نباید معماری و فرهنگ را به سیاست گره زد/معماری اصیل ایرانی با حیا، باشعور و بافرهنگ است
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۰۳۹۵
اقدام برای شناسایی و بالابردن توانمندی های فرهنگی و هنری مفید و مطلوب خواهد بود اگر با بازدهی و ثمردهی لازم در حوزه عملیاتی همراه گردد. برگزاری هفته تهران هم یکی از همین بزنگاه ها می تواند باشد که ایده هایش برای مطلوب سازی فرهنگ و معماری اصیل ایرانی باید در حوزه اجرا ارزشمندی خود را نشان دهد. اما چطور می توان از چنین ایده هایی برای امکان آفرینی های مطلوب در توسعه ظرفیت های عرصه فرهنگ و هنر بهره گرفت؟ خبرگزاری میزان- تهران از آنجا که تا به امروز برای بیش از دو سده پایتخت سیاسی و اداری کشورمان بوده است سرمایههای فرهنگی و نشانههای هویتی بسیاری را در دل خود انباشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یک پژوهشگر تاریخ تهران که دراین باره چندان دیدگاه خوشبینانهای ندارد میگوید: زمانی که نهادها و دستگاههای دولتی متولی امور فرهنگی باشند هیچ امکانی برای شناسایی ظرفیتهای فرهنگی و هنری موجود فراهم نمیشود.
نصرالله حدادی که آشکارا با دخالت نهادهای دولتی در عرصه فرهنگ مخالفت دارد از مشاهداتش درباره تجربههای موفق مردمی در حوزه فرهنگی یاد میکند: من چندی پیش شاهد این بودم که فردی در یکی از فضاهای روستایی اطراف شیراز با هزینه شخصی یک اقامتگاه بومگردی ایجاد کرده بود که چه سودآوری چشمگیری هم داشت.
به گفته وی مواردی از این دست نشان میدهد اگر کار به دست خود مردم سپرده شود میتوان شاهد دستاوردهای قابل توجهی بود.
بر همین اساس این پژوهشگر تاریخ تهران باور دارد اگر خود مردم متولی برگزاری هفته تهران باشند با توجه به جاذبههای فراوان و مناطق بسیار زیبا و دیدنی این شهر برجستگیهای بی شماری برای شناسایی وجود خواهد داشت.
حدادی با توجه دادن به این نکته تامل برانگیز که در گذشته مثلا مساجد را همیشه خود مردم عادی کوچه و بازار میساخته اند حاکم شدن نگاه دولتی بر عرصه فرهنگ را عامل نادیده گرفته شدن ظرفیتهای اقتصادی و فرهنگی بی شمار تهران میداند.
حدادی تهران را از جهات مختلف شهری پرجاذبه میداند که وجب به وجب محلات قدیمی اش جاذبه و تمنا و حرفهای ناگفته دارد.
بنا به تصور این پژوهشگر تاریخ وقتی قرار باشد نهادهای دولتی متولی اداره میراثهای تاریخی و طبیعی تهران باشند نتیجه این میشود که اول چنارهای خیابان ولیعصر را با سیمان میپوشانند و بعد که متوجه درحال مرگ بودن درختها میشوند همه را قطع میکنند.
حدادی با اشاره به هزینه صدها میلیارد تومانی شهرداری تهران از بودجههای عمومی برای تولید کتاب و محصولات فرهنگی در رابطه با تاریخ و فرهنگ تهران باور دارد برای این هزینه کردنها که سال هاست ادامه دارد هیچ ارزشی نمیتوان متصور شد.
پژوهشگر تاریخ تهران درباره دلایلش برای بی ارزش دانستن چنین اقدامهایی میگوید: وقتی در رابطه با جاذبهها و ظرفیتهای فرهنگی و هنری تهران نهادهایی مانند شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان تبلیغات اسلامی خود را متولی بدانند هر نوع گشایشی در این باره دور از انتظار خواهد بود. زیرا وظیفه این نهادها صرفا حفظ آثار و بناهای تاریخی تهران است. اما امروز میبینیم بسیاری از این بناهای تاریخی از جمله خانه پروین اعتصامی یا عمارت وثوق الدوله بسته هستند و از وجود آنها بهرهای نمیبریم. حدادی البته به حضور و مداخله نهادهای دولتی بعضی دیگر از کشورها در امور مربوط به فعالیتهای اقتصادی و عمرانی مرتبط با اجتماع و فرهنگ هم اشاره میکند: در بسیاری دیگر از جوامع دولتها در چنین فعالیتهایی وارد شده اند، اما بعد کار را به دست مردم و بخش خصوصی داده اند. مثلا دولت ایتالیا ورزشگاه سن سیرو را در شهر میلان میسازد و بعد آنرا به دو باشگاه خصوصی این شهر اجاره میدهد. اما دستگاههای دولتی ما صرفا به متولی گری در این امور روی آورده اند.
حدادی در خصوص اینکه چرا با وجود وضع معماری اصیل تهران و آن سبکهای خاص و بدیع گذشته اش امروز شاهد ناهمگونی و به هم ریختگی و بی هویتی معماری این شهر هستیم میگوید: من تصور میکنم نباید معماری و فرهنگ را با سیاست گره بزنیم. در دوره پهلوی دوم که پای امریکاییها به ایران باز شد الگوهای معماری خودشان را وارد جامعه ما کردند. از آن به بعد شاهد سر برآوردن ساختمانهایی مانند پلاسکو، آلومینیوم، هتل هیلتون، هتل اینترکنتینانتال (هتل لاله) در معماری شهر تهران هستیم. تا به امروز هم همواره مدیران شهری ما مجوز چنین ساخت و سازهای بی ضابطهای را داده اند که باید بگویم این الگوهای معماری هیچ هویتی ندارد.
حدادی انتقادهای تندی به شیوه مدیریت پیش از انقلاب در حوزه معماری و شهرسازی دارد: محمدرضا پهلوی از زمان روی کار آمدنش در شهریور سال ۱۳۲۰ این خیانت را مرتکب شد و بعد در دهه ۵۰ آنرا توسعه داد.
وی، اما از مدیران شهری بعد از انقلاب هم گلایههایی دارد: اما ما چرا بعد از انقلاب همان راه را ادامه دادیم؟ تنها بنایی که بعد از انقلاب بر اساس معیارهای معماری ایرانی ساخته شده ساختمان مجموعه بنیاد ایرانشناسی است که خادم فرهنگی بزرگوارمان روانشاد آقای حبیبی ساخته اند.
حدادی با توصیف تاج محل به عنوان نگین انگشتری کشور شگفت انگیز هند میگوید: این بنای گنبدی زیبا را که ایرانیان ساخته اند نشان میدهد گنبد نماد معماری ایرانی است. همچنان که حتی معماری بناهای دوره پهلوی تا پیش از آنکه امریکاییها در کشورمان مصدر کار شوند دارای گنبد بوده است. همانطور که کاخ مرمر مانند مسجد شیخ فضل الله دارای گنبد است.
حدادی که یادآوری میکند از برهه شهریور بیست به بعد امریکاییها به ما در معماری سرمشق داده اند معتقد است مدیران شهری ما بعد از انقلاب در ساختن بناهایی که ضوابط معماری ایرانی را دارا باشد ناکام بوده اند.
این پژوهشگر تاریخ تهران که معماری را اصلیترین مولفهای میداند که میتواند مناسبات اجتماعی را شکل دهد هویت تهران را از دست رفته میبیند: در گذشته مردم شهرها بر اساس نیازشان خانه میساختند، اما امروز برای مردم نیاز درست میکنیم و بعد متناسب با آن برایشان خانه میسازیم. درواقع در گذشته خانه را قواره مردم میکردند حالا مردم را قواره خانه میکنند. اینکه امروز ما از پیر شدن جمعیت نگران هستیم به همین موضوع باز میگردد چرا که در شرایط فعلی و با این الگوی شهرنشینی کنونی روابط اجتماعی ما دچار اختلال شده است و حاصل آن رشد ۵۵ درصدی شهر نشینی طی دهههای اخیر است.
حدادی توصیفی شنیدنی و بکر هم برای تشریح معماری سنتی ایرانی دارد: معماری ایرانی دارای یک اسلوب با حیاست که از فرهنگ ما ناشی میشده است. در گذشته در خانههای قدیمی هشتی وجود داشت که کارکردش این بود که ورودیهای چندگانهای برای قسمتهای مختلف خانه ایجاد کند. خانههای قدیم ایران به بیرونی و اندرونی تقسیم میشد تا حریم خانواده از چشم نامحرمان محفوظ بماند. وقتی که دیگر نتوانستند هشتی بسازند در خانه را یک متر یا نیم متر پایینتر از سطح بیرون خانه میساختند.
نمونهای که حدادی برای خانههای اصیل ایرانی معرفی میکند و آنرا الگویی از معماری باحیا و با شعور و بافرهنگ ایرانی میداند خانه شهید مدرس است: خانه شهید مدرس که در ابتدای قرن حاضر ساخته شد یک خانه کلاسیک امروزی محسوب میشد، اما اندرونی و بیرونی داشت و حیاطش میان خانه قرار گرفته بود. خانه شهید مدرس سه تا در دارد که در بیرونی اش ربطی به اندرونی ندارد، اما از اندرونی به بیرونی راه دارد و به این ترتیب حریم اندرونی محفوظ میماند.
حدادی به وجود خانهای مینیاتوری در کنار خانه اصلی اشاره میکند که آنرا برای پسر خانواده میساخته اند تا اگر ازدواج کرد در آن ساکن شود: در معماری قدیمی اتاق زاویه وجود داشت که نمونه اش را در سریال پدرسالار هم دیده ایم. این اتاق زاویه مال پسر خانواده بود.
حدادی معماری کنونی را فاقد همه عناصر معماری قدیمی میداند: سه عنصر در معماری قدیم ایرانی وجود داشت که حیات بخش هستند. نور، آب و درخت. در خانههای امروزی ما کدام یک از اینها وجود دارد. همه این مولفههای آرامبخش در زندگی امروز ما از بین رفته است.
وقتی پژوهشگر تاریخ قدیم تهران خود را با این پرسش مواجه میبیند که چرا آنگونه که ترکیه از وجود آرامگاه مولوی توانسته رونقی به صنعت گردشگری اش بدهد ما نتوانسته ایم از سرمایههای فرهنگی مان بهره وری کنیم بر میآشوبد: ایران تنها کشور دارای هویت در این منطقه است. هیچ کشور صاحب هویتی در دورتادور ما وجود ندارد. این از کوتاهی خود ماست که بعضی کشورهای اطراف نشانههای هویتی و سرمایههای فرهنگی ما را مصادره میکنند. در شرایطی که همه اشعار ترکی مولوی به ده بیت نمیرسد، اما آنها مولوی را از آن خود کرده اند. اینها همه نتیجه گره زدن مسایل فرهنگی با سیاست است. بیشتر بخوانید: با نشانههای تاریخ و فرهنگ تهران چه باید کرد؟
حدادی که مردم را دارای بلوغ کافی برای اداره امور فرهنگی جامعه میداند بهترین گواه این بلوغ را مشارکت گسترده در تشییع باشکوه سردار شهید سلیمانی میداند: چرا مردم ما چنان تشییع باشکوهی برای شهید سلیمانی گرفتند. برای اینکه در رفتار او صداقت دیدند. انشالله همه سربازان اسلام سلامت باشند، اما تاریخ بشریت دیگر تشییع جنازهای مثل آنچه که درباره شهید سلیمانی دیدیم به خود نخواهد دید. انتهای پیام/ برچسب ها: هفته تهران معماری ایرانی
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: هفته تهران معماری ایرانی ظرفیت های فرهنگی و هنری پژوهشگر تاریخ تهران معماری ایرانی بعد از انقلاب برای شناسایی هفته تهران ساخته اند نهاد ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زیرساختهای گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه مییابد
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایعدستی استان فارس بر ضرورت تقویت رویدادهای گردشگری در این استان تاکید کرد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفههای بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نامگذاری امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهارداشت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمیترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار میتوانند در آن نقشآفرینی کنند.
وی گفت: هنر زنان و خانوادههای ایرانی این بوده که زندگی را نگهدارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی افزود: هر منظرهای که مشاهده میشود، هر شکوفهای که بر درخت مینشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسهای که بافته میشود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.
جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزتآفرین و عزتساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامهخوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب میشود.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.
وی با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزههای دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفههای بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفههای بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دستها، زمین و درختان بیافرینم.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانهای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است.
جلالی بیان کرد: رویدادهایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک میکند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.
وی یادآور شد: جشن شکوفههای بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد میشود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی در پایان گفت: این رویدادها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک میکند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی میتواند اقتدار ایران را تضمین کند.
محمد ثابت اقلیدی نیز گفت: یکی از برنامههای این اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی فارس تقویت رویدادها متناسب با مزیتهای رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایعدستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد خانم دکتر جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.
ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان اشاره کرد وگفت: آزاد راه شیراز _اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است وشهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفتهایی که متصویرم برای این شهر کمک میکنیم زیرساختهای گردشگری در منطقه نیز تقویت شود؛ بنابراین گزارش جشنواره مردمی شکوفههای بادام شهر دژکرد در شهرستان اقلید امروز با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایعدستی همچنین تنی چند از مسئولان شهرستان اقلید و شهر دژکرد برگزار شد و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.
به گزارش تسنیم در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامهخوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.
انتهای پیام/424