Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اشکان کمانگری یکی از شاگردان محمدرضا شجریان است. او در کارگاه‌های آواز استاد شجریان حضور داشته و محضرش را درک کرده است. کمانگری درباره استاد آواز ایران که به تازگی درگذشته است، به خبرنگار ما گفت: استاد شجریان آواز را از جایی آغاز کرد که دیگران به آنجا ختم کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمانگری درباره دوره شاگردی نزد این استاد آواز بیان کرد: در آن دوره‌ای که از نزدیک خدمت استاد می‌رسیدم، بسیار از وی آموختم. وقتی از نزدیک صدای شجریان را شنیدم، سوال‌ها کردم و پاسخ‌های کاملی گرفتم. در آن کلاس‌ها متوجه شدم خدمت چه کسی شاگردی می‌کنم. اینکه بزرگان هنر می‌گویند یاد گرفتن هنر فقط درس و کتاب نیست، حقیقت دارد. یکسری درس‌های نانوشته هست که باید از استاد یاد گرفت.

این شاگرد محمدرضا شجریان در ادامه اظهار کرد: گاهی در کلاس آموزش آواز، دوستی سوال می‌کرد و استاد شجریان پاسخی می‌داد که در ذهن یک هنرجو اتفاق و جریانی تازه رقم می‌زد. با ارائه تجربیات و بیان معنویت سر کلاس درس، می‌فهمیدیم پشت این آثار بی نظیری که از استاد خلق شده چه معرفت و شناختی نهفته است. آنجا فهمیدیم چه سیر معنوی داشته که در آواز این دیار اینگونه سایه گسترانده است. مطالبی را شرح می‌داد که ورای آواز و موسیقی بود. البته موسیقی شرق این ویژگی را دارد؛ در مشرق زمین نمی‌توان موسیقی را فقط به خط نت نوشت و به حال، حس و معنویت توجه نکرد.

بیشتر بخوانید: نگاهی گذرا بر زندگی مرحوم محمدرضا شجریان + فیلم

کمانگری افزود: استاد شجریان، ضمن حفظ ریشه‌ها و اصالت‌های موسیقی ایرانی، آثاری را خلق کرد که هر کدام برای نسلی سرآمد شد. وقتی سراغ سرشاخه‌های موسیقی کشور در دهه‌های اخیر می‌رویم، رد پای شجریان را آنجا می‌بینیم. آثاری وجود دارد که وی آن‌ها را نخوانده، اما به آهنگساز و خواننده توصیه‌هایی کرده و رد پای خود را در آن اثر به خوبی قرار داده است. در پروژه‌هایی حضور داشتند و با یک توصیه مسیر آن پروژه را در جهت مثبت تغییر می‌دادند.

وی در پایان ضمن تسلیت به فزرند مرحوم شجریان و خانواده وی گفت: آنچه در موفقیت همایون شجریان، کار‌ها و حضورش در عرصه هنر می‌بینیم غیر از توان بالا در ارائه آواز از مرام و منشی است که از پدر بزرگوارش دارد. بزرگترین سرمایه همایون معنویاتی است که از پدر به ارث برده است. همایون بار‌ها در موقعیت‌های مختلف به این موضوع اشاره کرده است. در سه سال اخیر به دلیل محدودیت‌های درمانی استاد، امکان دیدن وی را نداشتیم و از نزدیکان جویای احوال استاد بودیم.

 

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محمدرضا شجریان اشکان کمانگری موسیقی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

استاد نصرالله شیرین‌آبادی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ویولن شامگاه یکشنبه- نهم اردیبهشت ماه- در ۸۰ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

نصرالله شیرین‌آبادی فراهانی آهنگساز، نوازنده و مدرس ویولن سال ۱۳۲۳ در شیرین‌آباد فراهان متولد شد، وی از معدود موسیقیدانان نابینای کشورمان محسوب می‌شد که با استعداد ویژه خود، مراحل پیشرفت در زمینه موسیقی را با موفقیت طی کرد.

شیرین‌آبادی یکی از بهترین شاگردان حبیب الله بدیعی بود که در ۱۷ سالگی چنان مهارتی در نوازندگی پیدا کرد که حسین تهرانی لقب «صبا کوچولو» را به او اطلاق کرد.

از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای وی می‌توان به همکاری با هنرمندانی همچون جلیل عندلیبی و شهرام ناظری در گروه مولوی به عنوان نوازنده قیچک آلتو و اجراهای دیگر او با همراهی محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر اشاره کرد.

شیرین‌آبادی علاوه بر نوازندگی، در زمینه آهنگسازی و تدریس موسیقی نیز سال‌ها فعالیت داشته است. آیین نکوداشت وی دی ماه سال گذشته با حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

بنا بر اعلام خانه موسیقی ایران، مراسم تشییع پیکر این هنرمند فقید چهارشنبه- ۱۲ اردیبهشت ماه- در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار خواهد شد. خانه موسیقی ایران این ضایعه را به جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت می‌گوید.

tags # موسیقی ، مرگ سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است / تعداد شاگردان استادی که ۱۰۰ شاگرد داشت به ۱۰ نفر رسیده / مراجع و رهبری به این مسائل توجه کنند
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است/ تعداد شاگردان استادی که سالیانی 100 شاگرد داشت به 10 نفر رسیده! حدود 150 استاد در سال گذشته تدریس داشتند، اما در سال جاری تا 2 ماه از تدریس محروم بودند
  • تجلیل از مقام معلم در اجرای دوقلوی آواز ایران در اصفهان
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود
  • یادمان دهمین سالروز کوچ قلندر موسیقی ایران در گرگان برگزار شد
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • شاگرد و استاد رند | تعقیب و گریز برای صدرنشینی