Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

برداشت آلوزرد از سطح ۲۵۰ هکتار باغ‌های خرم بید

مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خرم بید گفت: پیش بینی می‌شود ۵۰۰۰ تن آلوزرد (بخارایی) از سطح باغ‌های این شهرستان برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رامین جعفری اظهار داشت: با توجه به زیر گل بودن، این محصول امسال کمتر مورد خسارت سرمازدگی قرار گرفت و باغداران با مدیریت صحیح و به‌کارگیری توصیه‌های فنی کارشناسان و استفاده از کود‌های آلی و ریز مغذی و استفاده از ارقام پر محصول و پایه‌های مقاوم به آفات و بیماری ها، موفق شده اند از هر هکتار باغ حدود ۲۰ تن آلو با کیفیت بالا برداشت کنند.

این کارشناس مسئول افزود: آلوی برداشت شده به دو طریق (جوشانده و تیزابی) فرآوری می‌شود و جهت مصرف به شهرستان‌های همجوار و سایر استان‌های کشور صادر میشود و به‌دلیل نبود صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات خشکبار در سطح شهرستان، در حال حاضر این محصول بصورت سنتی فرآوری می‌شود.

جعفری بیان کرد: برداشت آلو در این شهرستان از اواسط شهریور ماه آغاز شده است و تا آخر مهر ماه ادامه دارد.

برداشت لوبیا در مرودشت آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: برداشت لوبیا در بیش از ۲۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است و پیش بینی می‌شود بالغ بر ۵۰۰ تن انواع لوبیا سفید، چیتی و قرمز تولید شود.

عزیز رحیمی اظهار کرد: این محصول در تیرماه کشت می‌شود و در مهرماه نیز برداشت خواهد شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: با بررسی اجزاء عملکرد لوبیا در یک بوته مطلوب در این شهرستان طول بوته ۲ متر، تعداد غلاف ۱۸۱، تعداد دانه ۶۱۴، متوسط تعداد دانه در غلاف سه تا چهار عدد گزارش می‌شود.

او افزود: لوبیا در این شهرستان به روش خشکه کاری، بادستگاه پنوماتیک و به صورت خطی کشت می‌شود.

رحیمی بیان کرد: با برگزاری کلاس، کارگاه و بازدید‌های آموزشی، پیش بینی می‌شود در سال زراعی آینده، سطح زیر کشت حبوبات در شهرستان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

او گفت: نیاز به فعالیت‌های تحقیقاتی از جمله مزرعه نمایشی، طرح‌های مقایسه ارقام و... از جمله موارد قابل پیگیری در توسعه کشت حبوبات است.

رحیمی اظهار امیدواری کرد: با استفاده از روش‌های به زراعی، به نژادی، تغذیه مناسب و مدیریت بهینه در سال‌های بعد حداکثر عملکرد در واحد سطح را داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: کشت لوبیا با توجه به مزایای آن از جمله تثبیت ازت و حاصلخیزی خاک، صرفه اقتصادی، مصرف حداقل سموم و صرفه جویی در مصرف آب (کمتر از پنج هزار متر مکعب) مورد استقبال بهره برداران است.

مرودشت با دارا بودن بالغ بر ۱۳۵ هزار هکتار زمین زراعی در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برداشت محصول خرما از نخلستان‌های فیروزآباد

سرپرست جهادکشاورزی فیروزآباد از پیش‌بینی بیش از هزار و ۳۰۰ تن محصول خرما از نخلستان‌های شهرستان فیروزآباد خبر داد.

سید کاظم موسوی با اشاره به برداشت محصول خرما در این شهرستان، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار و ۳۰۰ تن محصول خرما از نخلستان‌های شهرستان فیروزآباد برداشت شود.

او افزود: سطح نخلستان‌های این شهرستان ۲۴۱ هکتار است که عمده باغ‌های نخل فیروزآباد در بخش مرکزی و روستای کنار سیاه واقع شده اند.

سرپرست جهادکشاورزی فیروزآباد ادامه داد: خرمای زاهدی (قصب) بیشترین سطح کشت را در شهرستان به خود اختصاص داده و در ارقام شاهانی و خاصویی در سطح محدود وجود دارد.

موسوی اضافه کرد: برداشت قصب تا پایان آبان ماه ادامه دارد و محصول برداشت شده به کشور‌های آسیای میانه، پاکستان، عمان، قطر و بعضی از کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

او بیان داشت: کشاورزان در بسته‌بندی، جمع‌آوری و فروش محصول دقت لازم داشته باشند تا محصول سالم و با کیفیت به فروش برسد.

سرپرست جهادکشاورزی فیروزآباد گفت: به طور کلی خرمای "زاهدی" سهم ۱۱.۵ درصدی از وزن و ۱۰.۵ درصد ارزش خرمای صادراتی را در سال ۹۸ رابه خود اختصاص داده است و به بیش از ۳۴ کشور صادرشده است.

آغاز برداشت انار شیرین از باغات انار شهرستان ارسنجان 

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: این شهرستان با دو هزار و ۵۰۰ هکتار انارستان، دومین قطب تولید انار در استان فارس است.

سید ناصر حسینی افزود:برداشت انار در این منطقه تا پایان آبان ادامه دارد و پیش بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار تن انار برداشت شود.

او با بیان اینکه ارقام انار شیرین در شهرستان عمدتا رقم شهوار و شیرین پوست قرمز است، ادامه داد: انار این شهرستان به دلیل مصرف نکردن سموم و کمترین میزان مصرف کود‌های شیمیایی ارگانیک است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان تصریح کرد: انار تولیدی علاوه بر مصرف شهرستان به استان‌های همجوار و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

کشت دانه روغنى کلزا در شهرستان ارسنجان

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: کاشت این محصــول از اول مه ماه شــروع وتا اواخر مهرماه ادامه دارد.

سید ناصر حسینی افزود: کاشــت ۵ هکتــار کلزا در روستای علی آباد این شهرستان آغاز شد.

او افزود: مصرف بهینه بذر در کاشــت مزارع کلزا بســیار حائز اهمیت و میزان آن شش کیلو گرم در هرهکتار است و بذر مورد استفاده در شهرستان ارسنجان رقم ریتمومی است.

حسینی تصریح کرد: آموزش هاى لازم حین عملیات کاشــت، داشــت و برداشــت، تخصیص کودهاى پایه، برداشت مکانیزه با کمباین هاى داراى هد مخصوص کلـزا، خرید تضمینى و پرداخت به موقــع مطالبات کشـاورزان از مشوق‌ها براى کشت کلزا خواهد بود.

حسینی تصریح کرد: پایــدارى تولید گنـدم و افزایش حداقل ۲۰ درصدى عملکرد گندم و کاهش بیمارى هاى گندم درکشت بعدى از مزایاى کاشت کلزا دانست.

آغاز برداشت سیر از مزارع کشاورزی سپیدان  

مدیر جهادکشاورزی سپیدان گفت: امسال حدود ۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت سیر اختصاص یافته است.

نصیری با بیان اینکه متوسط برداشت این محصول در سپیدان ۵۰ تن در هکتار است افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن سیر برداشت و روانه بازار شود.

او اعلام کرد: علاوه بر تامین نیاز مصرف استان بیشتر سیر‌های این شهرستان به بازار‌های تهران و استان‌های شمالی کشور ارسال می‌شود.

برداشت سیر در سپیدان از اواسط مهرماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد.

برداشت خرما زاهدی از نخلستان‌های فراشبند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فراشبند از پیش بینی برداشت بیش از ۲۵ هزارتن خرما از نخلستان‌های شهرستان فراشبند خبر داد.

فرامرز نوعی با بیان اینکه خرمای زاهدی از نوع خرمای خشک محسوب می‌شود که به دلیل آب وهوای این شهرستان دارای طعم ومزه خاصی است که نه در مناطق کاملا جنوبی که دمای بالای ۴۵ درجه سانتیگراد دارند و نه در مناطق سرد که با گرده افشانی و عدم تلقیح باعث بی کیفیتی خرما می‌شود تولید می‌شود.

او تصریح کرد: این محصول از لحاظ رنگ بازار پسندی خوبی دارد و فروش خرما زاهدی به صورت بسته بندی در کارتن‌های ده کیلویی است و محصول برداشت شده روانه کشور‌های همسایه از جمله پاکستان، افغانستان، هندوستان می‌شود.

فرامرز نوعی افزود: میانگین تولید در واحد سطح بیش از ۷ تن در هکتار است که تقریباً با میانگین تولید در دنیا قابل مقایسه است.

ساخت و ترمیم قنوات شهرستان سرچهان

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان سرچهان از ساخت و ترمیم قنوات این شهرستان با اعتباری بالغ بر ده هزار و ۷۰۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: سرچهان با ۲۷۰ رشته قنات جزو شهرستان‌هایی است که بیشترین تعداد قنوات استان فارس را به خود اختصاص داده و امسال نیز لایروبی ۱۴ رشته قنات در آن انجام شده است.

علی موسی پور جشنی تصریح کرد: این عملیات با هدف افزایش راندمان تولید برای ده رشته قنات از محل اعتبارات ملی کمک‌های فنی و اعتباری به مبلغ ۶۵۶۵ میلیون ریال سهم دولتی و ۹۸۵ میلیون ریال خودیاری کشاورزان و برای چهار رشته قنات دیگر از محل اعتبارات ما ده ده (خسارت سیل) با اعتبار ۳۲۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

به گفته او؛ این طرح‌ها که منجر به افزایش آبدهی قنوات به مقدار. لیتر در ثانیه و جلب رضایت بهره برداران شده شامل ریزش برداری، نوکنی و کول گذاری گالری؛ بازکردن میله‌های مسدود، بتن ریزی، خاکریزی به منظور حفاظت سیلاب، ساخت کانال سنگ و سیمانی، نوکنی و طوقه گذاری میله و نصب دریچه سرریز بوده است.

ایجاد باغچه‌های سلامت در فیروزآباد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآباد از ترویج و اجرای طرح ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی و آموزش بهبود تغذیه با همکاری شبکه بهداشت و درمان در این شهرستان خبر داد.

سید کاظم موسوی گفت: تاکنون با همکاری ۵۰ نفر از اعضای صندوق‌های خرد زنان روستایی ۴ باغچه سلامت خانگی در بخش مرکزی ایجاد شده است.

او بیان کرد: این طرح تاکید بر بهبود وضعیت تغذیه جامعه روستایی آغاز و بانوان روستایی به منظور آشنایی با روش‌های ایجاد باغچه‌های سلامت در کارگاه‌های آموزشی تئوری و عملی شرکت کرده اند.

موسوی ادامه داد: در این باغچه‌ها محصولات سبزی و صیفی به طور ارگانیک تولید و به مصرف خانوار‌های روستایی می‌رسد.

سرپرست جهاد کشاورزی فیروزآباد اضافه کرد: هدف از این طرح دستیابی به بهبود تغذیه خانوار روستائی، تولید محصول سالم و امنیت غذایی، گسترش فرهنگ تغذیه سالم در بین زنان روستایی و افزایش تولید در باغچه‌های خانگی است.

او ابراز کرد: به منظور ایجاد باغچه‌های سلامت در سایر بخش‌های شهرستان تعدادی کلاس آموزشی جهت آشنائی بانوان روستائی به طور عملی برگزار و امید می‌رود تعداد باغچه‌های سلامت در سطح شهرستان افزایش قابل توجهی داشته باشد.

برداشت کنجد از مزارع شهرستان فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند از پیش بینی برداشت بیش از دوهزارتن کنجد از مزارع این شهرستان خبر داد.

فرامرز نوعی گفت: با شروع فصل برداشت کنجد از مزارع این شهرستان، که از نیمه دوم مهرماه آغاز شده است و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت، پیش بینی می‌شود بیش از دو هزار تن محصول کنجد از مزارع این شهرستان برداشت شود که متوسط تولید این محصول در هکتار یک تن است.

او تصریح کرد: برداشت این محصول به‌صورت دستی ومکانیزه (دستگاه کنجد بر) صورت می‌گیرد و با توجه به عدم وجود کارخانه‌های فرآوری کنجد در شهرستان فراشبند، محصول تولیدی در شهرستان‌های لار، لامرد، کازرون واستان‌های دیگر به فروش می‌رسد ودر تهیه حلوا کنجد، روغن کنجد، ارده ومصارف صنعتی دیگر کاربرد دارد.

کامفیروزی‌ها ۸ هزار تن سیب پاییزه روانه بازار مصرف می‌کنند

رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز جنوبی از آغاز برداشت سیب پائیزه از ۲۷۰ هکتار باغ سیب در این منطقه خبر داد.

علی نقی قاسمی افزود: برداشت سیب از اوایل مهر ماه آغاز شده و تا پایان مهر ماه نیز ادامه خواهد داشت.

او گفت: پیش بینی می‌شود افزون بر هشت هزار تن سیب پائیزه از نوع زرد و قرمز تولید و روانه بازار شود.

قاسمی اضافه کرد: سیب تولیدی علاوه بر تامین نیاز فارس به استان‌های همجوار از جمله اصفهان، یزد و تهران ارسال می‌شود.

به گفته قاسمی؛ سیب تولیدی در کامفیروز به دلیل آب وهوای مطلوب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و از محبوبیت خاصی برخوردار است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز از نبود سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی تکمیلی به عنوان یک مشکل اساسی در راستای تولید و نگهداری محصولات باغی در این منطقه نام برد.

در شهرستان مرودشت ۶۵۰۰ هکتار باغ اعم از گردو پسته، انواع هسته دار‌ها وجود دارد و ۱۵۵۰ هکتار آن سیب از انواع سیب گلاب بهاره، تابستانه و پائیزه است.

امحا مزرعه یونجه تحت شرب آب فاضلاب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: با هوشیاری مسئولان پهنه مرکز جهادکشاورزی بخش حومه شهرستان شیراز مزرعه یونجه ای که از آب فاضلاب برای آبیاری آن استفاده می شد امحا شد و متخلفین به مراجع قضایی سپرده شدند.

ذبیح الله سیروسی تصریح کرد: امحاء ۲۰ هکتار مزرعه یونجه در منطقه دهکده سلامی باحضور معاون دادستان انجام شد و یونجه‌های برداشت شده در سایت زباله شهرداری قرار گرفت.

او افزود: علاوه بر نظارت دقیق و فنی مروجین پهنه ها در تمامی بخش های شهرستان مسئولیت‌های اجتماعی کارشناسان در تولید محصول سالم در اولویت تولید و ترویج قرار گرفته است.

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: هیچکدام از مزارع سبزیجات در شهرستان با آب فاضلاب آبیاری نمی شوند و در صورت مشاهده به شدت با متخلف برخورد خواهد شد. دیگر مزارع صیفی‌جات نیز هر هفته و به طور مستمر توسط تیمی متشکل از کارشناسان جهاد کشاورزی، بهداشت و محیط زیست پایش می شوند.

احیاء و مرمت قنوات شهرستان نی ریز با جدیت دنبال می‌شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز گفت: با وجود ۱۰۰ رشته قنات در این شهرستان، به عنوان تامین کننده بخشی از منابع آب‌های زیرزمینی و در راستای حفظ و نگهداری قنوات، عملیات احیا و مرمت آن‌ها با جدیت دنبال می‌شود.

علیرضا بصیری تصریح کرد: در ادامه این روند و از محل اعتبارات ماده ۱۰ سال ۹۸، احیاء و مرمت ۶ رشته قنات با مبلغ ۶ هزار و ۲۹۱ میلیون ریال در حال انجام است.

او افزود: لایروبی، گالری، ریزش برداری کوره و خاکبرداری میله چاه‌های قنات حسن آباد بشنه به طول ۶۵۰ متر به مبلغ ۹۷۸ میلیون ریال، توسط اداره فنی و زیر بنایی این مدیریت انجام شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی برداشت انار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مزارع این شهرستان سرپرست جهاد کشاورزی خرما از نخلستان باغچه های سلامت کشاورزی فیروزآباد شهرستان ارسنجان شهرستان فراشبند پیش بینی می شود کنجد از مزارع میلیون ریال روانه بازار برداشت شود محصول خرما برداشت شده ماه ادامه هکتار باغ رشته قنات انجام شد تا پایان آغاز شده ماه آغاز هزار تن آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۸۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی