Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@05:18:16 GMT

پیامد سقوط سریع طبقه متوسط ایران به سمت فقر

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۰۶۸۷

پیامد سقوط سریع طبقه متوسط ایران به سمت فقر

ساعت 24 -تداوم رکود اقتصادی، افزایش تورم و سقوط ارزش پول ملی قدرت خرید طبقه متوسط را کاهش داده و آنها را به فقر می‌کشاند. یک اقتصاددان می‌گوید با "نحیف" شدن طبقه متوسط، اقتصاد به سختی می‌تواند در مسیر توسعه حرکت .

نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اهدای کمک کالایی به ۶۰ میلیون ایرانی نشان دهنده نیازمندی این قشرها و گسترش فقر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس آرگون، به خبرگزاری ایلنا گفت بخش عمده‌ای از جامعه ایران را طبقه متوسط تشکیل می‌دهند که کاهش روزافزون درآمدهای آنها با افزایش شدید هزینه‌ها تناسبی ندارد.این فعال بخش خصوصی در ادامه افزود: «در شرایط فعلی و با نرخ تورم موجود سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود. اگر فردی تا دو سال گذشته حقوق چهار میلیون تومانی دریافت می‌کرد، یعنی درآمد هزار دلاری داشت. در صورتی که اکنون با احتساب ۲۰ درصد افزایش حقوق اگر به پنج میلیون تومان رسیده باشد، این رقم نزدیک به ۲۵۰ دلار است یعنی در دو سال اخیر قدرت خرید مردم یک چهارم شده است.»

کاهش قدرت خرید؛ از یک چهارم تا یک ششم

این محاسبه چندان دقیق به نظر نمی‌رسد. عباس آرگون ظاهرا مبنای محاسبه را بهای ارز در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) در نظر گرفته که به گفته او "بخش عمده از مواد اولیه وارداتی" با آن وارد می‌شود.به این حرف دو اشکال می‌توان گرفت. یکی این که سامانه "میانگین موزون نرخ بازار ارز" متعلق به بانک مرکزی در پایان معاملات این هفته بهای فروش هر دلار در سامانه نیما را ۲۴ هزار و ۱۴۴ تومان و در صرافی‌های مجاز نزدیک به ۲۹ هزار تومان ثبت کرده است.

دیگر این که برخی کالاهای وارداتی با دلار آزاد وارد می‌شود که اکنون حدود ۳۰ هزار تومان است و کالاهای وارداتی با ارز نیمایی هم اغلب با همین قیمت در بازار عرضه می‌شوند.بر این اساس حقوق پنج میلیون تومانی یک ششم و حداکثر یک پنجم هزار دلار بیشتر نمی‌شود و به همین دلیل سفره طبقه متوسط باز هم کوچک‌تر شده است. افزون بر این برای سنجش شتاب حرکت قشر متوسط به سمت فقر باید خط فقر هم مشخص شود.به تازگی بحث‌هایی در رسانه‌های فارسی‌زبان درباره میزان خط فقر در ایران منتشر شده و برخی آن را بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان هم برآورد کرده‌اند.

فقر مطلق، فقر نسبی

این ارقام تا کنون نه توسط مراکز رسمی اعلام شده نه به عنوان نتیجه یک بررسی کارشناسانه ارائه شده‌اند. با این همه شواهد زیادی حاکی از حرکت پرشتاب طبقه متوسط ایران به سمت فقر است.فقر به طور کلی در دو حالت نسبی و مطلق ارزیابی می‌شود. در فقر مطلق فرد از عهده تامین نیازمندی‌های اساسی زندگی مانند سرپناه و مواد غذایی هم بر نمی‌آید. در فقر نسبی مسئله از دست رفتن استانداردهای زندگی و بهره‌مند نبودن از حداقل رفاه است که امروز شامل بخش بزرگی از طبقه متوسط ایران می‌شود.خط فقر در کشورهای مختلف، بسته به میزان رفاه عمومی بسیار متفاوت است. بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد در کشورهایی با درآمد متوسط فردی که کمتر از سه دلار و ۲۰ سنت در روز در اختیار داشته باشد فقیر محسوب می‌شود.این بانک می‌گوید فقر بسیار شدید شامل کسانی است که در روز کمتر از یک دلار و ۹۰ سنت در اختیار داشته باشند. بر این اساس اگر یک خانواده چهار نفره در ماه کمتر از ۲۲۸ دلار درآمد داشته باشد در فقر شدید به سر می‌برد.این رقم با در نظر گرفتن بهای دلار در بازار آزاد شش میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می‌شود که از دریافتی ماهیانه بسیاری از شاغلان و بازنشستگان ایرانی بسیار بیشتر است.

رکود اقتصادی و تورم

سعید مسگری، پژوهشگر مسائل اقتصادی نیز تاکید کرده آنچه از تعیین رقمی به عنوان خط فقر مهم‌تر است توجه با این واقعیت است که فقر نسبی برای افراد و خانوارها در حال افزایش است و این روند در دهه ۹۰ تشدید شده است. او افزود کاهش رشد اقتصادی و افزایش تورم از عواملی هستند که در کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و فقیرتر شدن سریع آنها نقشی بسیار مهم دارند.جمهوری اسلامی برای سومین سال متوالی رشد اقتصادی منفی را تجربه می‌کند. تورم نیز در چهار دهه گذشته، جز در سال‌های انگشت شماری دو رقمی بوده و اکنون به حدی است که بانک مرکزی هدف ‌گذاری خود را کاهش تورم به ۲۲ درصد اعلام می‌کند. مسگری می‌گوید در سال‌های گذشته درآمد خانواده‌ها به نسبت تورم افزایش نیافته و به همین دلیل قدرت خرید طبقه متوسط به مرور کاهش یافته و آنها را به سمت فقر سوق می‌دهد.

پیامد فقیر و "نحیف" شدن طبقه متوسط

او درباره پیامد این روند گفت: «طبقه متوسط یکی از عوامل موثر در توسعه و رشد اقتصادی کشور است و زمانی که این طبقه نحیف می‌شود، باعث می‌شود که اقتصاد به سختی بتواند در ریل توسعه قرار گیرد و حتی تبعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز داشته باشد.»به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی که چشم‌انداز روشنی برای برون رفت از آن وجود ندارد، و با توجه به بحران کرونا که بیکاری و رکود اقتصادی را تشدید کرده، سرنوشت محتوم بخش بزرگی از طبقه متوسط ایران سقوط به سمت فقر است.

عضو اتاق بازرگانی تهران به ایلنا می‌گوید با ادامه سقوط ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید، طبقه متوسط ایران به سمت طبقه فقیر حرکت و طبقه فقیر در فقر مطلق قرار می‌گیرد.یکی از علت‌های اوج گرفتن بهای دلار و سقوط ارزش ریال کمبود منابع ارزی عنوان می‌شود. عباس آرگون با اشاره به این که صادرات ایران امسال ۳۵ درصد کاهش یافته به ایلنا گفته است: «در جهت رفع محدودیت‌هایی که به جهت تحریم‌ها به وجود آمده باید یک رابطه منصفانه با دنیا ایجاد کرد.»او در باره روابط "منصفانه" با دنیا توضیح بیشتری نداد. جمهوری اسلامی از آغاز تاسیس خود بر طبل دشمنی با آمریکا و کشورهای غربی کوبیده و با تعمیم این سیاست به هم‌پیمانان ایالات متحده در منطقه، روز به روز منزوی‌تر شده است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: طبقه متوسط ایران میلیون تومان سمت فقر قدرت خرید خط فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فرهاد رمضان معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز، رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند، قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آن‌ها بر یکدیگر دوطرفه است، مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228972 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • ویدیو/ سقوط موج ارز؛ کف بازار دلار چه خبر است؟