C و فیبر را در خود دارد، بلکه منبع عالی اسید‌های چرب امگا ۳ نیز به شمار می‌آید.

*کلم بروکسل پخته‌شده سه برابر امگا ۳ بیشتری را در خود دارد.

دانه کتان

دانه یا بذر کتان یک منبع تغذیه‌ای مفید است و از مقادیر مناسبی فیبر، پروتئین، منیزیم و منگنز برخوردار است و همچنین منبع عالی امگا ۳ نیز به شمار می‌آید. مطالعات نشان داده‌اند که دانه کتان برای سلامت قلب مفید است و این فایده به لطف اسید چرب امگا ۳ موجود در آن است.

بذر کتان را به راحتی می‌توان در رژیم غذایی وگان گنجاند.

اسید‌های چرب امگا ۳ بخش مهمی از رژیم غذایی به شمار می‌آیند و برای سلامت بدن ضروری هستند.

اگر به هر دلیل ماهی نمی‌خورید، می‌توانید با گنجاندن غذا‌های غنی از امگا ۳ در رژیم غذایی خود یا انتخاب مکمل‌های گیاهی، نیاز بدن به این ماده را بدون مصرف غذا‌های دریایی برآورده کنید.

دیگر خبرها

  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • جلوه‌نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها / تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت ممنوع است
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • سه منبع گیاهی و فوق‌العاده امگا۳