Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها - مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز گفت: الحاق سه روستای گردخون، اقبال آباد و سلطان آباد به شیراز هیچ درآمدی برای شهرداری ندارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، طرح الحاق روستاهای گردخون، اقبال‌آباد و سلطان‌آباد به محدوده شهر شیراز طرحی است که توسط مسئولان امر در حال بررسی است، اما آیا الحاق این روستاها در شرایط کنونی به نفع این کلانشهر است یا اینکه مشکلات پیرامون این روستاها با الحاق‌شان به شیراز گریبان‌گیر شهر و شهروندان و ادارات سازمان‌های شیراز می‌شود؟

این طرح موافقان و مخالفانی دارد که شهرداری شیراز یکی از مخالفان است؛ در همین راستا ناصر رضایی مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این سکونتگاه‌ها ساخته شده و قبلاً عوارض آنها به دهیاری‌ روستاها و بخشداری‌ها پرداخت شده است و شهرداری باید مکان‌هایی را تحویل بگیرد که نه تنها برایش درآمدی ندارد بلکه  پس از الحاق شدن باید برای آنها هزینه کند و به این روستاها تنها خدمات‌رسانی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حدود 40 روستا در حریم شهر شیراز وجود دارد که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد گفت: در سالیان گذشته مهاجرین زیادی از شهرهای استان و سایر استان‌ها به واسطه مسائل اقتصادی به شیراز مهاجرت کردند که تقریباً بیش از هزار و هشتصد هکتار جمعیت روستایی و حاشیه‌نشینی در قالب مناطق 9، 7 و 5 به شهر شیراز الحاق شده است.

رضایی با بیان اینکه سیل عظیم این مهاجرت‌ها اوایل دهه 90 توسعه پیدا کرده است افزود: در این سال‌ها با توجه به تورم اقتصاد در بخش زمین و مسکن و شرایط اقتصادی کشور، زمین به عنوان یکی از مقوله‌هایی که بیشترین تنوع و جذابیت برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول داشت، مورد توجه قرار گرفت که همین امر در نهایت به افزایش شدید قیمت مسکن و زمین در شهر شیراز و روستاهای اطراف منجر شد و میزان دست‌اندازی به زمین‌های اطراف شهر را افزایش داد.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز افزود: در 5 سال گذشته بیش از 3 برابر محدوده‌های طرح هادی روستاهای اطراف شیراز افزایش پیدا کرده است به نحوی که شاهدیم زمین‌های تفکیکی بیش از نیاز روستاها است و هیچ نوع خدماتی برای این زمین‌ها در محدوده طرح هادی روستاها در نظر گرفته نشده است. 

الحاق روستاهای متصل به شیراز می‌تواند از مشکلات حاشیه‌نشینی بکاهدطرح الحاق 3 روستا به شیراز در دست بررسی است؛ هنوز درخواستی به استانداری فارس داده نشده است

وی با انتقاد از عملکرد بنیاد مسکن و دهیاری‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط در حفظ و نگهداری روستاها گفت: این مجموعه‌ها در حفظ و نگهداری روستاها به وظایف خود عمل نکردند به نحوی که امروز با جمعیت‌هایی روبه رو هستیم که عطش زیادی برای پیوستن به شهر شیراز دارند. 

رضایی افزود: طرح الحاق این سه روستا به شیراز تنها پاک کردن صورت مسئله است و الحاق آنها تنها بحرانی را به بحران‌های مدیریت شهری اضافه می‌کند که تجربیات شهر تهران و الحاق روستاهای اطراف می‌تواند در این زمینه الگو باشد.

وی با تاکید به اینکه نباید مشکلات اطراف کلان شهر شیراز را به شهرداری ارجاع داد بیان کرد: امروز شهرداری شیراز با هزینه‌هایی که بابت خدمات از مردم می‌گیرد، جوابگوی بسیاری از مسائل نیست چرا که درآمدهای شهرداری به روز محاسبه نمی‌شود و هزینه‌های شهرداری و تورم قطعاً با درآمد شهرداری برابری نمی‌کند.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز در تشریح دلیل مخالفت خود با الحاق این سه روستا به شهر شیراز گفت: دولت اگر قرار نیست به تعهدات خود در قبال این روستاها عمل کند نباید این روستاها را به عنوان یک مسئله به شهرداری شیراز الحاق کند.

وی با اشاره به عدم پاسخ  دولت به درآمدهای شهرداری اظهار داشت: در حال حاضر دولت بسیاری از درآمدهای ما را بدون پاسخ گذاشته که از جمله آنها مالیات بر ارزش افزوده، وظیفه دولت در بخش حمل و نقل و تامین بودجه مترو است که دست شهرداری را خالی گذاشته است.

رضایی افزود: دولت نباید انتظار داشته باشد که شهری  را که با این همه هزینه توسط شهرداری اداره می‌شود دوباره با الحاق این روستاها هزینه‌های دیگری را به شهرداری تحمیل کند.

وی با تاکید به اینکه زمین‌های اطراف این روستاها قطعاً واگذار شده و قطعه و تفکیک شده است گفت: بسیاری از این زمین‌های اطراف این روستاها به صورت قانونی و غیرقانونی ساخته شده و به جرات می‌توان گفت هزاران هزار قطعه غیرمجاز در اطراف این روستاها در مناطق 9، 7، 3 و 5  ساخته شده که امروز اگر شهرداری بخواهد ورود کند هیچ قطعه زمینی وجود ندارد که بخواهد برای آنها خدمات تعیین کند.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز بیان کرد: الحاق این سه روستا به شهر شیراز به لحاظ اقتصادی هیچ سودی ندارد ضمن آن که با الحاق این سه روستا به شیراز حدود 38 روستای دیگر اطراف شیراز نیز به فکر الحاق به شیراز می‌افتند که در نهایت منجر به اضافه شدن مسائل و مشکلات در مدیریت شهری می‌شود.

رضایی با تاکید به اینکه با الحاق این روستاها نصف بیشتر درآمد شهرداری در سال باید به این روستاها اختصاص پیدا کند گفت: با ملحق شدن این سه روستا به شیراز نه شیراز به آبادانی خودش می‌رسد و نه این روستاهای الحاقی به آبادانی می‌رسند و تنها مشکلات اضافه می‌شود.

وی بحث آمایش سرزمینی را تنها راهکار ممکن دانست و گفت: با وجود این همه مهاجر که به سمت شیراز هجوم  می‌آورند و اتفاقات اقتصاد ملی در پهنه جنوب کشور، دولت به بحث اشتغال و اقتصاد استان‌ها توجهی ندارد و روزبه‌روز جوانان بیکار به شیراز مهاجرت می‌کنند که ورود این افراد به اطراف شیراز نیز به مشکلات شهر اضافه می‌کند.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری شیراز بر لزوم تقویت دهیاری‌ها و بخشداری‌ها از سوی دولت تاکید کرد و گفت: دولت باید با تزریق بودجه به بخشداری و دهیاری‌ها اجازه دهد خود این افراد مشکلات روستاها را حل و فصل و مدیریت کنند.

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روستا به شیراز شهر شیراز زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز فارس، سخنگوی شهرداری شیراز گفت: طی حادثه در عملیات لوله گذاری دفع آب‌های سطحی توسط پیمانکار، متاسفانه دو کارگر پیمانکار مربوطه فوت کردند.
رضا جاویدی با بیان اینکه این حادثه پیش از ظهر امروز رخ داده است، افزود: عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در میدان دولت ابتدای بولوار میثم در حال انجام بود که سه کارگر پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه ۵ در حین انجام عملیات لوله‌گذاری در پی ریزش جداره مسیر حفاری در هنگام عملیات خاکبرداری دچار حادثه شدند.
او اضافه کرد: با حضور نیرو‌های آتش نشانی یکی از کارگران، زنده از زیر خاک بیرون کشیده شد، اما با وجود عملیات، دو کارگر پیمانکار فوت کردند.
سخنگوی شهرداری افزود: اجساد کارگران فوت شده با نظارت مقام قضایی جهت انتقال به پزشکی قانونی تحویل عوامل مربوط شده است.

دیگر خبرها

  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرای توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرا توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد