Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتم مهر ماه وقتی شماره سی‌ام نشریه فرهنگ امروز با تصویر منوچهر آشتیانی در چاپخانه زیر چاپ بود خبر درگذشت ایشان همگان را متأثر کرد. پیش از این فرهنگ امروز در چندین مصاحبه در شماره‌های مختلف در موضوعات گوناگون اعم از خاطرات، هایدگر، حزب توده، کودتای ۲۸ مرداد و چندین موضوع دیگر از آرا و نظرات منوچهر آشتیانی بهره‌مند شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این شماره تلاش شده با تشکیل پرونده‌ای مجزا و مفصل به کارنامه ایشان پرداخته شود. شدت بیماری ایشان، امکان مصاحبه اختصاصی برای این پرونده را از بین برد حتی فرهنگ امروز موفق نشد نشریه‌ای که جلد آن مزین به تصویر ایشان شده بود را تقدیمشان کند.

«جامعه‌شناس فیلسوف» پرونده‌ای است درباره عمق و گستره دانش منوچهر آشتیانی که اساتیدی چون ابراهیم فیاض، میثم سفیدخوش، رضا ماحوزی، اسماعیل خلیلی و دیگران جنبه‌های مختلف اندیشه و آرا ایشان را بررسی کردند. همچنین در این پرونده فصلی از کتاب درآمدی بر تاریخ جامعه‌شناسی شناخت که به زودی از سوی انتشارات نگاه نو منتشر خواهد شد آمده است.

«مدرنیته ایرانی، مدرنیته ناتمام» عنوان پرونده تاریخ این شماره فرهنگ امروز است که تاملاتی تاریخی- فلسفی در باب رویکرد ایرانیان به مدرنیته است. فرهنگ امروز در این پرونده درصدد یافتن نواقص موجود در فرایند مدرنیته خواهی ایرانی در دو سده گذشته بوده و این پرسش را مطرح کرده است که رویکرد ایرانیان به مدرنیته در دوران پساانقلاب چه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است؟ در این پرونده حامد صفاریان گفت‌وگویی اختصاصی با کریستیان هفمان ترتیب داده است. هفمان که به تازگی کتاب دیالکتیک مدرنیته را منتشر کرده است از اساتید همکار در دانشگاه هاگن آلمان است و در زمینه‌های فلسفه کلاسیک آلمانی به خصوص هگل، اخلاق، فلسفه تاریخ و متافیزیک تحقیق می‌کند. او در این گفت‌وگو از منظر دیالکتیک هگلی، مدرنیته ایرانی و انقلاب اسلامی را تفسیر کرده است. همکاران دیگر این پرونده موسی اکرمی، مهدی فدایی مهربانی، محمد زارع و مصطفی بستانی هستند که هر کدام به طور مفصل بحث‌هایی را پیرامون موضوع مد نظر مطرح کرده‌اند.

در بخش آموزه این شماره محمدامین شاکری عضو گروه پژوهشی تاریخ نظریه‌های زبانی در پاریس و دانشجوی دکتری سوربن در یک میزگرد و طی مصاحبه‌ای مفصل با کریستین پوئش و سمیر بدیر به بررسی نظریه زبانی یلمزلف پرداخت. همچنین ترجمه مدخل عرفان در فلسفه اسلامی و عربی در دانشنامه استنفورد از دیگر مطالب این پرونده است. مطلب دیگر ترجمه‌ای است از انریکه دوسل با عنوان اروپا، مدرنیته و اروپا محوری که به این پرسش پاسخ می‌دهد چگونه غرب دستاوردهای غیرغربی‌ها را با نام مدرنیته به سرقت برد؟

«کمینه‌گرایی در کمین» عنوان پرونده الهیات این شماره فرهنگ امروز است که در صدد پاسخ‌گویی به این پرسش است که چرا در جامعه ما دایره وسیع مصادیق امر به معروف و نهی از منکر عموماً به مقوله حجاب تقلیل پیدا کرده است؟ برای بررسی این مهم از متخصصان این حوزه کمک گرفته شده است.

در بخش پیشخوان همچون روال پیشین به معرفی مهم‌ترین کتاب‌های تازه چاپ اختصاص داده شده و همچنین روبرت صافاریان در یادداشتی با بررسی سینمای یاسوجیرو ازو به چرایی ترجمه کتاب «ازو و بوطیقای سینما» به قلم دیوید بوردول پرداخته است. همچنین بررسی ترجمه‌های فواد حبیبی و امین کرمی در کتاب بازیابی مکرر از مطالب خواندنی این شماره است.

در بخش گزارش ضمن بررسی چند رخداد در حوزه علوم انسانی یادداشت‌هایی هم در خصوص درج نام ژیژک و کریچلی و سوزان هاک به عنوان هیأت تحریریه یک مجله دانشگاهی در تبریز، مطالبی چون تاملاتی در خصوص پارادایم ایرانی پژوهش در علوم انسانی، تاملاتی در مضامین اخر الزمان عمل و تئودیسه در ارتباط با ویروس کرونا و مقاله‌ای در جهت اثبات تقدم دولت مدرن بر دموکراسی از خواندنی‌های آن هستند.

شماره شمارۀ سی‌ام نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۳۲ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است

کد خبر 5043857

منبع: مهر

کلیدواژه: ماهنامه فرهنگ امروز معرفی نشریات اربعین 99 اربعین حسینی محمدعلی تسخیری معرفی کتاب محرم 99 پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات رادیو گفتگو امام حسین ع شبکه چهار سیما معرفی نشریات منوچهر آشتیانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مولوی فرهنگ امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۱۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت ۳۰۰ میلیارد ریال طلا در البرز/ سارقان دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار حمید هداوند گفت: در پی اعلام خبر سرقت از کیف حاوی طلاجات از فردی در محدوده کلاک، مأموران کلانتری ۴۰ با حضور در صحنه، تحقیقات میدانی این پرونده را انجام و دستگیری سارقان را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادند.

وی عنوان کرد: در بررسی‌های اولیه پلیس مشخص شد که شاکی این پرونده برای خرید جام طلای عتیقه به محلی در محدوده کلاک در حال حرکت بوده که سه نفر با سلاح سرد وی را تهدید و کیف شاکی پرونده را سرقت می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان البرز اظهار کرد: کیف به سرقت برده شده حاوی تعداد زیادی سکه، ارز و شمش طلا در مجموع به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال بود.

وی بیان کرد: مأموران کلانتری با بررسی صحنه وقوع جرم و بکارگیری اقدامات فنی و پلیسی سارقان و مخفیگاه آنان را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در عملیاتی ضربتی آنها را دستگیر و از مخفیگاه آنان تمامی اموال مسروقه را کشف کردند.

سردار هداوند در پایان با بیان اینکه سارقان با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند، از شهروندان خواست معامله هرگونه عتیقه جات را که برابر قانون در کشور ممنوع است از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 6091334

دیگر خبرها

  • جلسه مجلس به دلیل به حدنصاب نرسیدن زودتر به پایان رسید
  • سرقت ۳۰۰ میلیارد ریال طلا در البرز/ سارقان دستگیر شدند
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته دانشجویان دکتری
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت