Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@00:29:31 GMT

این خانه‌ها چهار چرخ دارد!

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۱۶۰۱

این خانه‌ها چهار چرخ دارد!

همشهری آنلاین _ شهره کیانوش راد:  «میلاد کاتبی» فوق‌لیسانس حسابداری در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شرکت نفت مشغول به کار است. او به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان این همایش تاکنون با ون مسافرتی‌اش به سفرهای زیادی رفته است. در حاشیه برگزاری کمپینگ با او درباره لذت‌ها و دشواری‌های سفر و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری شهر صحبت کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خودروهایی که برای سفر تجهیز شده‌اند زیبایی چشمگیری دارند و به نظر می‌رسد می‌توان یک سفر لذت‌بخش را با آنها تجربه کرد. آیا سفر با خودروهای مسافرتی به اندازه ظاهرشان لذت‌بخش و بدون دردسر است؟
خب من به سفر علاقه داشته و دارم. پیش از اینکه با ون سفر کنم با خودرو دو دیفرانسیل گردشگری را شروع کردم. معمولاً تنها به سفر می‌رفتم. چون برای خانواده‌ام سخت بود در چادر بخوابند. به هر حال سفرهای گردشگری و طبیعت‌گردی دشواری‌های خاص خود را دارد. به ذهنم رسید که خودرو ون بخرم و آن را برای سفر تجهیز کنم. فضای ون را به گونه‌ای تجهیز کردم که ۴ نفر خیلی راحت بتوانند با آن به سفر بروند و بخوابند و از سرویس بهداشتی و حمام در داخل ون استفاده کنند. سینک ظرفشویی، کابینت، بخاری (بدون نیاز به روشن کردن ماشین)، یخچال، فریزر و پنل از تجهیزات این ون است تا بتوانیم راحت‌تر سفر کنیم. در طبیعت‌های بکر که امکاناتی وجود ندارد بدون این امکانات حتی یک شب هم نمی‌توان مستقر شد. به همین دلیل من به این سبک رو آوردم که بتوانیم سفر برویم و همراه خانواده از طبیعت بکر استفاده کنیم.
 تجهیز یک ون با تجهیزاتی که نام بردید نیاز به هزینه زیادی دارد؟
هزینه‌ای که ۳ سال قبل داشت با هزینه‌های امروز قابل مقایسه نیست. الان باید از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای تجهیزات داخل ون هزینه کرد. بستگی به سلیقه و توان مالی شخص دارد اما هستند افرادی که به سفر علاقه دارند و کابین وانت را هم تجهیز کرده‌اند یا در همایشی که در کاخ‌موزه نیاوران برگزار شد یکی از شرکت کننندگان صندلی عقب خودرو ‌ام‌وی‌ام ۱۱۰ را برداشته و فضایی را مناسب گردشگری و سفر درست کرده بود. به هر حال کسی که به سفر علاقه داشته باشد از امکاناتی که در اختیار دارد برای این کار، استفاده و سختی سفر را هم قبول می‌کند. تجهیزاتی که داخل ون استفاده می‌شود به‌صورت فابریک کمپر، داخل ایران موجود نیست و بیشتر دست‌ساز است. به همین دلیل نگهداری تجهیزات ون‌ها هزینه بر است.


 علاوه بر از بین رفتن طبیعت، انباشت زباله در مناطقی مانند لواسان هم نتیجه حضور برخی گردشگران است. در سفرها چقدر به محیط‌زیست اهمیت می‌دهید؟ آیا هدف از سفرهایی که داشته‌اید فقط تفریح است یا حامل پیام‌های زیست‌محیطی هم بوده‌اید؟
هر سفری که رفته‌ام به‌خصوص در مناطق بکر و طبیعت، اگر زباله‌ای باشد جمع‌آوری می‌کنم تا زمانی که به منطقه شهری برسم. در چند برنامه پاکسازی کویر و ساحل دریا هم شرکت کرده‌ام. خودمان هم که سفر می‌رویم هیچ‌گونه زباله‌ای باقی نمی‌گذاریم. حتی برای حفظ محیط‌زیست از ظرف و لیوان‌های پلاستیکی هم استفاده نمی‌کنیم.


 زندگی در ون سبکی از زندگی است که در برخی کشورها رواج دارد. آیا در ایران هم این نوع زندگی وجود دارد؟
داخل ایران از ون‌ها بیشتر برای کسب و کار استفاده می‌شود. اما چند نفر هم هستند که در ون زندگی می‌کنند و از این راه کسب درآمد دارند. در ایران چون خودرو کمپر وارداتی نداریم و خودروهای موجود فضاهای بزرگی ندارند، یک ماه هم نمی‌شود در آن زندگی کرد. بعد از یک ماه نیاز به خانه احساس می‌شود اما اگر اندازه ون‌ها بزرگ باشد، تجهیزات آنها تفاوتی با خانه ندارد. در کشورهای دیگر این نوع سبک زندگی ۷۰ و ۸۰ سال قدمت دارد. حتی افرادی که بازنشسته می‌شوند، سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند و به این سبک سفر رو می‌آورند و از گردشگری لذت می‌برند. اما این نوع سبک زندگی و سفر هنوز در ایران رواج پیدا نکرده و همایش کاخ‌موزه نیاوران فرصتی بود تا مردم از نزدیک این ون‌ها را ببینند و با جذابیت‌های سفرهای گردشگری بیشتر آشنا شوند.


 طولانی‌ترین سفری که داشته‌اید چند روز بوده؟
طولانی‌ترین سفری که رفته‌ام قشم بوده. ۱۵ روز همراه خانواده‌ام به این شهر سفر کردم. ۲ سال پیش هم ۲۵ روز به جنوب ایران رفتیم و از بناهای تاریخی و طبیعت و جذابیت‌های آن لذت بردیم.


 آیا قبل از هر سفر وضعیت آب و هوا و جاده‌ای را بررسی می‌کنید؟
بله. از طریق اپلیکیشن‌ها آب و هوا و مسیرهای دسترسی به منطقه مورد نظر را بررسی و از تجارب محلی‌ها هم استفاده می‌کنیم. البته سفرهایی هم داشته‌ایم که گرفتار طوفان شن و سیل و... شده‌ایم ولی با استفاده از تجارب خودمان و دیگران در چیدمان و جانمایی محل کمپ، خوشبختانه هیچ اتفاقی برای کسی نیفتاده.


 چقدر با اصول ایمنی و امدادی آشنا هستید؟
تقریباً تمام خودروهای مسافرتی به کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه مجهز هستند. برخی از دوستان که دوره‌های مربوطه را گذرانده‌اند به سایر همسفران هم آموزش می‌دهند. برای اطمینان، همیشه قبل از شروع سفر با مبلغ بسیار ناچیزی بیمه مسافرتی تهیه می‌کنیم.


 مهم‌ترین دستاورد این سفرها چه بوده؟
آشنایی با انواع قومیت‌ها و مناطق ایران و پیدا کردن دوستان خوب بزرگ‌ترین دستاورد این سفرها برای من است.


 چه پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در مناطق شمالی شهر دارید؟
راه‌اندازی امکانات گردشگری اهمیت زیادی دارد. بسیاری از بوستان‌های ما جای مناسبی برای نشستن و استراحت و استفاده از هوای پاک ندارند. سرویس‌های بهداشتی کافی و مناسب نیست. در حالی که این موارد بسیار اهمیت دارد. الان مراکزی که به‌عنوان مرکز گردشگری راه‌اندازی می‌شوند به محل کسب و درآمدزایی، تبدیل و از هدف اصلی گردشگری دور شده‌اند. استفاده از سایه و سرویس‌های بهداشتی امکانات اولیه‌ای است که یک گردشگر نیاز دارد که متأسفانه در بوستان‌ها کمتر شاهد آن هستیم.  

ساخت و سازها بلای جان طبیعت

شب‌ها اجازه برپایی کمپ در پارک‌های جنگلی وجود ندارد و نیروی انتظامی این اجازه را نمی‌دهد. درحالی که در کشورهای دیگر کمپ سایت مخصوص خودروهای مسافرتی هست. خودرو وارد آن محوطه می‌شود و با پرداخت هزینه جزئی از فضای آن محل استفاده می‌کند. برای ما که کارمند هستیم و کمتر فرصت می‌کنیم به سفرهای طولانی برویم راه‌اندازی چنین فضاهایی در اطراف شهر یا بوستان‌های جنگلی شهر خیلی خوب است. اما اگر بخواهم به سفر نیم روزه بروم ترجیح می‌دهم اطراف تهران را انتخاب کنم. چون می‌توانم از خلوتی و طبیعت اطراف شهر بهره‌مند شوم. هرچند اطراف شهر هم آنقدر ساخت‌وساز می‌شود که در جای خوش آب و هوایی مانند لواسان هم نمی‌توان جای بکر پیدا کرد. هر جا که می‌رویم ساخت‌وساز شده و طبیعت از بین رفته است. منطقه حفاظت شده دشت لار یکی از جاهایی است که می‌توان برای سفر کوتاه استفاده کرد.

کد خبر 555448 برچسب‌ها همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۱۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو

مهربانو های منتظر و مهربان های مضطرب! مهربانو ها چشم به راه روز مبارک وصال؛ و به فاصله یک شهر شلوغ، مهربان ها مردد بین شسکتن از سختی جدایی یا شکستن زیر بار سنگین زندگی مشترک! دانشجو رنج هجران می‌کشد و دانشگاه ایستاده است و تماشا می‌کند!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- فاطمه افتخاری‌پور*: فاصلۀ خانه دانشجویی تا خانه دانشجویی متأهلان را فاصلۀ بین تصویب تا اجرای قانون باید پر کند.
دانشگاه‌ها مؤظف‌اند متناسب با برآورد نیاز دانشجویان متأهل برای تأمین خوابگاه متأهلی اقدام کنند. اما در حال حاضر جز تعداد انگشت شماری از دانشگاه ها، سایر دانشگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکردند... (۱)
همچنین تا به امروز، دانشگاه علامه طباطبایی (ره) هم جز وعدۀ تأمین صد واحد خانه دانشجویی متأهلی حرفی برای گفتن ندارد. هرچند حتی اگر آن ۱۰۰ واحد برای مهر سال ۱۴۰۳ تأمین شود اصلا پاسخگوی ۱۵۰۰ دانشجوی متأهل دانشگاه نخواهد بود. البته این را هم باید در نظر گرفت که تأمین خانه دانشجویی متأهلی نه صرفا برای متأهلین، بلکه برای دانشجویانی که با آگاهی از تأمین مسکن توسط دانشگاه برای ازدواج اقدام می‌کنند هم باید در نظر گرفته شود.

پای درد و دل دانشجویان متأهل که نشستیم، تازه فهمیدیم چقدر تحت فشار هستند. در همین راستا مصاحبه‌ای انجام شده که در ادامه می‌خوانید:
حانیه امین آقائی هستم، دانشجوی رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی که در سال ۱۴۰۲ وارد دانشگاه شدم. کمتر از دو ماه است که ازدواج کردم. همسرم هم فارغ‌التحصیل ارشد هستند.
فاطمه سادات رفیعی هستم، رشته علوم تربیتی، سال ۱۴۰۲ بود که موفق به ورود به دانشگاه شدم. سه‌سال است که ازدواج کردم.
سیدمحمدامین حسینی هستم، حدود دو سال از ازدواجم می‌گذرد و خودم در مقطع دکتری حقوق خصوصی مشغولم و همسرم دانشجوی پزشکی هستند.
مهران خالقی متولد سال ۱۳۸۱ هستم، در شهر زنجان متولد شدم. بنده و همسرم در مقطع کارشناسی ازدواج کردیم. در حال حاضر دانشجوی ترم هشت حقوق هستم.


شروع شرح جدایی...
در حال حاضر کجا سکونت دارید؟ در صورت امکان ترجیح شما استفاده از خوابگاه متأهلی است یا خیر؟
خانم رفیعی در پاسخ به این سؤال گفتند: هر دو خوابگاهی هستیم. بله حتما خوابگاه متأهلی را انتخاب می‌کنیم. با توجه به اینکه اهل شهرستان هستیم و شرایط اجاره کردن خانه سخت است.
آقای خالقی گفتند: بنده در خوابگاه ساکن هستم و همسرم و فرزندم در زنجان زندگی می‌کنند. مجبورم هر هفته یا هردوهفته یکبار در رفت و آمد باشم. قطعاً ترجیح می‌دهم از خوابگاه متأهلی در چنین شرایطی استفاده کنم.

ازدواج همراه با تحصیل، سخت! اما شدنی
به نظر شما تحصیل در کنار ازدواج چقدر می‌تواند محقق شود؟
خانم امین آقائی در پاسخ به این سؤال گفتند: به‌نظرم تحصیل در کنار ازدواج می‌تواند محقق شود، اما ممکن است در شرایطی مثل دوران بارداری دشوار یا کند شود.
آقای خالقی در ادامه گفتند: پاسخ به این سوال با توجه به شرایط، روحیات، آشنایی با مهارت‌های زندگی، توانایی مدیریت هم‌زمان کار و تحصیل و زندگی برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.
آقای حسینی نیز به این سؤال پاسخ دادند و گفتند: ازدواج عامل کمک کننده به تحصیل است چرا که آرامش ذهنی و روحی ارزشمندی به واسطه ازدواج به وجود می‌آید که امکان طی کردن مراحل مختلف تحصیلی را فراهم می‌کند. در نتیجه ازدواج و تحصیل نه تنها باهم تعارضی ندارند، بلکه ازدواج به تحصیل کمک می‌کند.

زندگی مشترک از نگاه جوان امروز، شروع یک زندگی ساده هم سخت شده
به نظر شما اولویت‌های جوانان امروزی برای ازدواج چه تفاوتی با گذشته دارد؟
خانم امین آقائی در پاسخ به این پرسش گفتند: دغدغۀ اقتصاد و داشتن خانه مناسب بیش از پیش در ذهن جوانان است و مشکلات اقتصادی و میل به داشتن زندگی مالی خوب، باعث شده برخی معیار‌های مالی داشته باشند که در جامعه کنونی خیلی‌ها از داشتنش محروم هستند.
خانم رفیعی گفتند: در شرایط فعلی دغدغه‌های مالی اولویت‌ها را خیلی تغییر داده و با توجه به فضای مجازی اولویت‌ها از اخلاق و ظرفیت‌های فکری، به ویژگی‌های جسمانی و مالی تغییر رویه داده‌اند.


آقای حسینی در ادامه به این شکل پاسخ داده‌اند: امروزه خیلی‌ها می‌گویند جوانان امروزی توقعات زیادی دارند، اما در واقع اینطور نیست و جوانان امروزی زیادی پیدا می‌شوند که حاضر به شروع یک زندگی ساده هستند. متأسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی و تورم همین زندگی ساده نیز هزینه‌های زیادی دارد و جوانان از فراهم کردن مقدمات اولیه زندگی ساده نیز ناتوان شدند که گران‌ترین بخش شروع زندگی، مسکن است.

مسکن؛ پاشنۀ آشیل تشکیل خانواده و رشد جمعیت!
نداشتن مسکن تا چه اندازه باعث به تأخیر انداختن ازدواج جوانان و دانشجویان شده؟ خوابگاه متأهلی به چه میزان توانایی رفع این مشکل را دارد؟
خانم امین آقائی به این سوال چنین پاسخ دادند: قطعاً مسکن یکی از دغدغه‌های مهم هر جوانی است که قصد ازدواج دارد و موجب به تأخیر انداختن ازدواج و تشکیل خانواده می‌شود. خوابگاه متأهلی گزینه بسیار مناسبی برای زمان دانشجویی است و تا پیدا کردن خانه مناسب، موجب استقلال دو طرف می‌شود.
آقای حسینی گفتند: به‌نظرم از میان دلایل اقتصادی، نداشتن مسکن مناسب مهم‌ترین دلیل تأخیر ازدواج جوانان است. طبیعتاً خوابگاه متأهلی، می‌تواند در حل این مشکل به زوج‌های دانشجو کمک شایانی بکند.

مسکن، مسکن، و بازهم مسکن... باید به داد جوان‌ها رسید!
به نظر شما وجود خوابگاه متأهلی، چه محاسنی دارد که باعث ترغیب مجرد‌ها به ازدواج شود؟
خانم رفیعی گفتند: در واقع برای دانشجو یک خیال آسوده به وجود می‌آورد که حداقل تا چند سال با خیال راحت‌تری به تحصیل بپردازد.
آقای خالقی، در پاسخ به این سوال چنین مطرح کردند: قطعاً باعث ترغیب جوان‌ها به ازدواج خواهد شد. زیرا؛ بزرگترین مانع پیش روی جوانان همین مسکن است و حتی اگر برای مدت کوتاهی این مانع از سر راه جوانان برداشته شود جوان‌ان در این مدتی که در خوابگاه متأهلی هستند سعی می‌کنند پس انداز‌های خود را بیشتر کنند تا بعد از فارغ‌التحصیل شدن بتوانند منزل خودشان را تهیه کنند.

دانشگاه خانواده محور، ضامن فردای ایران زمین
آیا قصد دارید فرزند هم داشته باشید؟ با توجه به روند کاهش جمعیت، به نظر شما فرزندآوری چقدر اهمیت دارد؟
خانم رفیعی: بله. برای جامعه از هر لحاظ از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی باید دید با شرایط فعلی زندگی چقدر امکان فرزندآوری وجود دارد.
آقای خالقی گفتند: ما الحمدلله صاحب یک دختر ۸ماهه هستیم. ایرانِ امروز ما به شدت در سرازیری کاهش جمعیت قرار گرفته و این برای یک کشور خطرناک است. اگر انسان حداقل چند کتاب تربیتی مطالعه کرده باشد متوجه می‌شود که امکان تربیت صحیح و سالم فرزندی که برادر و خواهری نداشته باشد وجود ندارد. پدر و مادر اگر تربیت صحیح فرزندخودشان برایشان دغدغه است، نباید به یک یا دو فرزند بسنده کنند چه برسد به اینکه آینده کشور نیز برایشان مهم باشد. حالا همین بچه‌ای که به تنهایی بزرگ شده یا دست کم فقط یک برادر یا خواهر داشته، تقریبا بعد از هجده سالگی به یکباره می‌خواهد وارد فضای جامعه شود. خب این فرزند اصلا درکی از زندگی جمعی، کار گروهی، گذشت کردن، تقسیم کار و... ندارد و این برای کشور مشکل‌زا است.


این مصاحبه در پایان با تشکر از مصاحبه‌کننده‌ها به پایان رسید. اما برای دانشجوی جوان و مجرد مسئلۀ مسکن، زوج‌های متأهل را به سختی انداخته و جوانان آمادۀ ازدواج را از تشکیل خانواده می‌ترساند! (۲) به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بالا بودن هزینه‌های زندگی، هزینه بالای مسکن، بیکاری و پیدا نکردن گزینه مناسب برای ازدواج در صدر علل عدم ازدواج بهنگام جوانان هستند که مطمئناً می‌توان در دانشگاه برای هر کدام از این علت‌ها چاره‌جویی کرد.

امیدواریم تلاش ما برای پیگیری مسئلۀ تأمین خانه دانشجویی متأهلی برای دانشجویان دانشگاه مؤثر واقع شود و قدم برداشتن برای این اتفاق مبارک، عمل خیر مقبولی در پیشگاه خداوند متعال باشد.
والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا وذریاتنا قرة اعین واجعلنا للمتقین اماما
اولئک یجزون الغرفة بما صبروا ویلقون فی‌ها تحیة وسلاما
خالدین فی‌ها حسنت مستقرا ومقاما (۳)

 

۱- قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مصوب ۱۴۰۰/۷/۲۴

۲-عوامل تأثیر گذار بر افزایش سن ازدواج جوانان، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تاریخ انتشار ۱۴۰۱/۳/۱۰

۳-آیات ۷۴ الی ۷۶ سوره مبارکه فرقان

 

فاطمه افتخاری‌پور، عضو فعال دانشکده روانشناسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

دیگر خبرها

  • کابوس تورم در تعقیب متقاضیان طرح نهضت ملی
  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • خانه سهراب سپهری؛ شاعری از جنس طبیعت + فیلم
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • گربۀ محله مهم است
  • مستند «زندگی با فلسفه» در شبکه چهار سیما
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر