Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@04:15:27 GMT

رابطه ایران و روسیه و نظریه نوواقع‌گرایی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۳۲۰۹

رابطه ایران و روسیه و نظریه نوواقع‌گرایی

روزنامه فرهیختگان شنبه ۱۹ مهرماه در یادداشت صفحه نخست خود به قلم  پرهام پوررمضان پژوهشگر اندیشکده روابط بین‌الملل آورد:با به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی و ایجاد یک گفتمان جدید در عرصه‌ روابط بین‌الملل، شاهد یک تغییر چشمگیر در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی در کشور ایران هستیم، از این رو در دهه‌ دوم انقلاب اسلامی فدراسیون روسیه در مناسبات راهبردی فی‌مابین از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اهمیت از پارامترها و عوامل متعددی همچون همجواری، نزدیکی آرمان‌خواهی در ایدئولوژی‌های سیاسی و مسائل اقتصادی نزدیک شکل گرفته است که در ثبات و تقویت این رابطه نوع ایفای نقش فدراسیون روسیه در مناسبات جهانی نیز بی‌تاثیر نبوده و نیز نخواهد بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سیاست خارجی کشور نیز گفتمان‌های سیاسی متفاوت را تا امروز تجربه کرده است که دلیل این امر را می‌توان در پیشرفت‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران و نیز بازی‌های انگیزشی و متفاوت نظام بین‌الملل مطرح کرد. اصول و منافع مادی و معنوی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسط امام خمینی(ره) این‌طور پایه‌گذاری شده است که این ساخت سیاسی نه در حوزه‌ نفوذ شوروی و توسعه‌طلبی آن قرار داشته باشد و نه در اردوگاه غرب و همپیمان‌هایش به بازیگری سیاسی بپردازد.

 این سیاستگذاری در عرصه‌ سیاست خارجی ادامه پیدا کرد تا آنجا که فضای دو قطبی جامعه‌ بین‌الملل با فروپاشی شوروی سابق به یک فضای تک‌قطبی به رهبری ایالات متحده تغییر موضع داد و همین امر نیز موجب شد تا سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز از نه‌شرقی‌-نه‌غربی به سیاست نه به غرب و نفی سلطه‌جویی یک‌جانبه ایالات متحده تغییر نگرش دهد. حال با این تغییر نگرش هم در نگاه کارگزاران سیاسی ایران و هم ایالات متحده دو طرف یکدیگر را دشمن می‌پندارند و همین امر موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران درجهت تقویت مواضع خود در این عرصه روی به سیاست نگاه به شرق بیاورد.

از این رو برای پررنگ شدن بازیگری کارگزاران سیاست خارجی در این عرصه، کشور روسیه بهترین مقصد است، نکته حائز اهمیت این است که فدراسیون روسیه از فردای فروپاشی جماهیر شوروی مواضع ضد آمریکایی خود را تا امروز با فراز و فرودهای متفاوت توانسته است حفظ کند و همین امر موجب شده است تا این کشور به‌عنوان بازیگری مهم در عرصه‌ روابط بین‌الملل بتواند به ایفای نقش بپردازد.

با فروپاشی شوروی و ایجاد ساخت سیاسی فدراسیون روسیه می‌توان یک رابطه و موضع‌گیری پرنوسان را در رابطه این کشور و ایالات متحده درنظر گرفت اما در نقطه مقابل جمهوری اسلامی ایران همواره با ثابت نگاه داشتن مواضع دیپلماتیک و ایدئولوژیک خود در قبال غرب توانسته است به یک ثبات هژمون‌گونه در عرصه‌ روابط بین‌الملل برسد و همین امر موجب شده تا مولفه‌های ایران از وابستگی زمان پهلوی به پیشرفت در عرصه‌های گوناگون تغییر موقعیت دهد.

ما برای بررسی نقش و جایگاه روسیه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید از یک چارچوب نظری استفاده کنیم که بهترین این چارچوب‌های نظری برای تحلیل این جایگاه نظریه نوواقع‌گرایی کلاسیک است؛ این نظریه این‌طور بیان می‌کند که فضای روابط بین‌الملل را باید با تفسیر خود از واقعیت‌ها البته با توجه به المان‌های مکانیسمی داخلی، بین‌المللی و تعاملی به‌دست آورد.

حال با این مقدمه به تحلیل این رابطه در ادوار مختلف جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت. با پایان یافتن جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی از مناسبت جامعه بین‌الملل با ایران آغاز شد که در بررسی سیاست خارجی آن زمان که موسوم به دولت سازندگی است از مساله و پارامتری مهم به نام عقلانیت اقتصادی یاد می‌کنند، خب تا قبل از این زمان دو عامل موثر در رابطه‌ تهران و مسکو ایفای نقش می‌کرد نخست آنکه شوروی به همسایه‌ ایران یعنی افغانستان حمله کرده بود و دوم اینکه در زمان جنگ تحمیلی نیز در مواردی حمایت‌هایی توسط این دولت از رژیم بعث عراق شد، اما با پایان یافتن جنگ و روی کار آمدن گفتمان سازندگی در اولین سال این دولت، میان دو کشور قرار داد قابل توجهی در رابطه با اقتصاد دو جانبه به ارزش ۱۰میلیارد دلار بسته شد که اقدام شایان و قابل ذکری بود. اما یک عامل مهم در این عصر رابطه‌ این دو کشور را تهدید می‌کرد و آن هم وجود بازیگران حوزه‌ قفقاز بود که به موضع‌گیری‌های این دو کشور ضربه می‌زد، اما به هرحال این فصل از ارتباط دو کشور سبب پایه‌گذاری مستحکم در عرصه سیاست خارجی شد.

دوره‌ بعدی را که از آن به‌عنوان عصر عقلانیت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران یاد می‌کنند روابط تهران و مسکو فراز و فرودهای متفاوتی را تجربه کرد و دلیل این امر هم آن بود که در پاره‌ای از این سال‌ها اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییر نگرش پیدا کرد و سیاست نگاه به شرق جایگاه خود را به سیاست نگاه به غرب داد که در رابطه با اینکه تضعیف سطوح این رابطه چگونه بوده است باید بیان کرد که مسائل متعددی از جمله ۱۱ سپتامبر، حمله ایالات متحده به عراق و افغانستان و درنهایت مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاثیر شایانی در این رابطه داشته است.

در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و آغاز فصل غایت‌محوری سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران شاهد هستیم که ایران در این دوره تلاش دارد تا ماهیت انقلابی و منحصربه‌فرد خود را در سطح نظام بین‌الملل به‌رسمیت بشناساند و ایران را به مثابه یک کشور انقلابی و نه صرفا منتقد بلکه یک مبارز فعال علیه ساختارهای هژمون نظام بین‌الملل معرفی کند. در این دوره اگرچه به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی حجم مبادلات اقتصادی ایران و روسیه حجمی اندک و نزولی دارد اما  ایران تلاش می‌کند تا به‌منظور خنثی‌سازی سیاست‌های آمریکا و غرب در سطوح نظامی، امنیتی و سیاسی پیوندهای مستحکمی را با روسیه برقرار سازد. درمجموع در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد شاهد ظهور و بروز بیش از پیش سیاست نگاه به شرق هستیم که می‌توان نتیجه‌ آن را در افزایش فزآینده‌ منزلت و جایگاه روسیه در سیاست خارجی ایران بدانیم.

درنهایت با روی کار آمدن دولت‌های یازدهم و دوازدهم و احیای مجدد سیاست‌های به‌اصطلاح تنش‌زدا در سیاست خارجی، بعضی از تحلیلگران این عرصه بر این باور بودند که بعد از چالش برجام ایران رابطه‌ خود با غرب را در راستای سیاست‌های تنش‌زدا در پی می‌گیرد، اما شواهد امر این‌گونه نشان می‌دهد که با رفع به‌اصطلاح ابهامات در مساله‌ هسته‌ای ایران و غرب، پیوند مستحکم‌تری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در راستای مبارزه با تمامیت‌خواهی ایالات متحده شکل گرفته است.

در پایان این یادداشت باید برای جمع‌بندی مطلبی را به عرصه‌ تحلیل بیاورم. از آنجا که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب ایدئولوژی‌محور بوده است مناسبات مهمی در راستای آرمان‌خواهی فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برقرار شده است و همین امر موجب این مساله شده است که رابطه‌ این دو کشور تقویت شود و پایه‌های مستحکمی در این رابطه شکل گیرد. در نگاه بعدی جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ایجاد یک محور مقاومت در راستای نفوذ ایالات متحده در منطقه‌ خاورمیانه به‌عنوان دشمنی مهم در نگاه رهبران این کشور تلقی می‌شود. از این‌رو فدراسیون روسیه نیز به این دلیل که پایان یافتن جنگ سرد و از بین رفتن فضای دو قطبی وقت را نتیجه‌ مکرهای سیاسی ایالات متحده می‌داند، توانسته است رابطه‌ خود را با جمهوری اسلامی ایران تقویت کند و همین امر باعث شده است که نگاه به شرق در اذهان کارگزاران سیاسی کشور ایران به یک مساله‌ مهم تبدیل شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران روسیه دولت سازندگی خاورمیانه ایالات متحده آمریکا عراق ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران روسیه دولت سازندگی خاورمیانه ایالات متحده آمریکا عراق ایران انقلاب اسلامی ایران روسیه دولت سازندگی خاورمیانه ایالات متحده آمریکا عراق ایران اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران روابط بین الملل فدراسیون روسیه همین امر موجب انقلاب اسلامی سیاست نگاه ایالات متحده سیاست خارجی نگاه به شرق موجب شد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۳۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت در دیگر کشورها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

امام جمعه قم با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار کرد: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد. بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت علیهم السلام را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

وی با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشورهای آفریقایی به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.

در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

«سید محمد شوالا حیدرا» همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشورهای آفریقایی ارائه شد.

کد خبر 6095647

دیگر خبرها

  • محمدرضا گرایی فقط 50 درصد شانس حضور در المپیک 2024 را دارد
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • باخ: کار من دخالت در سیاست نیست
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • عیادت سرکنسول ایران در فرانکفورت از رئیس اسبق فدراسیون کشتی
  • تصویری از حمل پرچم جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه دولتی امریکا
  • علی ربیعی: حدود 5 میلیون نفر در دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند/ رابطه معناداری بین رشته‌های تحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود وجود ندارد/ بخش اعظمی از جمعیت فعال تحصیل کرده، دچار نوعی فاصله بین وضع موجود و انتظار از زندگی شده‌اند
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • زبانزد شدن تجمل‌گرایی اشرف خواهر شاه + عکس و سند
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار