Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-02@14:39:32 GMT

تقویم تاریخ؛ از روز جهانی پست تا اعدام چه گوارا

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۷۶۹۶۹

تقویم تاریخ؛ از روز جهانی پست تا اعدام چه گوارا

به گزارش صدا و سیما، مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (هجدهم مهر) به شرح زیر است:

روز جهانی پست
نهم اکتبر روز جهانی پست است. پست، کهن‌ترین و گسترده‌ترین نوع ابزار ارتباطى بین مردم یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‌ها و مناطق جهان است. پست، یکى از عمده‌ترین نهادهاى اجتماعى بازمانده از ادوار کهن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پیام و پیام رسانى به عنوان یک نیاز اجتماعى، از آغاز زندگى شهرنشینى، همواره مطرح بوده و پست به منزله تامین کننده این نیاز، از دیربار نقش تعیین کننده در زندگى اجتماعى انسان داشته است. از این رو، براى هماهنگى و تدوین روابط پستى بین کشورها، براى اولین بار در روز ۱۷ مهر ۱۲۵۳ ش برابر با ۹ اکتبر ۱۸۷۴ م، پیشنهاد آلمان در زمینه تأسیس اتحادیه پست توسط ۲۲ کشور به تصویب رسید. نام این اتحادیه پس از ۴ سال با پیوستن کشورهاى دیگر، به اتحادیه جهانى پست تغییر کرد. سرانجام در سال ۱۹۶۹ م در کنگره توکیو، به کشورهاى عضو توصیه شد که ۱۷ مهر برابر با ۹ اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانى پست تعیین کنند. این اتحادیه در حال حاضر بیش از ۱۹۲ عضو دارد و ایران نیز در ۲۲ مهر ۱۲۵۶ ش به عنوان بیست و نهمین عضو، به این اتحادیه پیوست. محل اتحادیه در شهر برنِ سوئیس است و نشان آن از کره زمین و پنج انسان در حالى که نامه هایى را دست به دست مى گردانند، تشکیل شده است. اتحادیه جهانى پست پس از اتحادیه بین المللى تلگراف و سازمان هواشناسى، سومین سازمان جهانى است که براى قانونمندى روابط پستى بین المللى و برقرارى ارتباط پستى جهان، امور پستى کلیه کشورهاى عضو را هدایت و کنترل مى کند.   ترور ماجد ابوشرار، از مبارزان فلسطینی در ایتالیا
۳۹ سال پیش، در روز نهم اکتبر سال ۱۹۸۱ میلادی «ماجد ابوشرار» (Majid Abu Sharar) یکی دیگر از شخصیت‌های فلسطینی، توسط رژیم صهیونیستی در ایتالیا ترور شد. وی که مسئول تبلیغات سازمان آزادیبخش فلسطین بود، توسط عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد، در رم به قتل رسید. شایان ذکر است که ترور فلسطینی‌ها در داخل و خارج از فلسطین اشغالی، از شیوه‌های اصلی سرکوب آن‌ها توسط رژیم نژادپرست صهیونیستی بوده است.   اعدام چه گوارا
۵۳ سال پیش، در روز نهم اکتبر سال ۱۹۶۷ میلادی «ارنستو چه گوارا» (Ernesto Che Guevara) انقلابی معروف آمریکای لاتین به همراه تعدادی از یارانش اعدام شد. چه گوارا در سال ۱۹۲۸ میلادی در آرژانتین متولد شد. تفکر ضد امپریالیستی در او، پس از مشاهده فقر و تبعیض ناشی از استثمار ملت‌های آمریکای لاتین توسط آمریکا، رشد کرد. چه گوارا در مکزیک با فیدل کاسترو آشنا شد و این دو، رهبری انقلاب کوبا را تا پیروزی به عهده داشتند. پس از پیروزی انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹، چه گوارا به بولیوی رفت و در آنجا با تشکیل یک گروه چریکی به مبارزه با دولت وابسته به آمریکای این کشور پرداخت اما در چنین روزی، در سال ۱۹۶۷ نیرو‌های بولیوی به کمک عوامل سیا، مخفیگاه چه گوارا را یافتند و وی را دستگیر و تیرباران کردند.   روز ملی اوگاندا
۵۸ سال پیش در چنین روزی، نهم اکتبر سال ۱۹۶۲ میلادی کشور اوگاندا موفق به کسب استقلال از انگلیس شد و چنین روزی بعنوان روز ملی این کشور نام گرفت. اوگاندا در سال ۱۸۹۰ میلادی تحت تسلط کمپانی آفریقای شرقی انگلیس قرار گرفت و چندی بعد به طور رسمی مستعمره انگلیس شد. در پی سلطه استعماری انگلیس بر سرزمین اوگاندا، مبارزات استقلال طلبانه مردم این کشور شدت یافت و در سال ۱۹۶۲ میلادی، به استقلال اوگاندا منجر شد. اوگاندا دارای نظام جمهوری است و با مساحت ۲۳۵۸۸۰ کیلومتر مربع در شرق قاره آفریقا قرار دارد. این کشور با کشور‌های سودان، کنیا، تانزانیا، رواندا و جمهوری دموکراتیک کنگو همسایه است.         

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: نهم اکتبر چنین روزی چه گوارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۶۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت 

ایسنا/آذربایجان شرقی برای نخستین بار در تاریخ مسابقات بین المللی، یک تیم رباتیک از آذربایجان شرقی به جام جهانی رباتیک ۲۰۲۴ راه یافت. 

تیم رباتیک دبیرستان فرزانگان ۴تبریز به مربیگری سهیل شیخ احمدی و دستیارانش نوید اخوان، مسعود طهماسبی فرد و بهیاد زرنقی با عنوان «فیویورسا» که شش نفر از دانش‌آموزان پایه یازدهم ریاضی و فیزیک به اسامی آسمان محمدی، اسرا حلمی، لیلا پورخدایی، آرمیتا شهیم، ثمین اکرامی و کیمیا منفرد اعضای تیم می‌باشند که به جام جهانی رباتیک ۲۰۲۴ هلند راه یافت. 

تیم «فیویورسا» در هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در فروردین ماه گذشته با کسب مدال نقره برتری خود را در مقابل تیم‌های قدرتمند و با تجربه پایتخت به نمایش گذاشتند و جزو ۹ تیم برتر سهمیه اعزام به مسابقات بین المللی ربوکاپ ۲۰۲۴ هلند را دریافت کردند. 

دختران تبریزی برای اولین بار در تاریخ مسابقات رباتیک به عنوان نماینده کشور ایران از آذربایجان شرقی در مسابقات جام جهانی رباتیک با رقبای خود از کشورهای مختلف به رقابت می‌پردازند. 

مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۲۴ از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ تیرماه سالجاری برگزار می‌شود و ۹ تیم برتر هجدهمین دوره مسابقات بین المللی آزاد ایران به‌عنوان نماینده کشور برای شرکت در مسابقات به هلند اعزام می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تیم رباتیک فرزانگان ۴ تبریز به جام جهانی هلند راه یافت 
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • واکنش اتحادیه جهانی علمای مسلمان به خیزش دانشجویان در حمایت از فلسطین
  • اتحادیه جهانی علمای مسلمان: خیزش‌های دانشجویی برای حمایت از فلسطین را ارج می‌نهیم
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟