Web Analytics Made Easy - Statcounter

هر چند تخصیص اعتبار یک میلیارد یورویی با کندی روبرو است با توجه به شرایط بسیار خاص و حساس دولت باید با تدبیر، ریسک در اختیار قرار دادن این پول به وزارت بهداشت را بپذیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا، مبارزه با کرونا ماجرا یک داستان واقعی و جدی است که تا ابد در حافظه تاریخ کشور ما ماندگار خواهد شد، همه به نوعی در تلاش هستند تا بتوانند به یاری خدا این ویروس منحوس را شکست دهند و از این رو می طلب همه ظرفیت های یک کشور همدل، برای تحقق این مهم پای کار بیایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از انصاف دور نیست بگوییم کادر درمانی، دانشگاه های علوم پزشکی و در راس همه وزارت بهداشت گاها تک و تنها و یک تنه مقابل این ویروس منحوس قدم علم کرده اند و از همه توان خود برای مهار این دیو هفت سر بکار بسته اند، پیکاری که هزینه های بالایی دارد و فرسودگی های بسیار!

هفتم فروردین ماه  بود که حسن روحانی رئیس جمهور به دنبال هزینه‌های بالای کرونا در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب برداشت یک میلیارد یورو را از صندوق توسعه ملی طلب کرد چرا که هزینه‌های کرونا به شدت بالاست و دولت نمی‌تواند از محل منابع بودجه‌ای کشور از پس این هزینه‌های سنگین کرونا برآید.

 

درخواست برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به وزارت بهداشت و بیمه بیکاری به دست مقام معظم رهبری رسید و در 18 فروردین 99 رهبر انقلاب با درخواست برداشت پول موافقت کردند و در نهایت اردیبهشت ماه خبر تخصیص یک میلیارد یورو کرونایی اعلام شد.

***آنچه بعد از موافقت رهبر انقلاب گذشت

روحانی رئیس جمهور دستورات لازم را برای تأمین نیاز‌های ضروری، صادر کرد. همچنین محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پی نوشت رئیس جمهور به نامه دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به او ابلاغ کرد.

در این پی نوشت، روحانی اینطور مطرح کرده است: «نیاز‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از این منبع تأمین و حتی الامکان از تولیدات داخلی و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اقدام شود. همچنین کمک‌های لازم به صندوق بیمه بیکاری ظرف هفته آینده انجام و جزئیات طرح در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود.»

همان زمان بود که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که طی جلساتی که با وزارت بهداشت داشت، قرار بر این شد تا چهار هزار و 200 میلیارد تومان به 15 برنامه وزارت بهداشت و درمان اختصاص پیدا کنند و در کنار آن یک هزار و 286 میلیارد تومان هم به بیمه بیکاری اختصاص پیدا کرد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم 29 فروردین 99 در رابطه به تخصیص پول به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری رقمی افزون بر 130 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای مقابله و کنترل بیماری کرونا اختصاص یافت.

پس از چند ماه درخواست گزارشی که در روزهای اخیر توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شده نشان می‌دهد که همچنان رقم پرداختی از منابع صندوق توسعه ملی حدود 5.6 هزار میلیارد تومان بوده که تفاوت چندانی با رقم اردیبهشت نداشته است.

***مرثیه خوانی وزیر بهداشت برای روزهای سخت مقابله با کرونا

در نهایت کاسه صبر وزیر بهداشت با آغاز موج جدید و سهمگین کرونا و احتمال همزمانی آن با آنفلوانزا سر ریز شد و او  نهایت  سکوت خود را شکست و در دل نوشته‌ای به سردار سلیمانی مرثیه خوانی کرد و از نگرانی خود برای مبارزه با کرونا و شرمندگی در برابر مدافعان سلامت گلایه کرد و نوشت: حدود 8 ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوئیم همه گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد بی فایده است هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند. ولی یادت هست گفتی اگر نتوانی پشتیبانی نیروهایت را فراهم کنی می‌مانیم؟

نمکی افزود: در بخش سلامت در این مدت کشور انگلیس بیش از 22 میلیارد دلار هزینه کرده و علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه از سوی پزشکان و پرستاران و کادر بهداشتی این کشور در پایان ماه مطالبه‌ای ندارند.من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پائیز سنگینی فرا می‌رسد.

او اظهار کرد: موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه هاست به جز سهم کوچکی نگرفته ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهمتر گذاشته اند؟ شب‌های زیادی است با دل نگرانی نخوابیده ام و برای آنکه مردم مشوش نشوند روزه سکوت گرفته ام، ولی تاب آوری من کجا؟ صبوری و اخلاص حاج قاسم کجا؟نگرانم سردار! نه برای خودم که آمده ام تا فنا شوم، برای کشورم که حفظ آبرویش در عرصه جهانی و در مقابل دشمنانش برایم رسالتی مقدس است و برای مردمم که برای سلامتی شان به هر آب و آتشی می‌زنم.

***نگرانی از افزایش تورم و پاسخ تلویحی به نمکی

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی تلویحا در پاسخ به دلنوشته وزیر بهداشت اعلام کرد:  «بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است.»

گفته می‌شود ارزهای موجود صندوق توسعه ملی نامرغوب بوده (نسبت به دلار و یورو) و طبق قرائن در دسترس هم نیست. بنابراین تبدیل آن به ریال منجر به چاپ پول، افزایش پایه پولی و در نهایت بالا رفتن نقدینگی و تورم بیشتر در جامعه را به همراه دارد.

***تاکنون 45درصد این اعتبار به جامعه هدفشان اختصاص یافته است.

سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه به درخواست دولت و موافقت رهبر معظم انقلاب برای مقابله و مدیریت با عوارض ناشی از کرونا و مدیریت ثبات اقتصادی ان قرار شد یک میلیارد یورو ازمنابع صندوق توسعه ملی برداشت شود اظهار کرد: تاکنون 45درصد این اعتبار به جامعه هدفشان اختصاص یافته است.

وی افزود: انچه مجلس در خصوص این اعتبار تاکید دارد اینکه با توجه به شرایط ویزه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شروع موج سوم شیوع کرونا و قرمز شدن استان های کشور، اعتبار بسیاری از تجهیزات مصرفی، تجهیزات سرمایه ای و پرداختی های پرسنل درمانی می بایست از همین یک میلیارد یورویی تامین شود که دولت باید با تدبیر مابقی این پول را به دست وزارت بهداشت برساند.

میرمحمدی میبدی با اشاره به تشکیل جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی اظهار کرد: همه این یک میلیارد یورو مختص وزارت بهداشت نیست و وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و ستاد کل نیروهای مسلح هم از این محل سهم دارند اما عمده 45درصد اعتبار تخصیصی تاکنون مربوط به وزارت بهداشت بوده است.

***توزیع اعتبار یک میلیارد یورویی معیار خاصی ندارد

نماینده تفت و میبد تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا بخش عمده ای از درامدهای اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی کم شد و با توجه به ضرورت و نیاز فوری وزارت بهداشت مقرر شد با پیگیری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دولت مجاب شود تا مابقی این اعتبار هر چه زودتر به دست این وزارت برسد.

وی با گلایه مندی از اینکه در توزیع این اعتبار معیار خاصی وجود ندارد عنوان کرد: متاسفانه هنوز از این اعتبار چیزی شامل حال برخی از استان ها نشده که کمیسیون بهداشت و درمان با پالایش جمعیت استان، تعداد بیمارستان ها، تخت های بیمارستانی و تخت های ویژه، مهارجت پذیری و نوع وضعیت شیوع کرونا در پی توزیع عادلانه مابقی این اعتبار  بین همه استان های کشور است.

 

میرمحمدی با بیان اینکه امیدواریم دولت بتواند مابقی پول باقی مانده را به جامعه هدف برساند گفت: این اعتبار باید به قیمت روز به فروش برسد و در خدمت وزارت بهداشت قرار گیرد اما بیشتر از این، رساندن مابقی اعتبار یک میلیارد یورویی به وزات بهداشت برای مدیریت و مبارزه با ویروس کروناست.

***دولت ریسک تخصیص مابقی یک میلیارد یورو را بپذیرد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان برنامه و بودجه باید به گونه ای تدبیر کند که علاوه بر خنثی کردن آثار تورمی این پول، دست وزارت بهداشت هم برای مبارزه با کرونا باز باشد.

وی ادامه داد: امروز افت درآمد ارزی کشور و چالش های دولت در تامین ارز و عدم ورود ارزهای صادرات غیر نفتی به کشور به خاطر تحریم ها از یک سو و آثار تورمی که این حجم پول از سوی دیگر، تخصیص این اعتبار را با کندی روبرو می کند و نمی توان ان را به کم کاری دولت ربط داد اما با توجه به شرایط بسیار خاص و حساس دولت باید با تدبیر ریسک در اختیار قرار دادن این پول به وزارت بهداشت را بپذیرد.

میرمحمدی با تقدیر از حضور موثر نیروهای مسلح به ویژه سپاه در مقابله با کرونا در موج اول و دوم عنوان کرد: به جا است با دستور به موقع رهبر معظم انقلاب بازهم شاهد حضور ارتش و سپاه در کنار وزارت بهداشت باشیم و نیروی ایثارگر نیروهای مسلح با ظرفیت ها و تجهیزات خود یاری رسان کادر درمانی باشند.

***گلایه مندی از بیمارستان های خصوصی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای خاطرنشان کرد: متاسفانه انتظاراتی که از بیمارستان های خصوصی برای حضور در عرصه مبارزه با ویروس کرونا می رفت محقق نشده است و بخش عمده ای از بیمارستان های خصوصی کشور علیرغم اینکه مجوزشان را از وزارت بهداشت گرفته اند هیچ کمکی نکردند و منافع شخصی را به سلامت مردم ترجیح دادند و جای گلایه مندی و انتقاد از ان ها وجود دارد.

با همه این تفاسیر لازم است تا دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در رابطه با سرنوشت مجوز یک میلیارد یورویی برداشت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به حوزه سلامت توضیح شفافی ارائه کنند و پاسخگوی کادر درمان باشند و بدانند که کرونا شوخی بردار نیست و نمی توان با دست خالی به جنگ با این ویروس مرگبار با خوی وحشیانه رفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعتبار یک میلیارد یورویی سازمان برنامه و بودجه صندوق توسعه ملی وزارت بهداشت صندوق توسعه بیمارستان ها رئیس جمهور بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۱۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بذرپاش در پایان سفر یک روزه خود به تبریز با بیان اینکه در بحث محور‌های ارتباطی آزادراه تبریز - زنجان مشکل جدی دارد گفت: سرمایه گذار شریک این پروژه برای رفع مشکلات ورود نمی‌کرد که در این راستا تصمیم گرفتیم خودمان وارد شویم.

وی با بیان این‌که قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه با تزریق مالی از طریق ماده ۵۶ و ردیف بودجه و قیر رایگان تقویت خواهد شد افزود: محور مراغه-هشترود در مراحل پایانی قرار دارد و در عرض چند ماه آینده آماده افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: باند رفت محور تبریز- صوفیان بزودی تمام شده و باند برگشت تا هفته دولت افتتاح می‌شود.

بذرپاش با بیان این‌که پیشرفت خوبی را در پروژه کنارگذر ایلخچی شاهد هستیم گفت: ۷۲۵ نقطه حادثه خیز کشور و ۱۰ نقطه در استان آذربایجان شرقی رفع شده است و ۱۰ نقطه دیگر استان نیز امسال در دستورکار قرار دارد.

وی همچنین از تمدید تخفیف ۵۰ درصدی در عوارضی آزادراه تبریز - سهند تا پایان سال خبر داد و گفت: یک رام قطار به مسیر ریلی خاوران تبریز - تهران اضافه می‌شود.


وی با اعلام اینکه بخش زیاد تامین زمین نهضت ملی در استان آذربایجان شرقی حل شده است گفت: در شهر‌های مرند و مراغه که کمبود زمین دارند با توافق از طریق ماده ۱۰ قانون جهش تولید حل می‌شوند تاکید شده که هرجا نیاز به الحاق محدوده شهری باشد انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اضافه شدن یک هزار و ۴۰۰ هکتار زمین روستایی به طرح نهضت ملی مسکن باعث رشد قابل توجه این طرح شده است گفت: خبر‌های خوبی را در ماه‌های آتی خواهیم شنید.

دیگر خبرها

  • چگونه سود 33 درصدی بانکی دریافت کنیم؟
  • ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح تغذیه مصنوعی بندان
  • تخصیص بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های راه آذربایجان شرقی
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کمربندی ایلخچی
  • بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی اینتر برای خرید بازیکنان جدید در تابستان