Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:16:28 GMT

آتش زدن نیزارهای زریبار موجب رشد بیشتر آن می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۱۶۹۰

آتش زدن نیزارهای زریبار موجب رشد بیشتر آن می‌شود

ابراهیم همت‌بلند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تکرار آتش سوزی موجب متلاشی شدن بافت ریشه نیزار، متراکم‌تر و غیرشناور شدن آن در تالاب شده و به عنوان رسوب باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: یکی از خصوصیات نیزارها، جذب کربن هوا و نگهداری آن در خود است که در صورت آتش‌ زدن آنها، کربن سریعتر به طبیعت بر می‌گردد و موجب آلودگی هوا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همت بلند افزود: مواد معدنی که در نیزارها وجود دارد نیز در صورت آتش‌ زدن سریعتر به اکوسیستم بر می‌گردد و سال‌های بعد منجر به رشد و تقویت نیزار خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان وجود نیزار را در کنار مضرات آن، کاهش بوی تعفن و فاضلاب اعلام کرد و یادآور شد: برای جلوگیری از رشد نیزارهای زریبار، چند مورد لایروبی باید انجام شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد این کار به دفتر طرح تالاب‌ها منعکس شده البته در قسمت کمی از ناحیه جنوبی و قسمت‌های شمالی امکان لایروبی وجود دارد ولی در باقی بخش‌ها انجام این کار بدون صدمات زیست محیطی میسر نیست.

همت‌بلند با بیان اینکه اعتباری برای مقابله با آتش‌سوزی در دریاچه زریبار به محیط زیست تخصیص داده نمی‌شود، گفت: حفاظت از این تالاب نیازمند تخصیص اعتباری ویژه و همکاری و احساس مسوولیت ارگان‌های مربوطه است.

وی به تلاش برای برخورد با ساخت ‌و سازهای غیرمجاز در زمین‌های زراعی اطراف دریاچه زریوار اشاره کرد و یادآور شد: با همکاری جهاد کشاورزی همه ساخت و سازهای غیرمجاز که در محدوده پناهگاه حیات وحش و داخل زمین‌های زراعی انجام شده را به دادستانی اطلاع داده و باز هم پیگیر این تخلفات خواهیم بود.

تالاب آب شیرین زریبار در فاصله سه کیلومتری غرب شهر مریوان در کردستان و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است؛ آب این دریاچه از تعدادی چشمه کف‌جوش و بارندگی‌های سالانه تأمین می‌شود و طول آن حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر است و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر است و حداکثر عمق آن در برخی نقاط تا ۱۰ متر نیز می‌رسد.

برچسب‌ها دریاچه زریوار آتش سوزی مریوان تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریاچه زریوار آتش سوزی مریوان تخریب محیط زیست دریاچه زریوار آتش سوزی مریوان تخریب محیط زیست اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۱۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،مجید رستگاری در این خصوص گفت: این مرحله از رهاسازی در فاز اول از محل سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی گردید.

وی افزود در این فاز ۱۲ متر مکعب بر ثانیه آب رها سازی می‌گردد و در فاز دوم و در ادامه تکمیل رها سازی میزان ۵ متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپر آباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه گردید. 

رستگاری اظهار داشت در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال بین حوضه‌ای از حوضه زاب به سمت حوضه دریاچه ارومیه در حال رها سازی می‌باشد. 

وی خاطر نشان کرد: در مرحله اول رها سازی در سال آبی جاری میزان ۱۲ میلیون متر مکعب آب از محل حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از محل سد سیلوه رها سازی شده بود.

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه