Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@21:17:05 GMT

کشت 1700هکتاری چقندر در اراضی کشاورزی رخ تربت حیدریه

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۴۴۰۴

کشت 1700هکتاری چقندر در اراضی کشاورزی رخ تربت حیدریه

شیبانی گفت: طی سال زراعی جاری 1700هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ زیر کشت چغندر قند رفته که پیش بینی می شود 102هزار تن محصول برداشت و به کارخانه های قند استان تحویل داده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی شیبانی، مدیر جهاد کشاورزی بخش رخ در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ میانگین متوسط عملکرد تولید چغندر قند در بخش رخ را بین 45 تا 70 تن در هکتار برآورد کرد و اظهار داشت: طی سال زراعی جاری 1700هکتار از اراضی کشاورزی بخش رخ زیر کشت چغندر قند رفته که پیش بینی می شود 102هزار تن محصول برداشت و به کارخانه های قند استان تحویل داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: امسال نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت به دلیل بارندگی و سرما در ابتدای فصل کاشت، کاهش داشته که با ارائه توصیه های فنی و تغذیه مناسب گیاهی باعث افزایش عملکرد در واحد سطح شده است.

شیبانی با بیان اینکه امسال بیش از 102 هزار تن محصول چغندر قند برای تحویل به کارخانجات طرف قرار داد حمل خواهد شد، افزود: حدود 480 بهره بردار کشاورزی در منطقه رخ به کشت محصول چغندر قند مشغول هستند.

وی اظهار کرد: با نزدیک شدن به برداشت چغندر از لحاظ حمل چغندر قند به کارخانجات قند با مشکلی مواجه نخواهیم شد اما کشاورزان منطقه مراقب شرایط جوی در ایام برداشت باشند و توصیه های هواشناسی را در زمان برداشت پیگیری کنند و در موعد مقرر نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنند تا درزمان برداشت با مشکل سرما زدگی مواجه نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی رخ در بخش دیگری به کشاورزان منطقه رخ توصیه کرد تا در راستای اصلاح الگوی مصرف آب از کشت های بذری به سمت کشت های نشایی و از آبیاری بارانی به سمت آبیاری قطره ای حرکت کنند.

شیبانی ادامه داد: با توجه به بحران آب و افت سفره های آب زیرزمینی در کشور، کشت نشایی چغندر قند با توجه با کاهش 3 تا 4 نوبت در آبیاری، محدودیت منابع تامین آب و همچنین ضرورت مصرف بهینه آب در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

وی افزود: کاهش طول دوره رشد ،کاهش مصرف آب، کاهش هزینه های مرحله کاشت و برداشت از جمله مزایای کشت نشایی محسوب می شود و اگر کشت نشایی چغندر قندبا تاخیر انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد شد و نشاء این محصول در فروردین و اردیبهشت در خزانه تهیه و به زمین منتقل می شود.

شیبانی بیان کرد: یکی از مزیت های کاشت محصولات به صورت نشایی این است که در خزانه تمامی اقدامات انجام و با کاهش طول دوره رشد، این محصولات یک ماه سریع تر از روش کاشت مستقیم برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رخ گفت: با اجرای این طرح از هدر روی بیش از 2 هزار متر مکعب آب در هکتار جلوگیری می شود و از طرفی سرعت رشد چغندر قند در این حالت افزایش می یابد وبنابر این عملکرد این محصول در هر هکتار در مقایسه با کشت مستقیم بذر 10 درصد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه اوایل آبانماه فصل برداشت چغندر آغاز می شود، افزود: پس از برداشت محصول چغندر قند از مزارع، خرید این محصول به صورت کاملا تضمینی و توسط کارخانجات قند استان انجام می شود.

جلگه رخ تربت حیدریه با 47 پارچه آبادی و 26 هزار جمعیت با سطح زیرکشت حدود 20 هزار هکتار زراعت آبی و دیم و 800 هکتار باغ از قطب های تولید محصولات زراعی و باغی در شهرستان تربت حیدریه و خراسان رضوی به شمار می رود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی چغندر قند بخش رخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا چهکندی‌نژاد مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه تربت‌حیدریه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته عقیدتی سیاسی  از برگزاری ۱۵ ویژه برنامه در هفته عقیدتی سیاسی سپاه خبر داد و گفت: تمام برنامه‌ها اعم از نشست‌های بصیرتی و سیاسی و یادواره شهدا با رویکرد جهاد تبیین و آثار شهید مطهری در سطح حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج با مشارکت آموژش و پرورش برگزار می‌شود.

سرهنگ علی یعقوبیان فرمانده سپاه ناحیه تربت‌حیدریه هم در این نشست گفت:  هدف از اجرای برنامه‌های عقیدتی ترویج معارف اسلامی، بصیرت دینی و سیاسی و گسترش روحیه جهادی است که در سطح حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت برگزار می‌شود که بخشی از آن با مشارکت آموژش و پرورش خواهد بود.

توصیه‌های ایمنی سرپرست سازمان آتش نشانی نیشابور درباره استخر‌های کشاورزی

سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: با نزدیک شدن فصل گرما افراد زیادی به سمت ورزش شنا به خصوص در سد‌ها و استخر‌های رو باز روی می‌آورند که در برخی موارد شنا کردن در این مکان‌ها به قیمت جان این افراد تمام می‌شود.

ابوالفضل اسدی با تاکید بر اینکه کشاورزان و مالکان استخر‌های ذخیره آب برای جلوگیری از حوادث دردناک در این استخر‌ها باید ایمن سازی لازم را انجام دهند گفت: فنس‌کشی اطراف استخر به طوری که پایین فنس داخل بتن باشد و نفوذ به داخل استخر را غیر ممکن کند، اجرای سیم خاردار غیرقابل نفوذ در بالای فنس، تعبیه حداقل چهار طناب در چهار گوشه استخر و وجود تیوپ در داخل استخر از اقدام‌های مهمی است که باید مالکان اجرا کنند.

برگزاری آیین گرامیداشت روز شورا در کدکن

همزمان با نهم اردیبهشت ماه روز ملی گرامیداشت شورا‌ها، در اقدامی متفاوت و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر کدکن مراسم گرامیداشت روز ملی شورا‌ها با حضور اعضای شورا‌های اسلامی در دوره‌های گذشته و فعلی در محل دفتر شورای اسلامی شهر کدکن برگزار شد.

 در این مراسم که با حضور اعضای شورا‌های اسلامی شهر در دوره‌های اول تا ششم و جمعی از اعضای شورای اداری بخش کدکن همراه بود، با اهدای لوح تقدیر و شاخه گل از زحمات اعضای شورا‌های اسلامی شهر کدکن تجلیل به عمل آمد.

در حاشیه این مراسم و در آستانه یازدهم اردیبهشت ماه، روز جهانی کار و کارگر و به جهت بزرگداشت این قشر زحمتکش، از زحمات پرسنل شهرداری کدکن با اهدای گل و لوح سپاس نیز تقدیر و تشکر شد

 

 

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برق هیچ منبع آبی در تربت‌جام قطع نمی‌شود
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی