Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@02:25:47 GMT

شجریان سال‌های بسیار، بدون جانشین خواهد بود

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۱۶۹۳

شجریان سال‌های بسیار، بدون جانشین خواهد بود

علی رهبری که پیش از شهرداد روحانی رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران بود و اینک در وین زندگی می‌کند، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: من بیش از ۵۰ سال از ایران دور بودم و چون مادرم با من در وین زندگی می‌کرد همیشه عشق ایران برای من در وجود مادرم بود و عشق به مادرم همیشه ایران را در یاد من زنده می‌کرد. مادر من عشق و علاقه وافری به صدای استاد شجریان داشت و همیشه آلبوم های او را گوش میداد و با خود زمزمه می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یک دهه قبل که تصمیم به ساخت مجموعه مادرم ایران را گرفتم در ابتدا تصمیم داشتم این اثر را برای صدای استاد شجریان بنویسم و حتی در این باره با ایشان تماسهایی هم داشتم که با استقبال ایشان روبرو شد.

وقتی شعر قسمت اول مجموعه مادرم ایران که توسط محمد فرید ناصری سروده شده بود را برای ایشان خواندم ضمن اینکه بسیار استقبال کردند نظرهایی هم داشتند که بر طبق نظرهای ایشان متن شعر اصلاح شد.

این آهنگساز بین‌المللی افزود: من قسمت اول مادرم ایران را به آقای شجریان تقدیم کردم ولی به هر دلیل این اثر با صدای آقای محمد معتمدی ضبط و توسط کمپانی نامحسوس در جهان پخش شد و بسیار خوشحالم که اثر تقدیمی من به استاد شجریان اینک مورد استقبال کم نظیری در جهان قرار گرفته است.

وی در خاتمه افزود: شجریان شخصیتی بود که باعث افتخار همه ایرانیان بود و سکوتش او را بیش از پیش محبوب کرد.

محمد رضا شجریان که پس از سال‌ها مبارزه با سرطان روز پنجشنبه (۱۷ مهر ۹۹) درگذشت؛ حلقه‌ای از زنجیره گرانسنگ استادان موسیقی و آواز اصیل و سنتی بود که نامش در کنار اساتیدی؛ نظیر عبدالله دوامی، اسماعیل مهرتاش و حسین طاهرزاده در تاریخ موسیقی ایران قرار گرفت؛ نامی که تا سال‌ها ظهور جانشینی برای او غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی (زادهٔ اول مهر ۱۳۱۹ در مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس ایران زمین و نامزد ۲ جایزه گرمی بود که توسط سایت انجمن آسیا به‌عنوان پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی شد. همچنین روزنامهٔ ونکوورسان او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی در سال ۲۰۱۰ و یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده‌ بود.

شجریان در طول فعالیت هنری خود موفق به تولید حدود ۶۰ آلبوم موسیقی، خوانندگی در تیتراژ فیلم‌هایی چون دلشدگان، ابجد و زمستان، و اجرای بیش از ده‌ها کنسرت داخلی و بین المللی شده است.

برچسب‌ها موسیقی سنتی ایرانی ارکستر سمفونیک تهران اختصاصی ایرنا محمدرضا شجریان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موسیقی سنتی ایرانی ارکستر سمفونیک تهران اختصاصی ایرنا محمدرضا شجریان موسیقی سنتی ایرانی ارکستر سمفونیک تهران اختصاصی ایرنا محمدرضا شجریان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۱۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم عیسی قلی‌پور هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی را تسلیت گفت.

در متن پیام محمود سالاری آمده است:

«إنا لله و إنا الیه راجعون

بزرگان موسیقی مقامی در این خاک پهناور هر کدام سرمایه ای سترگ اند که مانندشان یافت نمی شود و باید آنان را کیمیاهای فرهنگ و هنر ایران اسلامی خواند.

درگذشت استاد عیسی قلی‌پور مشهور به عیسی بخشی که از ناموران موسیقی خراسان شمالی بود و به گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی مسلط و سالیانی را خنیاگر نغمات مذهبی و آیینی بود از همین سنخ است.

درگذشت این استاد نامی را به همه هنردوستان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کنم.

رفتن او سنگین و ثلمه ای است بر پیکر موسیقی خراسان شمالی.

روح مطهرش غرق در رحمت الهی باد.»

کد خبر 6096174 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • صدایی که دستور جنایت صادر کرد! | مادرم گفت تو دیوانه ای و شنیدن این جمله موجب شد تا من ...
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • صدای جیرجیرک‌ها از کجا می‌آید؟ (فیلم)
  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • (ویدئو) خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان؛ از سلن دیون تا پاواروتی
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • جانشین فغانی در داوری ایران مشخص شد
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ صدای بی بی سی فارسی روی پخش زنده!
  • تغییر چهره و صدای بهروز سریال پایتخت بعد ۵ سال (فیلم)