کارگردان فیلم شکلاتی: تولید فیلم برای کودکان و نوجوانان سخت و هزینهبر است
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۴۹۹۰
گروه استانها- کارگردان فیلم شکلاتی گفت: یکی از مشکلات حوزه فیلم این است که ارزشگذاری و اولویتها شامل مخاطب نمیشود و ارگانها و سازمانها باید به جای تولید ۴۰ فیلمی که گیشه نداشته باشد، ۱۰ فیلم تولید کنند که دیده شود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از ستاد اطلاعرسانی جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، سهیل موفق در گفتوگوی زنده با محمدصادق لواسانی در صفحه رسمی جشنواره، با اشاره به وضعیت اکران فیلمهای کودکان و نوجوانان گفت: زمان اکران فیلمهایی از این دست قبل از آذرماه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان آن سال اعتقاد داشت که فیلم اکران خوبی خواهد داشت اما سال 96 مدارس روزهای بسیاری به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند. عدهای میگفتند که نباید از روی استقبال صورت گرفته در جشنواره راجع به اکران قضاوت کرد اما من در زمان پخش «شکلاتی» در جشنواره همراه مخاطب فیلم را میدیدم و به مخاطبان توجه و احساس آنها را درک میکردم. فیلم «پاستاریونی» دو جایزه مهم جشنواره فیلم کودک و نوجوان را کسب کرد و میتوانست بیشتر بفروشد اما فیلمهایی که از شهریورماه تا آبان اکران میشود موفق خواهند بود.
موفق اظهار داشت: بعد از ساخت فیلم «شکلاتی» احساس کردم که فضای فیلمهایم باید خانوادگیتر باشد به همین جهت تمام مولفههایی را که در نظر گرفته بودم تا کودک با تماشای فیلم لذت ببرد، تقسیم کردم تا خانواده از تماشای فیلم لذت ببرد. در واقع تلاش کردم تا همه از تماشای فیلم لذت ببرند و مفهوم فیلم نیز در خلال آن منتقل شود. فیلم «پاستاریونی» این مولفهها را داشت و میتوانست بیشتر از این بفروشد اما در زمان بدی اکران شد. آماری که در پلتفرمها برای تماشای فیلم وجود دارد اثبات کننده این موضوع است.
وی ادامه داد: نگاه من به ذائقه مخاطب است مخاطبی که دسترسی به فیلمهای روز دنیا دارد. ما در سینمایی کودک قهرمان و ابرقهرمان نداریم. بعد از «پاستاریونی» ما اتاق فکری برای تولید فیلم کودکی که قهرمان و ابر قهرمان دارد، تشکیل دادیم. یک سال زمان برای نوشتن فیلمنامه صرف شد و نویسنده هم پول خود را گرفت. به ارگانی که میخواستم با آنها کار کنم در ابتدای کار گفتم که این کار بسیار هزینهبر است اما پس از اینکه فیلمنامه به پایان رسید، آنها گفتند که هزینه این فیلم را نمیتوانند تامین کنند. من برای ژانر کودک دلسوزی میکنم نه برای خودم.
کارگردان «شکلاتی» بیان کرد: بخش خصوصی مثلاً برای فیلمی مثل «پاستاریونی» که کف هزینه آن پنج میلیارد است، هزینه نمیکند چون سینمای کودک و نوجوان ما در دهههای اخیر شکست خورده است. ما در ژانر اجتماعی که این سالها کمی ضعیف شده هم فیلمی داشتیم که 20 میلیارد بفروشد اما فیلم کودک نتوانسته به این میزان برسد. فیلم خوب مشتری خودش را هم دارد اما سازمانها باید حمایت کنند. بعد از این که آن فیلم شکست خورد، تصمیم گرفتم فیلمی با قصههای فولکلور که با مسائل امروز تلفیق شدهاند بسازم که هزینه کمتری داشته باشد. در عین حال قدم رو به جلویی نسبت به «پاستاریونی» بوده و قطعا مخاطب داشته باشد که بخش خصوصی پا پیش نگذاشت و ارگانهای دولتی هم همکاری نکردند. جالب است که بدانید من برای فیلم «شکلاتی» 400 میلیون وام از فارابی گرفتم و در فیلم «پاستاریونی» تماما با هزینه شخصی تهیه کنند کار کردیم
وی در خصوصزمینه اینکه چرا بخش خصوصی وارد این حوزه نمیشود، توضیح داد: بخش خصوصی باید چیزی ببیند که سراغ آن برود. اینکه بیشتر سراغ ژانر اجتماعی و کمدی میرود به این دلیل است که موفقیت آنها را در گیشه دیده است. حتی برای اسپانسر هم، دیده شدن اهمیت دارد. مشکل اینجاست که ارزشگذاری و اولویتها شامل مخاطب نمیشود. ارگانها و سازمانها باید به جای تولید 40 فیلمی که گیشه نداشته باشد، 10 فیلم تولید کنند که دیده شود.
موفق در پاسخ به این سوال که چرا در این سالها از تلویزیون دور بوده است، توضیح داد: من بزرگ شده تلویزیون هستم. یک بار به یکی از مدیران گروه کودک تلویزیون گفتم که حداقل اجازه بدهید ما در مورد کارها به شما مشورت بدهیم. من گاردی نسبت به تلویزیون ندارم اما از یک جایی به بعد مدیران و تلویزیون علاقهای به حضور ما نشان ندادند. من همیشه آماده همکاری با تلویزیون بودم. ما در دهه شصت و هفتاد که سینمای خوبی داشتیم به موازات آن گروه کودک خوبی هم در تلویزیون داشتیم. جدا شدن تلویزیون و سینما از هم سیستم را به هم ریخت. ما در سینما و تلویزیون از گوی رقابت عقب ماندهایم. ما هم میتوانیم با بومیسازی فرهنگ خودمان در کارها، فیلمها و سریالهای خوب بسازیم. در واقع کمکاری کردهایم.
وی بیان کرد: من حوزه کودک و نوجوان را به سه قسمت تقسیم کردم. یک قسمت فیلمهایی که درباره کودک و نوجوان هستند که در این حوزه برخی به اشتباه وارد این ژانر شدهاند که نباید اصلاً در سبد فیلمهای کودک و نوجوان باشند. من کارگاههایی برای کودک و نوجوان برگزار میکنم و به این واسط ذائقه آنها را میشناسم. کودکان فیلم تلخ را نمیبینند. آنها دوست دارند، فیلمی را تماشا کنند که آنها را سرگرم و شاد کند. بنابراین برخی فیلمها که در این ژانر ساخته میشوند مناسب کودک نیستند.
این کارگردان گفت: گروه بعدی فیلمهای مخصوص کودک است که بزرگسالان از آن لذت نمیبرند. در این شرایط این فیلمها نباید اکران شوند و فقط مخصوص پلتفرمها هستند چون والدین تمایل ندارند به همراه کودک برای تماشای این فیلمها به سینما بروند. نتفیلیکس هم امروز همین کار میکند و برخی فیلمهای مخصوص کودک را اکران نمیکنند چون ممکن است روی پرده سینما با شکست مواجه شود.
وی عنوان کرد: گروه بعدی که اگر ما بخواهیم سینمای کودک را متحول کنیم باید از آن استفاده کنیم؛ فیلمهای مخصوص کودک و خانواده است. این که برخی سینماهای خاص را فقط به کودک اختصاص دهیم، کار اشتباهی است چرا باید مانند بیماران کرونایی با سینمای کودک برخورد کنیم و آن را قرنطینه کنیم. روزی پرفروشترین فیلمهای سینمای ما کودک و نوجوان بودند، امروز هم این اتفاق میتواند بیفتد. شاید اگر امکان امروز وجود داشت من «شکلاتی» را اکران آنلاین میکردم.
خوزستان| کودکان و نوجوانان بهبهان طعمه جدید کرونا/ محدوده سنی مبتلایان به 6 تا 17 سال رسیداقدامی جالب از جانب یک موکب قزوینی؛ هدایایی با نماد سفیر سلامت برای کودکان عراقی ارسال شدکودکان، شهر را از پشت پنجره خانهها به تصویر میکشندموفق ادامه داد: نکته مهم این است که هزینه تولید فیلمهای کودک و خانواده در دنیا و ایران زیاد است. باید حمایتها به فیلمی تعلق بگیرد که سرگرم کننده باشد. همه فیلمها محتوا دارند اما اجازه دهید اولویتها را خود فیلم سازان تعیین کنند. همچنین باید به فیلم سازان اعتماد کرد چون آنها در دل جامعه هستند. من به عنوان فیلم ساز فقط تا جایی میتوانم در حوزه کودک فیلم بسازم، چون سخت و هزینهبر است و نیاز به حوصله بسیاری دارد.
این کارگردان در پایان تأکید کرد: پیشنهاد میدهم همانطور که سالیان سال است در جشنواره فیلم کودک و نوجوان داوران کودک و نوجوان حضور دارند؛ در نهادهای تامین کننده بودجه برای فیلمهای کودک و نوجوان هم شورایی با حضور این گروه سنی وجود داشته باشد که فیلمنامهها را بخوانند و انتخاب کنند. اجازه بدهیم اولویتها را مخاطب مشخص کند. فیلم سازان این حوزه به خودی خود وارد خط قرمزها نمی شوند ما در این حوزه کار کردیم و بلدیم که فیلم تمیز بسازیم. بنابراین چیزی را میسازیم که به صلاح نسل جدید باشد چون خودمان خانواده داریم و آن را میشناسیم. باز هم میگویم که رسالت اولیه سینما در ژانر کودک و نوجوان، سرگرمسازی است.
انتهای پیام/169/ح
منبع: تسنیم
کلیدواژه: جشنواره فیلم کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان فیلم های کودک تماشای فیلم بخش خصوصی اولویت ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۴۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
کتاب «جرئت و حقیقت» به قلم محمدعلی جابری و به همت نشر معارف به چاپ رسید. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، کتاب جرئت و حقیقت عضو جدید خانواده برنا (کتاب های نوجوان نشر معارف) وارد بازار نشر شد. این کتاب در قالب داستانی نگاشته شده و موضوع کتاب در مورد معرفی بهشت حول یکی از شخصیت های کتاب است.
این کتاب یک رمان داستانی است برای علاقمندان به ادبیات. کتاب جرئت و حقیقت سرگذشت پسر یتیمی را روایت میکند که بر اثر دوستی، دچار انحراف در مسائل اخلاقی میشود. در ادامه راه و روش نجات و سرانجام این نوجوان است که حیرت مخاطب را برانگیخته میکند.
جذابیت کتاب در این است که با شنیدن داستان و همذاتپنداری با قهرمان آن برای هر مخاطبی، از کودکان تا بزرگسالان، دلکش میشود. از سوی دیگر در این کتاب یکی از مشکلات رایج و مبتلا به در جوانان که ارتباط و دوستی با جنس مخالف در جامعه است مطرح شده و روش توجیه نوجوانان با شیوه ای درست و قانع سازی نوجوانان با مفاهیم دینی انجام شده است دلیل انتخاب نام کتاب جرئت و حقیقت اشاره به یکی از رویدادهای داستان زندگی آرمان است که بعد از آن بازی سیر تحول او آغاز میشود.
نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را میشناسید؟در برشی از کتاب میخوانیم:
هلال ماه هم در یک گوشۀ آسمان ایستاده است و ما را نگاه میکند. انگار دارد برایمان حرف میزند «تا همین هیجدهنوزدهسالگیتون، من بیش از دویست بار دور زمین گشتهم. کار من همینه. دور زمین بگردم، از خورشید نور بگیرم و زمینو براتون روشن کنم. تو هر ثانیه، با کلی از آدما برای همیشه خداحافظی میکنم.» ماه همینجور که زیر پایش را میپاید و برایمان حرف میزند، از حرکتش هم غافل نیست. میداند همهچیز را رکود و درجا زدن خراب میکند. با زبانِ بیزبانی میگوید «خدا بهخاطر شما آدما، یه کارایی گردن من، خورشید و بقیه گذاشته. ما هم با جونودل داریم انجامش میدیم. شما هم مراقب باشید نمک خدا رو میخورید، یهوقت نمکدونشو نشکونید.»
چاپ اول این کتاب به همت نشر معارف در اسفند 1402 به قیمت 110000 تومان به شمارگان1000 جلد روانه بازار شده است.
انتهای پیام/