Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج جدید شیوع ویروس کرونا در تهران در حالی به راه افتاده که برای دومین بار فضا‌های فرهنگی ـ هنری شهر نیز تعطیل شده اند.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بیش از هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می‌گذرد، اما هنوز با اشکال مختلف و موج‌های جدید این ویروس در سطح کشور و دیگر کشور‌ها روبه رو هستیم در حالیکه هنوز هیچ واکسنی برای آن در نظر گرفته نشده، اما در کشورمان شاهد اعمال محدودیت‌های دوباره در شهر‌های مختلف به اشکال متعدد و همینطور محدودیت‌های سالن‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران و همینطور استفاده از ماسک از درب منزل هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هفته گذشته تعطیلات دوباره سالن‌های هنری از جمله سینما و تئاتر شوک جدیدی را به گروه‌های فعال این روز‌های تئاتر و سینما وارد کرد و هر چند انتظار بر این بود که این تعطیلات ادامه پیدا کند، اما باز هم عده‌ای امید داشتند که به یک هفته خلاصه شود. روز گذشته، جمعه هجدهم مهر ماه و در آستانه عصرگاه اطلاعیه استانداری تهران دو مرتبه مبنی بر تمدید تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی در شهر تهران، برنامه‌های فعالان این عرصه را نقش بر آب کرد.

به طوریکه سالن‌های تئاتر و سامانه‌های فروش بلیت برای اجرا‌های یک شنبه و شنبه خود را آماده می‌کردند و گروه‌ها حتی بلیت فروشی کارهایشان را نیز در سامانه‌های فروش بلیت انجام داده بودند، اما این اندازه اعلام دیگرگاه با توجه به جلسه اخیر ستاد مقابله با کرونا و حضور وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در این ستاد مشخص نیست ناشی از چه چیز می‌تواند باشد الا اینکه بخواهیم بگوییم در این عرصه رعایت هیچ مسئله‌ای برای فعالان نخواهد شد!

تا عصرگاه جمعه قادر آشنا مدیرکل هنر‌های نمایشی هیچ اطلاعی از وضعیت بازگشایی یا تعطیلی مجدد سالن‌ها در هفته جاری را نداشت به طوریکه اذعان داشت که منتظر اعلام وزارتخانه هستند و تابع این ابلاغیه اند که مشخص کند شرایط به چه صورتی خواهد شد.

اما شب هنگام اداره کل هنر‌های نمایشی اطلاعیه‌ای مبنی بر ابلاغیه ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر کشور برای تمدیدی تعطیلی یک هفته‌ای در تهران منتشر کرد و تازه هنرمندانی که خود را برای یک هفته اجرا در تهران آماده می‌کردند، آهی از نهادشان بر آمد.

بر اساس این ابلاغیه از ۱۲ تا ۱۸ مهر ماه دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی تعطیل شدند. در حالیکه در کشور شاهد این هستیم که این روز‌ها رستوران‌ها و صف‌های ساندویچی و مراکز تفریحی بیداد می‌کند شاید انتظار تعطیلی این بخش‌ها نیز می‌رفت درحالیکه در سالن‌های تئاتری با رعایت همه پروتکل‌ها خیلی از مسائل از بهتر دیگر بخش‌ها رعایت می‌شود.

نزدیک به ۱۵ نمایش در هشت مجموعه تئاتری در شهر تهران و بیش از ۴۰۰ نفر عوامل شامل گروه‌های نمایشی و کارکنان سالن‌ها و همینطور بازیگران و دیگر عوامل در این هفته پیش رو به صحنه رفتند که اکثر آن‌ها بلیت فروشی کارشان انجام شده و حتی برخی نمایش‌ها در سالن‌های خصوصی از شنبه اجرایشان را قرار بود برگزار کنند و این همه تعلل و اعلام دیگر هنگام چه علتی می‌تواند داشته باشد؟! درحالیکه ظاهرا از سوی ستاد و همینطور وزارتخانه هیچ یک از مسائل در ارتباط با تئاتر در نظر گرفته نشده است.

بلاتکلیفی گروه‌های نمایشی در انتهای هفته گذشته به طوری بود که مدام به مسئولان اداره هنر‌های نمایشی در تماس بودند تا تکلیفشان برای اجرا‌های هفته جاری مشخص شود از سویی سامانه‌های فروش بلیت باز و بلیت فروشی انجام می‌شد و از سوی دیگر نیز مدام گوش به زنگ تعطیلات و تمدید محدودیت‌ها فشار روانی زیادی را به هنرمندان و تئاتری‌هایی وارد می‌کند که در این مدت دچار خسارات زیادی شده اند از مسئولان این عرصه انتظار پاسخگویی و همینطور توجه بیشتر به عرصه هنر‌های نمایشی و هنرمندان روی صحنه تئاتر می‌رود.

اگر انتظار داریم که گروه‌های نمایشی کما فی السابق با همه مشکلات کرونایی این روز‌ها اعتماد لازم را برای حضور روی صحنه و خاموش نشدن چراغ تئاتر را داشته باشند و همینطور انرژی و امید به کار در آن‌ها از بین نمی‌رود، مسئولان نیز می‌بایست همچون سایر بخش‌های جامعه بیشتر به عرصه فرهنگ و هنر توجه نشان دهند. منبع: خبرگزاری فارس