Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@10:08:12 GMT

گوجه فرنگی آتاویتا؛ سالم، مغذی و خوش‌‌عطر

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۸۹۰۳

گوجه فرنگی یک محصول گیاهی بسیار مغذی است. مصرف انواع مختلف میوه و سبزیجات بسیار برای سلامتی مفید است و گوجه فرنگی نیز از این امر مستثنی نیست.

حفظ خواص غذایی محصولات کشاورزی و پرورش آن‌ها با روش‌های سالم یکی از دغدغه‌های کشاورزی مدرن است. کشاورزی سالم، هم دغدغه طبیعت و محیط زیست را دارد و هم در پی راه‌هایی است که از ضرر و زیان‌‌های استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آتاویتا با روش کشت هیدروپونیک در گلخانه‌های مدرنش، گوجه فرنگی بدون استفاده از سموم و با استفاده از کود و مواد مغذی، درست به اندازه‌ای که گیاه برای بقا به آن نیاز دارد، بهترین و سالم‌ترین گوجه فرنگی را تولید و به بازارهای داخل و خارج عرضه می‌کند.

در ادامه درباره خواص مصرف گوجه فرنگی در رژیم غذایی سالم و اثرات آن بر سلامت بدن انسان می‌خوانید.

با مصرف مقداری از محصولات گیاهی در رژیم غذایی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان کاهش پیدا می‌کند. گوجه فرنگی شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارد و می‌توان آن را به روش‌های متفاوتی طبخ کرد. مثلاً از گوجه فرنگی گیلاسی، گوجه فرنگی بیف، گوجه فرنگی خام برای تهیه انواع سوپ، آب گوجه فرنگی و پوره گوجه فرنگی در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود.

فوایدی که گوجه فرنگی برای سلامتی دارد نیز متفاوت است. به عنوان مثال، بتاکاروتن موجود در گوجه گیلاسی بیشتر از گوجه فرنگی معمولی است.

علاوه بر این، مصرف زیاد میوه و سبزیجات بر سلامت پوست و مو، افزایش انرژی، و کاهش وزن نیز تأثیرگذار است. افزایش مصرف میوه و سبزیجات به طرز قابل توجهی خطر ابتلا به چاقی مفرط و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

فواید مصرف گوجه فرنگی

1. کاهش سرطان

گوجه فرنگی منبعی سرشار از ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌هاست. گوجه فرنگی با استفاده از این مواد می‌تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد که عامل مهمی در بروز سرطان هستند، کمک کند.

بر اساس آخرین یافته‌های مربوط به تحقیقات راجع به سرطان، مصرف مقادیر بالای بتاکاروتن می‌تواند از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری کند. همچنین، گوجه فرنگی دارای لیکوپن است. لیکوپن نوعی ترکیب گیاهی است که در پیشگیری از سرطان پروستات مؤثر است. این ماده موجب ایجاد رنگ قرمز در گوجه فرنگی می‌شود.

علاوه بر این، نتایج تحقیقات دانشمندان بر مردم ژاپن نشان داده که مصرف بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را هم کاهش دهد. مصرف فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات همانند گوجه فرنگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیمی دارد.

2. کنترل فشار خون

پایین نگهداشتن مقدار سدیم در بدن به کنترل فشار خون کمک می‌کند و افزایش مصرف پتاسیم نیز به همان اندازه بر عروق تأثیر گذاشته و اهمیت دارد. مصرف پتاسیم بیشتر و سدیم کمتر به کاهش بیست درصدی خطر مرگ و میر منجر خواهد شد.

3. سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و کولین موجود در گوجه فرنگی در حفظ سلامت قلب مؤثر است. مصرف بالای پتاسیم نه تنها منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، بلکه از ماهیچه‌ها محافظت کرده، تراکم مواد معدنی در استخوان را حفظ کرده و منجر به کاهش سنگ کلیه می‌شود.

علاوه بر این، گوجه فرنگی حاوی فولات است. فولات به متعادل نگهداشتن هموسیستئین کمک می‌کند. هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که با تجزیه پروتئین تولید می‌شود. گفته می‌شود که این ماده باعث افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. تنظیم میزان هموسیستئین با استفاده از فولات می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد.

4. کاهش ابتلا به دیابت

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که سطح گلوکز خون افراد مبتلا به دیابت نوع اول که رژیم‌های حاوی فیبر بالا دارند، کمتر است و این میزان فیبر در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع دوم نیز برای بهبود سطح قند خون، لیپدها و انسولین در آنها کمک می کند. هر فنجان گوجه گیلاسی حاوی حدود دو گرم فیبر است.

نام آتاویتا را برای محصولات سالم کشاورزی مثل انواع گوجه فرنگی و فلفل دلمه ‌ای به خاطر بسپارید.

منبع: الف

کلیدواژه: خطر ابتلا گوجه فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۸۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نوزادان از شش ماهگی می‌توانند ماست را امتحان کنند. ماست یک راه مفید برای اطمینان از دریافت برخی از مواد مغذی مورد نیاز کودک شما است و تطبیق پذیری آن باعث می شود که زمینه مناسبی برای معرفی میوه ها و سبزیجاتی باشد که برای تمام عمر از آنها لذت خواهند برد.

ماست، پروتئین و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی، «روی» برای حمایت از رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن و «ب ۱۲» برای رشد مغز و تولید گلبول‌های قرمز سالم را دارد. ماست، بافت لطیفی دارد و برای کسانی که برای اولین‌بار این ماده غذایی را تجربه می‌کنند به‌راحتی پذیرفته می‌شود. ماست به دلیل فرآیند تخمیری که طی می‌کند، کیفیت خوبی دارد. بیشتر ماست‌ها با کشت‌های زنده و فعال تهیه می‌شوند، بنابراین پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های خوب) را برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می‌کنند.

در شش ماهگی، شیر مادر و در شرایط خاص شیر خشک همچنان منبع اصلی تغذیه کودک هستند و این در طول سال اول زندگی او نیز خواهد بود و سپس آماده می‌شوند تا از غذاهای دیگری مانند ماست لذت ببرند. در شش ماه اول زندگی، شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن باید تنها منبع تغذیه کودک به حساب می‌آید.

۳ ایده برای صبحانه که کودکان آنها را دوست خواهند داشت

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ماست ساده، بهترین انتخاب برای کودک است، زیرا در عین حال سرشار از مواد مغذی و فاقد قندهای افزوده است و می‌تواند پایه و اساس ماجراجویی طعم عالی بعدی کودک باشد.

افزودن میوه‌ها یا سبزیجات پوره شده به ماست ساده یک راه جذاب و مناسب برای معرفی طعم‌ها است؛ هلو یا موز پوره شده را برای یک تجربه شیرین با ماست مخلوط کنید. همچنین برای یک غذای خوش طعم، سیب زمینی شیرین پوره شده را با ماست مخلوط کنید. ماست را با منبع پروتئین دیگری مانند پوره مرغ یا لوبیا جفت کنید.

از ۱۲ تا ۲۳ ماهگی، کودک در حال رشد شما می‌تواند مصرف لبنیات را تا مجموع دو وعده در روز افزایش دهد. این می‌تواند ترکیبی از شیر گاو، ماست و پنیر باشد. با پزشک اطفال خود در مورد اینکه چه زمانی و چه مقدار غذا باید به کودک خود برای رشد و تکامل سالم معرفی کنید، مشورت کنید.

کد خبر 848657 برچسب‌ها خبر مهم کودکان تغذیه

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • کاهش قیمت قیمت نوبرانه‌ها تا این تاریخ | قیمت عمده گوجه سبز و توت فرنگی
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • مواد غذایی که آلرژی بهاری را کاهش می‌دهند
  • سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • کبد چرب و دردسرهایش