Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریان سازی در آواز ایران از ویژگی های اصلی محمدرضا شجریان محسوب می شود. شیوه آوازی او مبتنی بر حفظ اصالت های گوشه های دستگاه های موسیقی ایران است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: دکتر پیروز ارجمند، آهنگساز و رییس سابق مرکز موسیقی وزارت ارشاد

محمدرضا شجریان در زمانه ای زیست که با استادان چند نسل از پیشین و دو نسل پس از خودش همکاری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزاران ساعت آواز خواند و خط نوشت و باغبانی کرد، فرزندانی نیک تربیت کرد و در نقش معلمی تمام عیار داشته هایش را به هنرجویانش آموزش داد و توانست تاثیر عمیقی بر موسیقی و ادبیات پارسی بگذارد. او را فردوسی زمانه نام نهادند چون هیچ ادیب، شاعر یا موسیقی دانی در سده  اخیر بیش از او نتوانسته در حفظ و پاسداشت زبان فارسی و علاقمند کردن مردم به آن تاثیر داشته باشد. اشعار حافظ و سعدی و مولانا و خیام با صدای او ماندگارتر شدند.

چه موهبتی بیش از این که فرزند پدری باشی که قاری ومفسر قرآن است ودر جوانی، به کسوت ارجمند معلمی درآیی و مسیر زندگیت با همنشینی و موانست با بزرگان ادب و هنر بگذرد و از دانش و معرفت هر یک خوشه ای بچینی و در زمانه ای دیگر درخت تناوری شوی که معیار هنر و ادب پارسی شوی.
شجریان نماد هنرمند وفادار به موسیقی ایرانی است که توانست در طی شش دهه، نه تنها از آن حفاظت کند بلکه در گسترش و معرفی و تثبیت آن گام هایی بزرگ بردارد.

جریان سازی در آواز ایران از ویژگی های اصلی او محسوب می شود. شیوه آوازی او مبتنی بر حفظ اصالت های گوشه های دستگاه های موسیقی ایران است. از بسیاری از استادان به صورت مستقیم و غیر مستقیم بهره مند شد. برای او فرق نمی کرد استادان آواز یا ساز باشند. جمله بندی های ردیف سازی را از نورعلی برومند، جلیل شهناز، ابوالحسن صبا و احمد عبادی فرا می گیرد و در آواز به سید حسین طاهرزاده، عبدالله دوامی، حسین عمومی، اسماعیل مهرتاش اقتدا می کند. هر چند او از تمام شیوه های آوازی مکاتب آوازی ایران تاثیر گرفته است.

آواز او متر ومعیاری آواز ایران است. تنوع در تحریرها، ادوات تحریری مناسب و به جا، پیوند دقیق و مناسب شعر و آواز و تبحر در بم و زیر خوانی، دامنه وسیع صدا، سلیقه در انتخاب شعر، توجه به همه شاعران بزرگ پارسی، بیان دقیق و خوش خوانی و رعایت اصول مبنایی موسیقی، ویژگی های آواز محمد رضا شجریان هستند.
شجریان به موسیقی سرزمین مادری اش، یعنی خراسان علاقه و توجه خاتصی دارد و در آثارش راوی بخشی از آن به شیوه ترکیبی از موسیقی مقامی خراسان و موسیقی دستگاهی بوده است. شاخص ترین آنها، آلبوم "شب، سکو، کویر" و حاصل همکاری او با نوازنده و آهنگساز است.
شجریان هنرمندی برای قرن های متمادی است. او معاصر زمانه خودش است.
نامش مانا و یادش گرامی ست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شجریان پیروز ارجمند استاد شجریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «آواز آن پرنده آتشین» سمیه کاظمی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

کاظمی در این‌رمان اجتماعی، به جامعه جنگ‌زده دهه ۱۳۶۰ نگاه می‌کند؛ جامعه‌ای که با عشق، آرزو، امید، بهت و اندوه همراه بوده است. کتاب همچنین روایتگر داستان زنانی رنج کشیده و مردانی است که صدای بمب و خمپاره به کابوس شان تبدیل شده است.

«آواز آن پرنده آتشین» هم مناسب مخاطبینی است که طعم جنگ را چشیده‌اند و هم مناسب کسانی است که آن ایام را تجربه نکرده اند و فقط روایت هایی به گوش شان رسیده است.

داستان از عشق سودابه به یکی از پسران همسایه آغاز می شود اما این عشق با مخالف برادر سودابه مواجه می‌شود. برادر برای دوری سودابه از پسر، خواهرش را به اهواز می‌فرستد. سودابه بعد از حضور در اهواز با حال و هوای مناطق جنگ‌زده آشنا و در ادامه با ماجراها و واقعیت‌های جنگ روبرو می‌شود.

کد خبر 6098230 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • خبر جنجالی درباره همایون شجریان و سحر دولتشاهی
  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • پیام کرمان آیدکس، آغاز گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر دانش است
  • ظهور شیوه عجیب در معاملات مسکن در ایران | علت چیست؟
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت / داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت/داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • (ویدئو) خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان؛ از سلن دیون تا پاواروتی
  • در زمانه ای که حکومت حاکمان به نام دین بود، امام صادق (ع) چه کردند؟