Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، مسئله انتشار کتاب بیش از سال‌های قبل با مشکل مواجه شده است. از یک سو، شرایط بازار نشر باعث شده که ناشران تمایل کمتری به انتشار کتاب داشته باشند، از سوی دیگر با تعطیلی کتابفروشی‌ها مواجه شدیم. برخی از کتابفروشی‌ها کتاب هایشان را با تخفیف‌های بالا می‌فروشند فقط برای اینکه می‌خواهند از فعالیت در زمینه کتاب خارج شوند و دیگر فروش کتاب برایشان به صرفه نیست، چون وضعیت اقتصادی مردم کتاب را از سبد خرید کتاب خارج کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

وضعیت انتشار کتاب‌های حوزه ادبیات در شش ماهه نخست امسال


برخی انتشاراتی‌ها امسال هم از چرخه نشر خارج شدند و دیگر به فعالیتشان ادامه نمی‌دهند و تغییر شغل دادند. آن‌هایی هم که در صنعت نشر هنوز فعالیت می‌کنند، کتاب هایشان را با تعلل بیشتری منتشرمی کنند. در میان ناشران فعال، عده ای هستند که بیشتر از انتشار کتاب، روی فروش کتاب هایشان تمرکز کردند و حاضر نیستند در شرایط فعلی کتاب جدیدی منتشر کنند.

حتی میزان انتشار کتاب در برخی از ناشران دولتی هم کاهش یافته است و این مسئله‌ای نیست که تنها به ناشران بخش خصوصی اختصاص داشته باشد. این موضوع گریبان تمام ناشران را گرفته است، چون در شرایط کنونی تمام ناشران برای انتشار کتاب هایشان با مشکل مواجه شدند.

کتاب‌های برخی نویسندگان و شاعران مدت هاست در صف انتشار مانده اند و هنوز منتشر نشدند، چون وضعیت اقتصادی بازار نشر و افزایش قیمت، ملزومات این صنعت را با مشکل مواجه کرده است. حتی آمار‌های انتشار کتاب در شش ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که  عناوین کمتری نسبت به سال قبل منتشر شد.

برخی از مولفان مشهور هم از انتشار کتاب خودداری می‌کنند، چون ناشران تمایلی به انتشار کتاب ندارند. حتی اگر کتابی آماده انتشار داشته باشند باز هم با هزاران تعللل برای انتشار کتاب هایشان مواجه هستند و ترجیح می‌دهند در شرایط کنونی بیشتر بخوانند و بنویسند تا اینکه کتاب جدیدی منتشر کنند.

برای بهبود وضعیت نشر باید چاره‌ای اساسی اندیشید. طرح‌هایی مانند طرح‌های فصلی کتاب و نمایشگاه‌های استانی و بین المللی کتاب فرصتی برای مخاطبان است تا کتاب هایشان را با تخفیف تهیه کنند، اما این اقدامات تنها مسکنی برای صنعت نشر است و گره اساسی این صنعت را بازنمی کند. حتی فروش اینترنتی کتاب هم تنها در مقطعی کوتاه به کمک ناشران آمد، اما پس از آن دوباره وضعیت فروش کتاب با مشکل مواجه شد و همچنان ناشران با مشکلات صنعت نشر دست و پنجه نرم می‌کند و بازار نشر از حالت رکود خارج نشده است.

 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتشار کتاب اقتصاد نشر ناشران دولتی مشکل مواجه انتشار کتاب کتاب هایشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۴۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: این کتاب به قلم دکتر مهدی محمودی کامل آباد عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان و مهری محمدیان پژوهشگر دانشگاه فنی و حرفه‌ای تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری منتشر شد.
رضائی افزود: کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در ۱۲۳ صفحه در قطع وزیری تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است.
در معرفی کتاب آمده است: سؤال پژوهش جایگاهی برتر در شکل‌گیری ساختمان یک پژوهش دارد؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از صاحب‌نظران امر تحقیق کامیابی یا ناکامی پژوهش‌ها را وابسته به کیفیت سؤال‌های پژوهش می‌دانند. بررسی شمار زیادی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان معماری در ایران نشان می‌دهد که بخش چشمگیری از کاستی‌ها در فرایند پژوهش دانشجویان از کجروی یا ضعف در ساخت و پیکره‌بندی سؤال‌های پژوهش سرچشمه می‌گیرد.
انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت می‌کند، تلاش می‌کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید را به چاپ برساند.
علاقمندان برای دریافت کتابِ «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» به درگاه اینترنتی ۱۶book.ir مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • بحران ادبیات داریم
  • جواد افهمی با یک رمان در محور مقاومت به نمایشگاه می‌آید
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟