Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:26:13 GMT

ثبت نخستین عکس مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۴۳۴۶

ثبت نخستین عکس مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، گروهی از محققان انستیتو ستاره شناسی مکس پلانک نخستین تصویر اپتیکی از یک سیاره فراخورشیدی را ثبت کرده اند که در فاصله ۶۳ سال نوری از زمین قرار دارد.

این شی آسمانی «بتا پیکتوریس سی»( Beta Pictoris c ) نام دارد و در حقیقت دومین سیاره ای است که در منظومه «پیکتوریس» رصد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای این منظور آنها به وسیله تلسکوپ های VLT در شیلی درخشش نور این سیاره را رصد کردند. در مرحله بعد محققان تصاویر ثبت شده توسط ۴ تلسکوپ را به وسیله  روش «سرعت شعاعی» ترکیب کردند. این روشی معمول برای ردیابی سیارات فراخورشیدی است.

محققان برای ساخت یک تلسکوپ  مجازی که مشخصات موردنیاز برای نشان دادن بی پیکتوریس سی» را داشته باشد، از ابزارGRAVITY استفاده کردند. این ابزار نور چهار تلسکوپ را همزمان دریافت و آنها را در یک تصویر ترکیب کرد. به این ترتیب ستاره شناسان مکان دقیق سیاره فراخورشیدی را تعیین کردند.

به گفته محققان نور رصد شده از سیاره بتا پیکتوریس سی ۶ بار ضعیف تر از دیگر سیاره این منظومه است. همچنین محققان متوجه شده اند حجم این سیاره ۸ برابر مشتری است.

منظومه بتا پیکتوریس در فاصله ۶۳.۴ سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد و در آن فقط ۲ سیاره وجود دارد. نخستین سیاره این منظومه در سال ۲۰۰۸ ردیابی و عکاسی شد.  دومین سیاره در ۲۰۱۹ میلادی رصد شد.

کد خبر 5044320 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی منظومه شمسی عکس اکتشافات فضایی ویروس کرونا تحقیقات علمی فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گوگل گوشی هوشمند واکسن کرونا ایرانسل ایستگاه فضایی بین المللی شرکت دانش بنیان ایالات متحده امریکا تولید دانش بنیان ماهواره آمازون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از معلمان ایرانی در آنکارا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا در این مراسم سید محمد طباطبایی معاون وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعریف منظومه جدیدی در وزارت آموزش پرورش با عنوان پرورش فراگیر، گفت: در این منظومه سه شعار محوری ایمان، امید و خردورزی و خودباوری و نشاط دنبال می‌شود.
محمد حسن حبیب الله زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم ضمن پاسداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تشریح آثار ایشان، هفته معلم را به معلمان مدارس ایرانی مستقر در ترکیه تبریک گفت.

دیگر خبرها

  • چرا مشتری ۷۹ قمر دارد ولی زمین فقط یکی؟
  • سیاره مشتری ممکن است عامل وجود ماه زمین باشد
  • تصاویر نجومی هفدهم اردیبهشت (6 مه)
  • نخستین چراگاه دست‌کاشت در کشور راه‌اندازی شد
  • در این سیاره سرعت باد مثل سرعت «گلوله» است
  • شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک توسط محققان کشور
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر
  • اطلاعات نامطمئن جیمزوب از حیات فرازمینی
  • تجلیل از معلمان ایرانی در آنکارا
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب