Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مقام مسئول سودانی در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفت:‌ واشنگتن به خارطوم اعلام کرده که حذف نام سودان از فهرست وزارت خارجه کشورهای حامی تروریسم ارتباط تنگاتنگی با عادی سازی روابط خارطوم با اسرائیل دارد. 

واشنگتن همچنین خواستار تسریع در روند عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منبع که نامش ذکر نشده است، در ادامه از ضایع شدن این فرصت برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم و فلج شدن عملکرد دولت ابراز نگرانی کرد و گفت که در صورت ناکامی در این زمینه سودان نمی‌تواند به عرصه جامعه جهانی بازگردد.

وی گفت: مسئولان سودانی باید در اسرع وقت تصمیم بگیرند زیرا زمان زیادی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نمانده است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از این موضوع به عنوان ابزاری در برنامه‌های انتخاباتی خود استفاده می‌کند اما بعد از انتخابات دیگر فایده‌ای ندارد.

عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان پیشتر تصریح کرده بود که عادی‌سازی روابط با اسرائیل به نفع سودان است و مردم نیز آن را تایید می‌کنند.

در همین راستا، محمد حمدان دقلو معاول اول البرهان نیز هفته گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سودان۲۴»‌ گفت که ما به دنبال برقراری روابط با اسرائیل هستیم و آمریکایی‌ها نیز وعده دادند که نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کنند. 

درج نام سودان در لیست کشورهای حامی تروریسم به سال ۱۹۹۳ برمی‌گردد. این مسئله مانع بزرگی پیش روی این کشور برای انجام سرمایه‌گذاری‌ها به شمار می‌رود.

در آن زمان عمر البشیر رئیس‌جمهوری سابق سودان متهم به پناه دادن به اسامه بن لادن شده بود. به همین دلیل دولت آمریکا سودان را از سال ۱۹۹۳ در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داد.

این اقدام از سوی دولت آمریکا، سودان را فاقد صلاحیت برای دریافت وام و کمک‌های مالی از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی می‌داند و برای اینکه نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج شود، کنگره آمریکا باید آن را تایید کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر ۲۰۱۷ تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه سودان از سال ۱۹۹۷ را لغو کرد اما نام این کشور را از فهرست حامیان تروریسم درج شده از سال ۱۹۹۳ را حذف نکرد.

سودان در حالی به دنبال روابط با اسرائیل است که چندی پیش امارات متحده عربی و بحرین نیز با امضای توافقی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل آغاز کردند.

برچسب‌ها سودان تروریسم واشنگتن اسرائیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سودان تروریسم واشنگتن اسرائیل سودان تروریسم واشنگتن اسرائیل اخبار کنکور کشورهای حامی تروریسم نام سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نعل وارونه آزادی بیان در آمریکا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در دانشگاه کالیفرنیا که چادر‌های اعتراضی دانشجویان برپا شده است، دانشجویان حامی فلسطین و (رژیم) اسرائیل با هم درگیر شدند.

با گسترش اعتراضات و برپایی چادر‌ها از سوی دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در روز‌های اخیر، بر تعداد مخالفان آنها نیز افزوده شده است، اما تا روز یکشنبه این رویارویی بین دانشجویان حامی فلسطین و (رژیم) اسرائیل آرام بود.

با این حال به گفته معاون ارتباطات راهبردی دانشگاه کالیفرنیا، این روند تغییر کرده و برخی از معترضان موانعی را که این دانشگاه برای جدا کردن دو طیف مختلف دانشجویان ایجاد کرده بودند، شکستند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نعل وارونه آزادی بیان در آمریکا
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج از دانشجویان حامی فلسطین در کشورهای غربی+عکس
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • بالانسر ایران و اسرائیل