Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@10:22:50 GMT

هنر دست زنان در زمستان بازار چندانی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۴۱۵۵

هنر دست زنان در زمستان بازار چندانی ندارد

با رسیدن فصل پاییز بانوان همدانی شروع به تهیه انواع ترشی های مختلف از هر نوع سبزیجات و صیفی‌جات تهیه و همین ترشی ها در سفره های همدانی ها در فصول سرد که کمتر از سبزی و سالادهای متنوع خبری است آن را رنگین تر می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ شهر همدان را می توان پایلوت ترشی های عجیب و غریب در غرب کشور نامید چرا که از صیفی جات و سبزیجات گرفته تا انواع مختلف میوه ها را درون سرکه یا آب گوجه می ریزند و در شیشه های رنگارنگ پشت پنجره های خانه قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که سفره زنان همدانی را از دیگر شهرها متمایز کرده و جلوه خاصی به آن می دهد وجود ترشی و مرباهای رنگارنگ است.

تهیه ترشی در نزدیکی فصل پاییز برای بانوان همدانی نه تنها یک کار مهم بلکه تفریح هم خواهد بود.

البته امسال به علت گرانی خیلی از محصولات خیلی از خانواده ها شاید تمایلی برای تهیه ترشی های مختلف نداشتند و به تهیه یک نوع بسنده کردند.

در همدان از انواع فلفل گرفته تا گردو، به، انبه، آناناس، قارچ، خیار، انواع کلم، زیتون، لوبیا سبز، سبزی های معطر، نخود فرنگی، ذرت، سیر، موسیر و حتی موز و خرمالو هم ترشی درست می کنند.

هنر دست زنان همدانی در زمستان چنان بازاری دارد و بسیاری از شهرهای مختلف برای خرید ترشی به این شهر می آیند، مخصوصاً ترشی گردو و سیر که همدانی ها ید طولایی در آن دارند زیرا همدان شهر گردو، سیر و به این نوع ترشی ها هم معروف است.

اما امسال با شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها بانوان همدانی سعی کردند در فضای مجازی انواع ترشی ها و مرباها را به همه عرضه کنند.

یکی از مهمترین مکان هایی که در کرونا ضربه دید باشگاه های ورزشی بودند در این میان با مریم السادات موسوی کسا مدیر و باشگاه ورزشی روژا که حالا فروش محصولات خانگی و ارگانیک باغچه برتر را دارد به گفتگو پرداختیم.

این مربی همدانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه بسیاری از بانوان شغل خود را از دست دادند بخصوص افرادی که سالن های آن ها اجاره ای بود چرا که حتی نصف اجاره سالن هم دریافت نمی شد بنابراین تصمیم گرفتم با شروع فصل پاییز به تهیه انواع ترشی ها و ارائه آنها بپردازم.

وی ادامه داد: به همین منظور در شبکه اجتماعی کانالی تشکیل دادم و ترشی و مرباهای آماده شده را در گروه قرار دادم و هر کس سفارش مورد نیاز خود را می دهد.

بانوی همدانی افزود: این کار نه تنها تفریح و سرگرمی است بلکه امرار معاش و سود اندکی دارد و از طرفی بانوان همدانی با انواع ترشی ها مرباها آشنا می شوند.

موسوی کسا با اشاره به تنوع انواع محصولات کشاورزی از صیفی جات و تا میوه ها در همدان گفت: سفارش انواع سبزیجات، ترشیجات سنتی و امروزی، مرباها، عرقیجات، خشکیجات، ادویه های پایه و ترکیبی، رب ها، شیره ها، انواع شربت ها، دسر و ژله گوشت مرغ بوقلمون و … در باغچه برتر ارائه می شود.

آنچه که به نظر می رسد شهر همدان بیش از هر چیز نیاز به بازارچه محصولات دارد تا بانوان همدانی بتوانند هنر دستان خود را ارائه دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بانوان همدانی انواع ترشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • فصل گلاب گیری و تهیه گلاب و عرق نعنا با دستگاه تقطیر
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت