Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- آتش‌سوزی گسترده در جنگل های غرب سوریه که از شامگاه پنجشنبه آغاز شده، همچنان ادامه دارد و تا کنون بیش از 20 کشته و زخمی برجای گذاشته است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، بر اثر وقوع آتش‌سوزی گسترده در حومه استان‌های لاذقیه، طرطوس و حمص صدها هکتار از اراضی این مناطق طعمه آتش شده و شماری نیز کشته و زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آتش سوزی گسترده که در حومه استان های لاذقیه، طرطوس و حمص از شامگاه پنجشنبه آغاز شده، صدها هکتار از اراضی این سه استان از جمله تعدادی منزل مسکونی روستایی در محاصره آتش قرار گرفته و سوخته اند.
بنابر اعلام هوازن مخلوف مدیر بهداشت لاذقیه، در آتش سوزی اراضی این استان که همچنان ادامه دارد، دستکم دو نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند.
شعله های آتش در منطقه جبله واقع در حومه لاذقیه به منازل مسکونی روستائیان در روستای سربیون رسید و تعدادی منزل مسکونی طعمه حریق شد.
با شدت گرفتن آتش سوزی در سواحل غرب سوریه تاکنون مناطق زیادی در لاذقیه طعمه حریق شده و در این منطقه اعلام وضعیت اضطراری شده است.
آتش سوزی در لاذقیه دو کشته برجا گذاشت
آتش در روستای نحل العنزه واقع در حومه شهر بانیاس استان طرطوس تعدادی از منازل مسکونی روستاییان را از بین برد.
صدها خانواده در استان های لاذقیه، طرطوس و حمص منازل خود را تخلیه کرده و به مکان های امن‌تر رفتند.
مقام های محلی اعلام کردند، خشکی هوا و وزش بادهای شدید باعث گسترش این آتش سوزی شده است و نیروهای آتش نشانی و امداد و نجات تا کنون موفق شدند تعدادی از این آتش سوزی‌ها را خاموش کنند؛ اما این آتش سوزی گسترده همچنان ادامه دارد.

ادامه تلاش برای مهار آتش سوزی جنگلی در سوریه
آتش نشانان سوری برای مهار آتش سوزی جنگل‌های حومه لاذقیه، حمص و طرطوس تلاش می‌کنند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه؛ جنگل‌های حومه لاذقیه، حمص و طرطوس در آتش می‌سوزند و ماموران آتش نشان تلاش می‌کنند تا را خاموش کنند.
به علت وزش باد‌های شرقی، دامنه آتش سوزی رو به گسترش است. این آتش سوزی‌ها زیان‌های هنگفتی به زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زده است و بسیاری از درخت‌های زیتون را سوزانده است.

تاکید عرنوس بر لزوم همکاری همه وزارتخانه‌ها در خاموش کردن آتش سوزی‌ها
در پی گستردگی آتش سوزی در حومه‌های حمص، لاذقیه و طرطوس در سوریه، نخست وزیر این کشور خواستار همکاری همه وزارتخانه‌ها و طرف‌های ذیربط در خاموش کردن آتش شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، حسین عرنوس از همه وزارتخانه‌های ذیربط، طرف‌های وابسته به آن‌ها و سازمان آتش نشانی در همه استان‌ها خواست در خاموش کردن آتش در حومه‌های حمص، لاذقیه و طرطوس مشارکت کنند.
وزرای کشاورزی و اداره محیط زیست برای پیگیری مستقیم اوضاع به همراه همه طرف‌های ذیربط، در این مناطق حضور یافتند.
در همین چارچوب، استان‌های دمشق، ریف دمشق و حماه شماری از خودرو‌های آتش نشانی را به همراه همه تجهیزات و پرسنل آتش نشانی به استان‌های لاذقیه و طرطوس فرستادند تا در خاموش کردن آتش سهیم باشند.

احتمال انفجار 150 تن نیترات آمونیوم
برخی منابع محلی از رسیدن آتش به یک انبار نگهداری کود شیمیایی خبر می دهند و هشدار داده اند احتمال انفجار 150 تن نیترات آمونیوم وجود دارد.
در صورت وقوع احتمالی انفجار ناشی از نیترات آمونیوم، سوریه پس از لبنان دومین کشوری خواهد بود که متحمل خسارات سنگین ناشی از حریق در انبار نیترات آمونیوم خواهد شد.

عامل اصلی آتش سوزی های اخیر در سوریه چیست؟
منابع رسمی سوریه خبر دادند این آتش سوزی بی سابقه همزمان با افزایش دمای هوا در سرتاسر استان های سوریه به وقوع پیوسته است. اما دکتر ریاض قره فلاح، استاد علوم هواشناسی دانشگاه تشرین گفت که کسی که این آتش سوزی را راه انداخته است دقیقا می دانسته چکار می کند.
دکتر ریاض قره با بیان اینکه که طبیعت خود به خود تخریب نمی شود، تصریح کرد: این آتش سوزی، یک خرابکاری بزرگ است که امنیت زیست محیطی و اقتصادی و گردشگری و جمعیتی سوریه را به خطر انداخته و خیانتی بزرگ یا - اگر از سوی دشمنان خارجی بوده باشد - یک جنگ ویرانگر بزرگ خطرناک و موذیانه است.
وی اظهارداشت: زمانی که 20 آتش سوزی در مکان های جداگانه و دور از هم در جنگل رخ می دهد آنهم به این شکل فجیع، آتش نشانی نمی تواند به راحتی ان را مهار کند و این طور است که وزش باد، آتش را به مناطق خشک شرقی می کشاند و باعث می شود که رطوبت در مناطق ساحلی به شدت کاهش یافته و به زیر 25 درصد برسد.
این اظهارات در حالی است که از دیروز جمعه آتش به سراسر مناطق اطراف حمص، لاذقیه، طرطوس رسیده است. وزش باد از دیشب به شدت آتش سوزی دامن زده است. سوریها می پرسند که آیا این آتش سوزی هایی که به فاصله کمتر یک ماه رخ داده اند عمدی بوده اند یا طبیعی
این استاد دانشگاه تأکید کرد: به نظر می رسد افرادی شرایط جوی و تغییرات آب و هوا را رصد کرده و می دانند که وضعیت آب و هوا و وزش باد می تواند باعث گسترش آتش سوزی شود لذا اقدام به آتش زدن نقاط مختلف سوریه کردند.
وی تصریح کرد که این دومین بار است که ظرف یک ماه و در شرایط آب و هوایی مشابه و از همه مهمتر در مناطق مختلف - که پیشتر شاهد آتش سوزی نبوده اند - آتش سوزی رخ می دهد.
دکتر ریاض قره افزود: آتش سوزی ها سپیده دم شروع شد در این زمان فشار هوا پایین است و باد آرام ترین حرکت را دارد و به آرامی می وزد و هوا در مقایسه با روز سردتر است و همانطور که می دانیم بیشترین سرعت وزش باد در روز اتفاق می افتد نه شب.
دکتر ریاض قره خاطرنشان کرد که این بدان معناست که هر کس که این آتش سوزی را به راه انداخته است به خوبی می دانسته است که وزش باد با طلوع خورشید شدیدتر می شود و تا ظهر اوضاع به فاجعه می انجامد.
وی گفت: آمارها و داده های بین المللی نشان می دهند که که از هر 100 مورد آتش سوزی، فقط 4 مورد آن به خاطر شرایط آب و هوایی است.
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد که طبق سخنان فوق می توان فهمید کسانی در این آتش سوزی دست داشته اند کینه توزهایی هستند که میدانند این اقدام می تواند پیامدهای فاجعه بار زیست محیطی و اقتصادی و گردشگری داشته باشد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آتش سوزی سوریه خاموش کردن آتش استان های لاذقیه آتش سوزی گسترده نیترات آمونیوم آتش سوزی آتش سوزی آتش سوزی ها آتش نشانی استان ها آب و هوا وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۸۹۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه ای موضوع ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۲/۱۵۹۱۷۷۸ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۸، به پیوست تصویر نامه شماره ۱۷۰۴۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و ضمائم آن در خصوص ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع به تفکیک اقلام ممنوع صادراتی و (اقلام مجاز مشروط) در صادرات ارسال می گردد. ضمناً طبق اعلام معاونت مذکور صادرات اقلام مندرج در بند ۲ نامه فوق الذکر اقلام) مجاز مشروط) منوط به تایید سیستمی نماینده دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در سامانه گمرک ایران خواهد بود. خواهشمند است دستور فرمایید مراتب یادداشت و به گمرکات اجرایی ابلاغ نمایند.

ضوابط صادراتی محصولات فرعی جنگل و مرتع

برابر مفاد بخشنامه شماره ۱۴۰۲۳۳۰۹۶/۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور موضوع نامه شماره ۱۴۰۳۱۱۵۸/۶۴ مورخ ۱۴۰۳/۱/۲۰ دفتر امور مراتع سازمان مذکور ضوابط صادرات محصولات فرآورده ها فرعی جنگل و مرتع به شرح ذیل است؛

۱- اقلام غیرمجاز جنگلی و مرتعی برای صادرات (صادرات ممنوع): شقاقل، پرسیاوشان زیره سیاه اشنیان شقار، کرفس وحشی و کوهی، کلوس خزه مرزه خوزستانی، گل بنفشه، کشمش کولی، سنبل الطیب مهر، خوش چله داغی سورنجان، قرهقات، بیا تر سرخدار، شمشاد شقایق، ایرانی انواع لالمها، سوسن چهل چراغ، سنبل خوزستانی انواع قارچ خوراکی برداشت از جنگل مان دنبلان سیاه، سیر کوهی (والک) گز، عافی، ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی، ریزوم، ثعلب ریشه، کوکب ریشه می ریشه کاسنی ریشه ریواس وحشی، ریشه چوبک، ریشه روناس، خاس ریشه زنبق، وحشی ریشه کوکب، وحشی ریشه شیرین بیان، مرتعی ریشه، سریش برگ مورد، بن سرخ، پیاز و گل لاله سرنگون گل اروانه پیاز گل، نرگس بذر جاشیر، خوراکی اجزای کامل درختچه های گز مان، شوکه گز روغنی خاک خاکبرگ جنگلی، زغال و و هیزم.

۲- اهم اقلام مجاز مشروط صادراتی جنگلی و مرتعی: گلپر اسپند خارشتر (ترنجبین، شیرخشت، فرنجمشک مریم، نخودی، چماز گز، شهداد، بیدخت، انچوچک، گل نمدار، درمنه، افسنطین، برنجاسب علف گاو، زبان گل نرگس گز خوانسار گز انگبین آویشن شیرازی کاکوتی، آنغوزه تلخ، آنغوزه شیرین، همیشک انواع سرخس بال، عقابی، عشقه کوله، خاس ترانه، ارغوان باریجه کثیرا، وشاء شکر تیغال انزروت، کاپاریس (لگجی)، علف چای، گل بومادران، گل کاسنی، گل گندم، قدومه شیرازی، بارهنگ بابونه شاتره، موسر (برداشت از مراتع)، کنگر، انواع قارچ خوراکی دنبلان)، سفید قهوه ای و قرمز برداشت شده از توراتع، مستکی سرشاخه آویشن بنایی، سرشاخه آویشن برگ باریک سرشاخه آویشن، کرمانی اندام هوایی، ریواس صمغ طبیعی الله (سقز)، صمغ طبیعی درختان بادام و گیلاس جنگلی (زدو) برگ کنار برگ اکالیپتوس میوه محلب میوه روناس میوه ناخنک کلیل الملک میوه بادام جنگلی کوهی)، میوه زرشک وحشی (جنگلی) میوه نسترن وحشی میوه بنه و بلوط مازوج گال) (بلوط پسته، جنگلی، سماق گردو، جنگلی فندق جنگلی، تخم مرو، مصطکی، زالزالک، اسفناج وحشی، گلابی وحشی، سیب وحشی، جفت، بذر باریجه، بذر آنغوزه، چاشور، میوه خارخاسک و سایر محصولات مرتعی و جنگلی.

برای مشاهده جزییات به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 6092790 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • فیلم/ گشت و گذار پلنگ در جنگل‌ ساری
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • گشت وگذار شبانه پلنگ در جنگل ساری
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • آتش سوزی خودروی پراید در جایگاه سوخت آستارا
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش‌سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار/ یک نفر فوت کرد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار