Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاضی مسعودی‌مقام گفت: اینکه گفته شد مفاد کیفرخواست ابلاغ شده متفاوت از آنچه بود که در دادگاه خوانده شد خلاف واقع است و اعلام می‌کنم تا آخرین جلسه دادگاه وقت دارید که اختلافات مورد ادعا را بیان کنید. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، سومین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 3 متهم دیگر پرونده بانک سرمایه صبح امروز در مجتمع ویژه رسیدگی به متهمان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاضی مسعودی مقام در آغاز جلسه با یادآوری مواد 193 و 194 قانون آئین دادرسی کیفری متهم محمد امامی را به جایگاه فراخواند و گفت: در جلسه قبل وکیل متهم امامی مطالبی را مطرح کرد که برخی از آنها برخلاف واقع بود در ادامه مطالبی را هم در فضای مجازی مطرح کرده است که تمام متهمین، شکات و وکلا تأکید می‌کنند در دادگاه فقط کار حقوقی انجام می‌دهیم. اینکه گفته شد مفاد کیفرخواست ابلاغ شده متفاوت از آنچه بود که در دادگاه خوانده شد خلاف واقع است و اعلام می‌کنم تا آخرین جلسه دادگاه وقت دارید که اختلافات مورد ادعا را بیان کنید.

وی افزود: آنچه درباره اختلافات مطرح شد تفاوت در فونت استفاده شده سیستم C.M.S با فونت کیفرخواستی است که در جلسه قبل دادگاه قرائت شد و در محتویات هیچ تفاوتی وجود ندارد.

مسعودی مقام ادامه داد: ما کیفرخواست را از طریق سیستم ابلاغ کردیم که برخی وکلا و متهمین به دادگاه اعلام کردند فایل قابل خواندن نیست اما آنچه که ما در دادگاه گرفتیم کپی آن بخشی از کیفرخواست بود که طبق خواست شما تحویل شده است.

وی در ادامه خطاب به متهم محمد امامی گفت: به شما هم کیفرخواست داده شده و آنچه تحویل شده ابلاغ کیفرخواست نیست، بلکه تصویری از بخشهایی از کیفرخواست است که شما آن را خواسته‌اید. همچنین قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست عینا مثل هم هستند که تحویل وکیل متهم شده است. آقای وکیل در تاریخ 21 خرداد 99 به دادگاه مراجعه کرده و رسید داده که تمام ملزومات کیفرخواست را دریافت کرده است.

مسعودی‌مقام در تأکیدی دوباره اظهار کرد: آنچه در جلسه دوم دادگاه قرائت شد با محتویات کیفرخواست 141 صفحه‌ای که از دادگاه کپی آن را گرفته‌اید هیچ تفاوتی ندارد. این بداخلاقی‌ها خوب نیست و از همه می‌خواهم که قانون را رعایت کنند و قانون می‌گوید؛ کیفرخواست قرائت می‌شود، ادله گفته می‌شود و متهم در جایگاه قرار می‌گیرد و دفاع می‌کند. اگر در کیفرخواست مطلب کذبی وجود داشته و ادله آن اثبات نشود متهم در جایگاه قرار گرفته و آن را رد می‌کند. شما مختارید در رسانه‌ها حضور داشته باشید اما من قانونی رفتار می‌کنم.

وی در ادامه سخنانش خطاب به وکیل متهم امامی گفت: در سال 97 زمانی که دادگاه هیئت مدیره بانک سرمایه برگزار و به اتهامات آقایان توسلی، بخشایش و کاظمی رسیدگی می‌شد نزد من به دفترم آمدید آن زمان محاسن نداشتید. گفتید که من وکیل وصول مطالبات بانک سرمایه بودم که به این همکاری خاتمه دادم. مستنداتی درباره بانک سرمایه، هیئت مدیره و تسهیلات گیرندگان دارم که در پاسخ اعلام کردم اگر طبق بررسیها نیاز به حضور باشد از شما دعوت می‌کنیم. اسامی که در آن جلسه اعلام می‌کردیم جمعی از متهمان همین پرونده هستند اما به دفترم گفتم شما را دعوت نکنند تا در مسیر پرونده ایجاد ذهنیت نشود.

وی افزود: شما من را قاضی عادل خطاب می‌کردید حالا چه شده که مدعی هستید قوانین مربوط به کیفرخواست را رعایت نکردم ما خود را فراتر از قانون می‌دانیم و این دادگاه در محضر همگان است و همه شاهد آن هستند تعدادی از وکلا هم از نظر علمی و هم از تشرع از ما بالاترند اما شئونات را رعایت می‌کنند.

در ادامه کریمی فارسی وکیل متهم امامی گفت: مستندات کیفرخواست را به من نداده‌اید.

قاضی گفت: شما درخواست مطالعه پرونده را دادید و 20 جلسه آن را خواندید. قرار مجرمیت را خواندید کیفرخواست و ملزمات و مستندات آن را تحویل گرفته‌اید.  در تاریخ 19 خرداد نوشته‌اید که پیرو لوایح تقدیمی تصویر کیفرخواست شعبه 8 بازپرسی را ابلاغ کنید که کیفرخواست حضورا ابلاغ شد در تاریخ 20.3.99 به دادگاه مراجعه کردید و گفتید که ملزمات را ارائه دهند. آنها را گرفتید و رسید هم دادید.

وکیل امامی گفت: گزارش تحقیق و تفحص مجلس و نظر کارشناسی و ملزمات کیفرخواست را به من ندادند لوایج 13.3 را هم بخوانید تا الان یک نظریه کارشناسی را هم به نداده‌اند.

قاضی: کارشناسی در مرحله بازپرسی به شما داده نشده است؟

وکیل: من آن زمان نبودم و از یک شعبه دیگری گرفتم. دو بار به شما مراجعه کردم برای اعتراض و قرار موکلم و گفتم که ظلم شده است. شما در جواب گفتید: حالا حالاها با محمد امامی کار دارم.

قاضی: خدا را شاهد می‌گیرم که هیچگاه اینطور سخن نمی‌گویم حرف شما خیلی بد است.

وکیل: بد این است که ملزومات کیفرخواست را به من ندادند.

قاضی: شما درخواست دادید و من دستور دادم اقدام شود.

وکیل: اما اقدام نشد.

قاضی: شما امضا دادید که دریافت کردید می‌آمدید و به خودم می‌گفتید که دریافت نکرده‌اید. قسم می‌خورم که به دفترم اعلام کردم هر مطلبی می‌خواهند را تحویل دهید. ما همه موارد را به طور سیستماتیک به شما ابلاغ کرده‌ایم و دلیلی ندارد ملزومات را به شما تحویل ندهیم. من به دنبال محاکمه عادلانه هستم و به مطالب حاشیه‌ای وارد نشدم این حاشیه‌ها را در دادگاه ایجاد نکنید. از مسیر قانونی خارج نمی‌شویم و کار در دادگاه صرفا قانونی و حقوقی است و اگر ایرادی وجود دارد آن را مطرح کنید و چنانچه ثابت کردید آنچه نماینده دادستان خوانده محتویات کیفرخواست نیست ایراد شما را می‌پذیرم. شما ادعا کرده‌اید 30 سال در دستگاه قضائی بودید که درست نیست شما ورودی سال 74 هستید و سال 95 هم از قوه قضائیه بیرون آمدید. سابقه قضاوت دارید که تأثیری در این پرونده ندارد. شما می‌گویید دادگاه عادلانه نیست خواهش دارم به کسی توهین نکنید و اگر خود را اخلاق‌مدار و متشرع می‌دانید آنها را رعایت کنید.

مسعودی مقام ادامه داد: استجازه و آئین‌نامه آن به ما مجوز می‌دهد ظرف دو سه روز دادگاه را شروع کنیم اما ما کیفرخواست را ابلاغ کردیم و اجازه دادیم تا همه آن را بخوانید که این کار طول کشید و به تمدید استجازه منجر شد و باز هم با تمدید آن صبر کردیم تا طبق آئین‌نامه استجازه دوم دادگاه را برگزار کنیم.

در ادامه قاضی مسعودی‌مقام به قرائت موارد اتهامات محمد امامی پرداخت و از او پرسید: آیا اتهامات انتسابی را قبول دارید؟ که امامی با نپذیرفتن این اتهامات دفاع از خود را به وکیلش واگذار کرد.

یار غار "محمد امامی" کجاست؟ / "سنت‌کیس" بهشت مفسدان فراری شده است؟بانک سرمایه محمد امامی را هزار میلیاردی کرد/استقرار تیم رسانه‌ای امامی برای نشر اکاذیب / به همکاری عامدانه برخی هنرمندان با امامی نرسیده‌ایمجلسه محاکمه محمد امامی| رونمایی از مدیران عامل کارتن‌خوابمحاکمه محمد امامی| زن‌ و شوهری که اموال صندوق ذخیره فرهنگیان را بخشیدندمحاکمه محمد امامی| تبدیل عواید تسهیلات غیرقانونی به ملک و خودروی لوکس در آلمان/ بی‌توجهی به استرداد فرزان‌راد به دلایل سیاسیجلسه محاکمه محمد امامی|گردش دوستان دور دنیا با پول فرهنگیان/خروج بیش از هزار میلیارد از بانک سرمایه به بهانه تسهیلات

انتهای پیام/

 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محاکمه محمد امامی قاضی مسعودی مقام بانک سرمایه امامی گفت وکیل متهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۶۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه

ترکیه در حالی یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در پذیرش دانشجوی خارجی است که دانشگاه‌های این کشور در بین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا جایی ندارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، طی سالیان گذشته، بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه توانسته‌اند شمار قابل توجهی از دانشجویان خارجی را به سوی خود جلب کنند. افزایش آمار دانشجویان خارجی در ترکیه، علاوه بر آن که آورده اقتصادی قابل توجهی داشته، از حیث معادلات مرتبط با قدرت نرم و سیاست گسترش آموزش زبان ترکی نیز، شایان اهمیت است.

بر اساس تازه‌ترین آماری که پروفسور دکتر ارول اوزوار رئیس شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) اعلام کرده، ترکیه یکی از 10 کشور برتر جهان در پذیرش دانشجوی خارجی است و قصد دارد به زودی در رده پنج کشور نخست قرار بگیرد.

یکی از ابعاد متناقض در پذیرش دانشجوی خارجی در ترکیه، این است که در چند سال گذشته، به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی، بخشی از جوانان ترکیه، تحصیل در دانشگاه را نیمه کاره رها کرده و بخش قابل توجهی از آنان نیز به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند.

ترکیه میزبان 350 هزار دانشجوی خارجی
اظهارات رئیس شورای آموزش عالی ترکیه حاکی از آن است که هم اکنون 350 هزار نفر از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های این کشور در حال تحصیل هستند. این دانشجویان از 198 کشور مختلف به ترکیه رفته‌اند اما آمارها نشان می‌دهد که دانشجویان کشورهای آسیای میانه و آفریقا در صدر لیست هستند. 


ارول اوزوار در سخنان خود، به این اذعان کرده که نزد بخشی از مردم ترکیه، نوعی نگرش و دیدگاه منفی نسبت به دانشجویان خارجی وجود دارد و گروهی از مردم تصور می‌کنند که با آمدن آنان، فرصت‌های تحصیلی و شغلی از دست جوانان ترکیه گرفته شده است.

او درباره این موضوع گفته است: حضور دانشجویان بین‌المللی باعث تضییع حقوق دانشجویان شهروند ترکیه نمی‌شود. این یک نگرش اشتباه است که به موضوع دانشجوی خارجی به عنوان یک مشکل و مساله غیرقانونی یا پناهنده و مهاجر نگاه کنیم.

برخی از احزاب و جریانات سیاسی راست و ملی گرا در ترکیه، نگاه خوشبینانه‌ای به بالا بردن آمار دانشجوی خارجی ندارند.

روزنامه ینی چاغ ارگان رسانه‌ای حزب خوب، در یک گزارش ویژه اعلام کرده که ورود دانشجویان خارجی به شهرهای کوچک ترکیه، تبعات فرهنگی و اجتماعی دارد و در تازه‌ترین مورد، در شهر کوتاهیا، یک دانشجوی دختر 21 ساله مراکشی که به خاطر فحشای غیرقانونی دستگیر شده، مبتلا به ایدز تشخیص داده شده و از ترکیه اخراج شده است.

این روزنامه افزوده که لازم است برای پذیرش دانشجویان خارجی، مقررات سختگیرانه‌ای در نظر گرفته شود.

کمیت یا کیفیت؟ مساله این است
ترکیه در سالیان اخیر، تلاش کرده تا تعداد دانشگاه‌های دولتی را افزایش دهد. زمانی که حزب عدالت و توسعه به قدرت رسید، ترکیه دارای 53 دانشگاه دولتی بود اما این تعداد حالا از عدد 125 فراتر رفته است.

همچنین تعداد خوابگاه‌های دولتی دانشجویی نیز از 190 خوابگاه به 587 خوابگاه رسیده که رشد قابل توجهی است. اما مساله اینجاست که ترکیه هنوز هم نتوانسته در لیست‌های معتبر رده بندی بهترین دانشگاه‌های جهان، جایی برای خود دست و پا کند.

تنها 6 دانشگاه ترکیه در لیست پانصد دانشگاه برتر جهان قرار دارند که البته رده آنها از 337 به بالا است و در سیصد دانشگاه اول، جایی ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد این کیفیت علمی و تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه نیست که توانسته 350 هزار دانشجوی خارجی را به سوی خود جذب کند و باید برای ذکر دلایل مهم، به سراغ موضوعاتی همچون جاذبه‌های فرهنگی – طبیعی، هزینه‌های پایین و اشتراکات ارزشی و تربیتی برویم.

یکی دیگر از موضوعات متناقض در مورد دانشگاه‌های ترکیه، این است که از حیث درصد دانشجو و فارغ التحصیل تحصیلات عالی، هیچکدام از کشورهای اروپایی به گرد پای ترکیه نمی‌رسند.

به نحوی که مثلاً در دو کشور مهم اتحادیه اروپا یعنی در فرانسه و آلمان، به ازای هر 1 هزار نفر جمعیت کشور، تنها 40 دانشجو وجود دارد، اما این تعداد در ترکیه به 95 نفر می‌رسد!

یعنی در حالی که میانگین کل کشورهای اتحادیه اروپا، 38 نفر به ازای هر 1 هزار نفر است، ترکیه با رقم 95 به 1 هزار، از همه کشورهای اروپایی سبقت گرفته است. اما کیفیت و سطح علمی دانشگاه‌های ترکیه تنها با برخی از کشورهای ضعیف اتحادیه اروپا قابل مقایسه است. 

آیا اوضاع دانشجویان ترکیه رضایت بخش است؟
گزارش‌های فراوانی در روزنامه‌ها و شبکه های تلویزیونی ترکیه منتشر شده که نشان می‌دهد در سه سال گذشته، ترک تحصیل دانشجویان ترک به دلایل اقتصادی، رکوردشکنی کرده است. چرا که بسیاری از خانواده‌ها، توانایی تامین هزینه دانشجویان خود را ندارند و امیدی هم به استخدام وجود ندارد.

گزارش روزنامه جمهوریت چاپ آنکارا نشان داده که در یک بازه زمانی 4 ساله یعنی از 2018 تا 2022 میلادی، یک میلیون و 957 هزار دانشجو ترک تحصیل کرده‌اند. مشخص شده که بیشترین تعداد ترک تحصیل دانشجویان در کلان شهرهای استانبول، آنکارا، آدانا، بورسا و آنتالیا بوده است.

به عبارتی دیگر ما در بررسی وضعیت نظام آموزش عالی ترکیه با چند ویژگی و جلوه متناقض روبرو هستیم:
1.ترکیه یکی از 10 کشور برتر جهان، از حیث پذیرش دانشجوی خارجی است.
2.آمار ترک تحصیل دانشجویان به خاطر ناتوانی در تامین هزینه تحصیل در ترکیه بی داد می‌کند.
3.تعداد دانشگاه‌های دولتی ترکیه در بیست سال اخیر، دو و نیم برابر شده اما این کشور در لیست سیصد دانشگاه برتر جهان، جایگاهی ندارد.
4.از حیث سرانه تعداد دانشجو، ترکیه حتی از آلمان و فرانسه نیز پیشی گرفته و از هر یک هزار شهروند 95 نفر آنها دانشجو است. اما با این حال، آمار بیکارهای فارغ التحصیل دانشگاه، به سطح نگران‌کننده ای رسیده است. 

در پایان باید گفت، جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ترکیه، موافقان و مخالفان فراوانی دارد. برخی از منتقدین بر این باورند که تنها در شرایطی می‌توان جذب دانشجوی خارجی را به عنوان یک دستاورد علمی و فرهنگی به رخ جهانیان کشید که کیفیت علمی دانشگاه‌ها در سطح بالایی باشد و دانشجویان فارغ التحصیل بتوانند پس از ورود به بازار کار، خوش بدرخشند و برای دانشگاه خود، اعتبار کسب کنند.

اما گروهی دیگر چنین دیدگاهی ندارند و بر این باورند که جذب دانشجوی خارجی در هر حال یک اقدام ارزآور و اقتصادی است و می‌تواند به توسعه روابط فرهنگی و اجتماعی نیز کمک کند.
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صدور کیفرخواست برای‌ متهم قتل پزشک ماهشهری
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • کیفرخواست متهم قتل یک پزشک در بندرماهشهر صادر شد
  • ماجرای قتل غزاله و اعدام آرمان؛ رابطه‌ای بی فرجام
  • تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • فیلم/ در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین چه گذشت؟
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه