Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، در آستانه انتخابات آمریکا صحبت‌هایی شنیده می‌شود از اینکه ایران به دنبال  بر سر کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید است؛ عمده این اظهارات  از سوی حزب مقابل یعنی جمهوری خواهان مطرح می‌شود، در مقابل مقامات کشورمان بار‌ها اعلام کرده اند برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی ندارد چه کسی در کاخ سفید به ریاست برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹ برای انتخاب رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد؛ اکنون دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان و جو بایدن نامزد دموکرات‌هاست.

دموکرات یا جمهوری خواه؛ برای ایران چه فرقی می‌کند؟

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اینکه آیا برای ایران مهم است چه کسی در آمریکا به ریاست برسد، گفت که جمهوری اسلامی ایران طی ۴۲ سال گذشته به خوبی دریافته که واشنگتن به عنوان یک هویت واحد سیاست‌های خصمانه‌ای را بر ضد کشور ما در پیش گرفته است، لذا برای ما تفاوتی ندارد چه کسی در واشنگتن بر سر کار بیاید.

عابدینی با اشاره به طرح‌ها و تحریم‌های ظالمانه روسای جمهور دموکرات آمریکا علیه کشور ما، تاکید کرد که در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر از حزب دموکرات، طرح حمله نظامی به طبس صورت گرفت که البته شکست خورد، در زمان بیل کلینتون تحریم‌های ظالمانه ضد حوزه‌های انرژی یعنی نفت و گاز ایران اعمال شد و در زمان باراک اوباما هم تحریم‌های فلج کننده علیه ایران مطرح شد.

کارشناس مسائل بین الملل همچنین می‌گوید که در زمان ریاست جمهوری، حزب جمهوری خواهان در آمریکا مانند جرج بوش پسر، جرج بوش پدر و دونالد ترامپ هم همان سیاست دموکرات‌ها در قبال ایران در پیش گرفته شد، با این تفاوت که دموکرات‌ها معمولا دست چدنی خود را زیر یک دستکش مخملی پنهان می‌کردند، اما در دوران جمهوری خواهان این موضوع به صورت علنی‌تر و با بیانی سخت‌تر مطرح می‌شد، وگرنه هیچ تفاوتی در ماهیت این دو حزب وجود ندارد.

او در ادامه گفت که مقامات ارشد جمهوری اسلامی بار‌ها بر این مسئله تاکید کردند که تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان قائل نیستند، بلکه نوع سیاستی که در مقابل ایران اتخاذ می‌شود و به این دلیل که ایران به صورت ماهوی با نظام سلطه و استکباری ایالات متحده آمریکا در تضاد است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری ۱۴ مهر خود گفت که آمریکا ناقض تعهداتش بوده و آمریکا جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی علیه ایران آغاز کرده و این ایالات متحده است که باید به مسیر درست برگردد. دولت فعلی و بعدی برای ما تفاوتی نمی‌کند. ما به رفتار ایالات متحده نگاه می‌کنیم این جدا از مسئولیت آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی است. ترور سردار شهید را نه می‌بخشیم و نه فراموش نمی‌کنیم و مسئولان ما گفته‌اند، ما اهل تهدید نیستیم، اهل اقدام هستیم.

موضع حزب دموکرات و جمهوری خواه در قبال ایران چه تفاوتی دارند؟

احمد سبحانی سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه ترامپ یک قمار باز است و قمار باز‌ها همواره کار خود را با بلوف جلو می‌برند، گفت که ترامپ صحنه سیاسی را با قمار اشتباه گرفته است، او آرزو‌های خود را بیان می‌کند و اعلام می‌کند که ایرانی‌ها به زودی با من مذاکره می‌کنند.

سبحانی با بیان اینکه روی کار آمدن جناح دموکرات یا جمهوری خواه برای ما فرقی نمی‌کند، گفت که اصولا جناح جمهوری خواه و دموکرات مانند کوکا کولا و پپسی کولا هستند؛ تنها کمی طعم شان فرق می‌کند، وگرنه هر دو حزب آمریکا زورگو و امپریالیسم هستند و اصولا ادمین ستریشن آمریکا سیستم را هدایت می‌کند.

سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا، ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه را یک یانکی بدون روتوش خواند و گفت که جناح مقابل ترامپ یعنی دموکرات‌ها یانکی‌های با روتوش هستند، دموکرات‌ها بیشترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌اند، دموکرات‌ها با ما برجام را امضا کردند، اما هنوز امضای توافق هسته‌ای خشک نشده؛ اوباما، این یانکی با روتوش مصوبه‌ای صادر کرد که هرکسی که نیاز به ویزای آمریکا برای سفر به واشنگتن ندارد اگر به ایران سفر کند نیاز به ویزا خواهد داشت، بنابراین آمریکایی‌ها بلافاصله به روح برجام حمله کردند و با سیستم بسیار لطیف و مشت مخملی اولین ضربه خود را به توافق برجام زدند، لذا برای ما نه ترامپ و نه رقیب او فرقی ندارند.

او همچنین تاکید کرد که ترامپ برای تحقیر کردن رقیب انتخاباتی خود مدعی می‌شود که برای ایران اهمیت دارد چه کسی در آمریکا به ریاست برسد، البته شاید در ایران کسانی باشند که دل در گرو آمریکا دارند و یکی از دو جناح دموکرات یا جمهوری خواه را بپسندند، اما برای حاکمیت ایران ثابت شده که هر دو جناح آمریکا امپریالیسم هستند.

عابدینی کارشناس مسائل بین الملل هم در این باره می‌گوید که ممکن است از جهت تاکتیک تفاوت‌هایی بین این دو حزب وجود داشته باشد، ولی از جهت راهبردی هیچ تفاوتی میان دولت‌های جمهوری خواه و دموکرات در قبال جمهوری اسلامی طی ۴ دهه گذشته مشاهده نشده است.

سیاست ایران بعد از انتخابات آمریکا چه خواهد بود؟

سبحانی سرپرست سابق معاونت وزیر امور خارجه در امور آمریکا می‌گوید که پاسخ ما به افرادی که در واشنگتن به دنبال زورگویی هستند، این است که دوره زورگویی تمام شده و کشور ما بنایی بر سازش و زیر بار زور رفتن ندارد. یکبار دوستان ما با برجام فریب آمریکایی‌ها را خوردند و اگر تجربه هم لازم بود امروز نباید بار دیگر تجربه شکست خورده را تکرار کنیم.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره اینکه اگر ترامپ دوباره مجددا انتخاب شود و با توجه به ترور سردار سلیمانی آیا امکان مذاکره مجدد هست، گفت که سیاست ایران در قبال ایالات متحده دقیق و محاسبه شده و برآمده از ابعاد مختلف در نظام بین‌الملل است، ایالات متحده مسئول ترور بزدلانه، ناجوانمردانه و در نیمه‌های شب در عراق است و در سطح ملی آمریکاست که باید پاسخگو باشد. ما شخصی به نام ترامپ نمی‌شناسیم ما رئیس جمهور آمریکا را می‌شناسیم و ایالات متحده آمریکا باید پاسخگو باشد و پاسخگو خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تفاوتی ندارد چه حزبی در آمریکا به قدرت برسد، گفت که آمریکا از برجام خارج شده و باید متوجه مسئولیت خود باشد. اگر به فرض آنکه این دولت یا هر دولتی به مسیر درست برگردد، مسیر روشن است. آن‌ها باید اشتباه خود را پذیرفته، این جنگ اقتصادی را متوقف، به تعهدات خود برگشته و خسارت‌ها را جبران کنند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی دوم مهر (۲۳ سپتامبر) در مصاحبه‌ای  با اسپوتنیک در پاسخ به اینکه در صورت پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا، از او چه انتظاری دارد گفت که «برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد، برای ما سیاست آمریکا مهم است».

ظریف همچنین گفت که دولت آمریکا در صورت تمایل به بازگشت به برجام، باید به ایران خسارت بدهد و تعهد کند که «اقداماتی» مانند خروج از برجام را دیگر انجام نخواهد داد. برای حکومت ایران «مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد» و توجه ایران به «سیاست آمریکا» است.

همزمان با اظهارات ظریف،  مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل گفت در صورت تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، ایران شرایطی برای از سرگیری کامل تعهدات هسته‌ای خود خواهد داشت؛ اولین شرط ایران این است که دولت جدید آمریکا تعهد کند نقض برجام- توافق اتمی ایران و قدرت‌ها- تکرار نخواهد شد، شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به دلیل تحریم‌ها متحمل شده است. تخت‌روانچی همچنین گفت اگر آمریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم دوباره آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و آمریکا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالدترامپ جو بایدن ایالات متحده آمریکا جمهوری خواهان جمهوری اسلامی ریاست جمهوری جمهوری خواه کاخ سفید دموکرات ها برای ایران امور خارجه بین الملل چه کسی تحریم ها برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۴۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران

آمریکا و مکزیک در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، روسای جمهور کشور‌های آمریکا و مکزیک اعلام کردند در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک متعهد به مقابله با عبور مهاجران غیرقانونی از این مرز‌ها شدند که در سال‌های اخیر به رکورد بی سابقه‌ای رسیده است.

آن‌ها تصریح کردند دولت‌های دو کشور به زودی گام‌هایی را برای کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌های مشترک بر می‌دارند در حالی که به مشکلات اقتصادی و امنیتی پرداختند که باعث مهاجرت افراد می‌شود.

رهبران دو کشور در بیانیه‌ای مشترک افزودند: رهبران دو کشور در مدت زمان کوتاهی، به مسئولان امنیت ملی خود دستور دادند تا بلافاصله برای اجرای اقدامات ملموس، به منظور کاهش چشمگیر عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌ها در عین رعایت حقوق بشر، با یکدیگر همکاری کنند.

در همین حال، جو بایدن که برای بار دوم نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شده، در ماه‌های اخیر دیدگاه خود نسبت به امنیت مرز‌ها را سختگیرانه‌تر کرده در حالی که موضوع مهاجران غیرقانونی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های رای دهندگان آمریکایی شده است.

همچنین جمهوری خواهان از جمله دونالد ترامپ نامزد منتخب حزب برای انتخابات ۵ نوامبر، منتقد اصلی بایدن، از وی به دلیل برگرداندن بسیاری از محدودیت‌ها و سیاست‌های مرزی دوران ترامپ و شکست در مقابله با عبور فزاینده مهاجران غیرقانونی انتقاد کرده اند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا قانون مرزی ایالت تگزاس مبنی بر دستگیری و بازجویی افراد مظنون به عبور غیرقانونی از مرز مکزیک با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

این قانون که به طور رسمی قانون S.B.۴ نامیده می‌شود، نقطه عطفی در درگیری مرزی بین مقامات تگزاس و دولت بایدن در مورد موضوع مهاجرت و امنیت مرزی است و پیروزی بزرگی برای دولت بایدن محسوب می‌شود. همچنین براساس این قانون ورود یا ورود دوباره غیرقانونی به تگزاس از یک کشور خارجی، جرم تلقی می‌شود، و قضات ایالتی این قدرت را پیدا می‌کنند تا مهاجران غیرقانونی را ملزم به خروج از خاک آمریکا کرده و کسانی را که از خروج از کشور خودداری کنند، به تحمل تا ۲۰ سال زندان محکوم می‌شوند.

این در حالی است که موضوع مهاجرت و امنیت مرز‌ها در مرز مکزیک با آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر تبدیل به موضوعی چالش برانگیز در بین جمهوری خواهان شده است. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان وعده اخراج مهاجران غیرقانونی و بستن مرز‌های کشور به روی این دسته از مهاجران در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری را داده است.

در همین حال چندی پیش مشخص شد، تنش‌ها بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «گرگ آبوت»، فرماندار ایالت تگزاس همچنان ادامه دارد و آبوت گفت حضور نیرو‌های گارد مرزی را در مرز‌های جنوبی آمریکا تقویت خواهد کرد تا از این ایالت در برابر «هجوم مهاجران» محافظت کند.

چندی قبل قضات دادگاه عالی آمریکا به ماموران گشت مرزی کشور به طور موقت اجازه دادند تا سیم‌های خاردار در مرز با مکزیک را که برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی کشیده شده، بردارند.

این در حالی است که شکایتی از سوی «کن پکستون» دادستان‌کل جمهوری‌خواه تگزاس به این دادگاه ارسال شده که در آن دادستان دولت را متهم به تخریب غیرقانونی اموال ایالتی کرده است.

اما دولت بایدن طی دادخواستی در دوم ژانویه سال جاری، اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر اینکه این سیم‌ها مانع عبور مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا شده باشد، وجود ندارد و مهاجران غیرقانونی همچنان می‌توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

علاوه بر این دولت در ۱۲ ژانویه نیز در دادخواستی اعلام کرد مقامات ایالت تگزاس موانع جدیدی را در سراسر مرز با مکزیک نصب کرده اند که مانع از انجام وظیفه ماموران گشت مرزی برای ارزیابی و پاسخ دادن به موارد اضطراری می‌شود.

سیم‌های خاردار مرز مکزیک با آمریکا با هزینه گارد ملی تگزاس و در راستای بخشی از عملیات ستاره تنها (لقب ایالت تگزاس) کشیده شده است که ابتکاری از سوی گرگ ابوت فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت بود که در سال ۲۰۲۱ با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران از این مرز کشیده شد.

جمهوری خواهان آمریکایی بار‌ها سیاست‌های دولت بایدن در مورد موضوع مهاجران و عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک را مورد انتقاد قرار داده اند. موضوعی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال جاری شدت گرفته و مخالفان بایدن به دنبال استفاده از این موضوع برای تخریب بایدن هستند.

موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا و تلاش آن‌ها برای ورود به خاک این کشور از طریق مرز‌های مکزیک تبدیل به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و بحرانی جدی برای دولت جو بایدن شده است.

گفتنی است از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، تا کنون دو بار به‌صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرز‌های جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از ۲,۰۰۰,۰۰۰ عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

با وجود این، برخی از ناظران تحلیل‌ها در این راستا را مبالغه‌آمیز توصیف کرده و درگیری‌های میان دولت بایدن و ایالت‌های جمهوری‌خواه را در چارچوب نبرد میان دو حزب بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و بودجه تحلیل می‌کنند.

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • هشدار ۵۷ عضو کنگره آمریکا به بایدن درباره حمایت تسلیحاتی از تل‌آویو
  • افزایش فشار دموکرات‌های آمریکا به بایدن؛ «نگذارید اسرائیل به رفح حمله کند»
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران