Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@22:51:27 GMT

...آنکه دلش زنده شد به عشق

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۱۹۹۰

...آنکه دلش زنده شد به عشق

ما جماعت مرده‌پرست، همیشه به‌موقع می‌رسیم؛ یعنی درست وقتی می‌رسیم که هنرمندجماعت، سرش را زمین گذاشته باشد؛ چه مرده‌هنرمندها همیشه بهتر از زنده‌شان به کار می‌آید. زنده که هستند در سرمستی هنرشان، طول و عرض ارض و سما را به هیچ می‌انگارند و این نمی‌تواند آن‌قدرها خوشایند ما باشد. مرده که باشند دیگر نمی‌توانند حرفی بزنند و موضعی بگیرند و این، برای ما خیلی بهتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..  .

حسن احمدی‌فرد، روزنامه‌نگار و پژوهشگر

ما جماعت مرده‌پرست، همیشه به‌موقع می‌رسیم؛ یعنی درست وقتی می‌رسیم که هنرمندجماعت، سرش را زمین گذاشته باشد؛ چه مرده‌هنرمندها همیشه بهتر از زنده‌شان به کار می‌آید. زنده که هستند در سرمستی هنرشان، طول و عرض ارض و سما را به هیچ می‌انگارند و این نمی‌تواند آن‌قدرها خوشایند ما باشد. مرده که باشند دیگر نمی‌توانند حرفی بزنند و موضعی بگیرند و این، برای ما خیلی بهتر است...  .

اما به نظرم این یکی را کور خوانده‌ایم. صدا، که خاموش نمی‌شود... و محمدرضا شجریان، از جنس صدا بود؛ از جنس مردمی که می‌خواهند فریاد بلندی بکشند؛ حتی اگر همه درها بسته باشد.

ما جماعت مرده‌پرست این یکی را حتماً اشتباه کرده‌ایم. محمدرضا شجریان نمرده؛ محمدرضا شجریان نمی‌میرد. نشنیده‌اید که رندی سرمست ۸۰۰، ۷۰۰ سال پیش در کوچه‌باغ‌های شیراز، کنار آب رکن‌آباد و گلگشت مصلا، می‌خواند که:

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده عالم دوام ما

محمدرضا شجریان جانش را در جادوی صدایش جاودانه کرده است؛ درست مثل سعدی که در هر بیت از غزل‌هایش هنوز هم مشغول عشق‌بازی است؛ درست مثل مولانا که در سطرسطر شعرهایش همچنان گرم سماع است؛ درست مثل فردوسی که در بیت‌بیت شاهنامه، شکوه سربلند ایران‌زمین را فریاد می‌زند؛ و الا این جسمی که بناست، در هوای ابری‌ مشهد و زیر باران نم‌نم توس، کنار همشهری پردود و دمش مهدی‌خان اخوان‌ثالث، در خاک خراسان بخوابد، پیکر فرتوت پیرمردی است که رُس زندگی کردن را کشیده بود؛ ۸۰، ۷۰ سال آوازخوانده بود و دنیا را گشته بود و معاشرت کرده بود و یک کمد پر از کراوات و کت و شلوار اعیانی داشت؛ کوه رفته بود و کباب خورده بود و گل و گیاه کاشته بود و آشپزی کرده بود و دستمال گردن می‌بست.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محمدرضا شجریان موسیقی محمدرضا شجریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۱۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردیناند: وین رونی معتقد بود از فن نیستلروی بهتر است / فیلم

فردیناند: وین رونی معتقد بود از فن نیستلروی بهتر است / فیلم

دیگر خبرها

  • چیلیندری مدرن میراثی از دیتونا : بهترین مثال برای وقتی که درست می سازی و 50 سال بعد هم جوابه! (+تصاویر)
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • فردیناند: وین رونی معتقد بود از فن نیستلروی بهتر است / فیلم
  • نورافکن: پرسپولیسی‌ها دق دلی خود را سر من خالی می‌کنند!
  • رونمایی از پویش با انرژی در یزد
  • درست مثل رونالدو: بهترین وارث برای شماره 7
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!
  • واکنش حاج قاسم سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت : مگر ما مرده باشیم که خانواده ایرانی سالم به ایران برنگردد (فیلم)
  • چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم