Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیدجعفر ساداتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری درباره وضیت دانه روغنی کلزا در مازندران گفت: کلزا یک گیاه روغنی است که ۴۸ تا ۵۰ درصد دانه آن را روغن تشکیل می‌دهد و یکی از محصولات روغنی با ارزش است و به دلیل اینکه در فصل پاییز قابلیت کشت دارد و برای زراعت آن از بارش باران استفاده می‌شود نیاز آبی آن از طریق بارندگی تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سال گذشته استان مازندران متعهد به کشت ۴۰ هزار هکتار کلزا شد، ادامه داد: سال زراعی جاری به مازندران ۲۷ هزار هکتار سطح کشت ابلاغ شد که از غرب تا شرق به شهرستان‌ها ابلاغ شد.

مسؤول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به زمان کشت محصول کلزا در مازندران اشاره کرد و افزود: بر اساس توصیه مرکز تحقیقات، در مراکز کوهستانی از دهه سوم شهریورماه و در مناطق دشت تا ۲۰ آبان ماه زمان کشت کلزا است.

وی قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا را امسال ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این مبلغ می تواند مشوقی برای توسعه کشت از سوی کشاورزان باشد و افزایش قیمت می‌تواند کشاورزان را ترغیب به کشت کلزا کند.

ساداتی با بیان اینکه کلزا دارای ارقام "زمستانه و بهاره" است، گفت: ارقام زمستانه خارجی در مناطق بالادست و کوهستانی و ارقام بهاره در مناطق میان‌بند و دشت قابلیت کشت دارد.

مسؤول دانه روغنی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار قرارداد کشت کلزا، ۷۰ هکتار بذرکاری و ۱۰ هکتار سطح سبز کلزا در سطح استان داریم.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش بارانی که شاهد بودیم کشاورزان مراجعات زیادی برای انعقاد قرارداد کشت کلزا داشتند که امیدواریم به سطح ابلاغی وزارتخانه دست پیدا کنیم.

ساداتی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ تن بذر زمستانه و بهاره کلزا وارد استان شد، ادامه داد: هایولا ۵۰، هایولا ۴۸۱۵، آرجی اس، ظفر، مهتاب، تراپر و دراگو جزو ارقامی هستند که برای کشت در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

مسؤول دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: یکی از دلایلی که در زمان تحویل محصول شاهد رطوبت بالا هستیم، وجود علف‌های هرز در بذر کلزاست و همین امر سبب می‌شود رطوبت بذر بالا رود و به همین منظور امسال به کشاورزان توصیه کردیم از علف‌کش‌های مناسب برای کشت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه امسال ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر علف‌کش بوتیزان استار در اختیار کشاورزان قرار خواهیم داد که دوز مصرف علف‌کش برای کشت کلزا ۲.۵ لیتر در هکتار است، ادامه داد: زمان مصرف این علف کش برای زراعت کلزا بعد از کاشت و قبل از سبز شدن است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کلزا مازندران کشاورزان کشاورزی کشت کلزا علف کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۵۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران

رضا افراسیابی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران از ورود و توزیع روزانه ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی به کشاورزان شالیکار استان خبر داد و گفت:برای توسعه کشت برنج و حمایت از کشاورزان، تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز استان، روند افزایشی داشت.

او افزود: با هماهنگی‌های بعمل آمده با مبادی تامین کود‌های کشاورزی و مجتمع‌های پتروشیمی تولید کود اوره در کشور، در حال حاضر روند تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز با توجه به شروع فصل کشت برنج در استان، روند افزایشی داشته است.

افراسیابی گفت: کود‌ها از طریق حواله الکترونیک و براساس نیاز هر منطقه به کشاورزان متقاضی توزیع می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • آغاز خرید گندم و کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران