Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@15:41:15 GMT

میزان بدهی‌های آتی دولت چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۸۹۵۳۶

میزان بدهی‌های آتی دولت چقدر است؟

مرکز پژوهش‌های مجلس اپلیکیشن ساده و آنلاینی برای محاسبه نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی براساس سناریوهای مختلف و در سال‌های پیش رو طراحی کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، طی سال های اخیر و با توجه به کاهش حجم منابع نفتی بودجه، حجم منابع ناشی از ایجاد بدهی افزایش پیدا کرده است. 

افزایش ارتقای دانش عمومی در مورد میزان بدهی‌های دولت، شرکت‌های دولتی و سایر نهادهای عمومی می‌تواند در بلندمدت به افزایش حساسیت مردم نسبت به میزان و چگونگی اخذ درآمد از پایه های درآمدی دولت از یک سو و مراقبت از میزان و چگونگی خرج کرد منابع جمع آوری شده از سوی دیگر، و در نهایت ارتقاء انضباط مالی دولت منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انضباط و حساسیت عمومی میتواند مدیریت و کنترل سقف بدهیهای دولت را تسهیل کند. دستاورد دیگر چنین فرایندی می‌تواند تعهد بیشتر به انضباط در تسویه بدهیهای دولت از محل درآمدهای آتی، چه از منابع حاصل از نفت و چه منابع دیگر باشد.

در همین راستا، مرکز پژوهش‌های مجلس برای تقویت دانش عمومی در حوزه نسبت‌های مرتبط با بدهی‌های عمومی دولت، اپلیکیشن آنلاین را تهیه و در دسترس عموم قرار داده است. اپلیکیشن تعاملی آنلاین زیر، داشبورد ساده نحوه محاسبه نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی براساس سناریوهای مختلف و در سالهای پیش رو است که به صورت ساده برای استفاده عمومی طراحی شده است. 

استفاده کنندگان از این داشبورد می‌توانند با تغییر مقادیر پیش فرض متغیرهای اصلی موثر بر بدهی و پایداری آن (شامل: رشد، تورم، کسری، نرخ سود) که در سلول های نارنجی مشخص است، مسیر پایداری بدهی عمومی در ایران در سال های آتی را ملاحظه کنند. 

به دلیل متفاوت بودن رقم برآورد تولید ناخالص داخلی جاری به قیمت بازار براساس منبع برآورد، این رقم از برآورد روند آتی دو منبع (1: مرکز آمار، 2: بانک مرکزی) گزارش شده و در نتیجه شاخص بدهی عمومی نیز در دو سناریو گزارش می شود.

نمایی از این داشبورد در ادامه آمده است:

منبع: آنا

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس بدهی های دولت کسری بودجه بدهی عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۹۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به حمله پلیس آمریکا به دانشجویان معترض نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نوشت: سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقاً مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.

وی افزود: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در پی نسل‌کشی دهها هزار تن از زنان و کودکان فلسطین، بویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.
کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فوراً متوقف کند و پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • مصوبات سفر رئیس جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • پیش بینی ۷۵۸ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه
  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از میزان تخصیص بودجه عمومی به رسانه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳/ صداوسیما ۲۴ هزار میلیارد تومان
  • انزجار افکار عمومی جهان از سرکوب دانشجویان آمریکایی معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • رتبه ۲۸ استان یزد در میزان بارندگی در کشور