Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،۸۰ سال پیش در مشهد متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و از بچگی تحت تعلیمات پدر قرار گرفت و زندگی اش با قرآن گره خورد و شد قاری قرآن؛ ۲۲ ساله بود که نخستین بار صدای تلاوت او از رادیو خراسان منتشر شد. محمدرضا شجریان سال‌ها بعد در مراسم ختم پدرش، با تلاوتی دلنشین از سوره الرحمن، به نوعی از پدرش قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدای خارق العاده محمدرضا شجریان، کم کم او را به سوی آواز سوق داد به طوریکه بعد از سال‌ها آموزش و تمرین، پرچم دار موسیقی اصیل ایرانی شد. چه آن زمان که انواع و اقسام کاست‌های موسیقی‌های مبتذل و بی مایه و اصطلاحا کوچه بازاری، میان جماعت‌هایی رواج داشت و چه زمانی که موسیقی‌های زیرزمینی پا گرفته بود. آواز و نغمه‌های دلنشین او، گلستان هنر و موسیقی اصیل ایرانی را زنده و پرطراوت نگه داشت. اما خسرو آواز ایران در کنار این نغمه خوانی، که طیف زیادی از دوستداران موسیقی را همراه و علاقمند خود ساخته بود، با انتشار یک اثر بی بدیل، یک مناجات دلنشین با نام " ربنا" در بین عموم مردم (حتی آن‌هایی که اهل موسیقی نبودند) و در معنوی‌ترین لحظه‌های زندگی آنان (پای سفره افطار) جای خود را باز کرد.

صدای استاد شجریان سال‌ها میهمان خانه‌های مردم بود، تا اینکه اتفاقات سال ۸۸ پیش آمد و مصاحبه‌های او با برخی شبکه‌های معاند از جمله بی بی سی فارسی و اظهارنظر‌های سیاسی اش، مسیرش را تغییر داد.

او اعلام کرد که دیگر نباید صدایش از تلویزیون پخش شود؛ تا جایی که برخی فرصت طلبان از این موقعیت سوء استفاده کردند و به یکباره خود را طرفدار شجریان لقب دادند و شروع به حاشیه سازی کردند.

به هر حال موج سواری‌ها بر روی اظهارات او، به وقار و تراز این هنرمند اصیل لطمه بزرگی وارد کرد.

البته او بعد‌ها در خرداد ۹۵ گفت و گوی مفصلی با "ایران" انجام داد و به نوعی از این اتفاقات اظهار تاسف کرد. او گفت «اصلا آدم سیاسی نیست و انتقاداتش در آن زمان به رئیس جمهور وقت بوده است نه نظام».

متن مصاحبه: ((شما فرض کنید هر نظامی؛ مثلاً در نظام جمهوری اسلامی که همه آن را پذیرفتند، یک آدمی می‌آید یک کار اشتباهی می‌کند. ما به او تذکر می‌دهیم. این تذکر دلیل آن نیست که با نظام جمهوریت مخالفیم. این آدم اشتباهی کرده و دروغی گفته است به او تذکری می‌دهیم. یا وقتی به یک نفر می‌گوییم تو حق توهین کردن به مردم را نداری این درافتادن با کل نظام نیست. عده‌ای می‌خواهند سوء‌استفاده کنند که، چون این شخص به وزیر یا رئیس جمهور گفته این کار را اشتباه انجام دادی، پس این آدم با اصل جمهوری مخالف است که این ستم است))

آبان ۹۵ نیز یار همیشگی وی، حمیدرضا نوربخش که پژوهشگر حوزه موسیقی است، گفت و گوی مفصلی با خبرگزاری تسنیم داشت و گفت «صداقت و سادگی این هنرمند دست مایه رسانه‌های سوء استفاده‌گر قرار گرفت».

به هر حال خسرو آواز ایران، متعلق به همین مردم و همین نظام بود؛ او دیگر بین ما نیست، اما رسانه‌های حاشیه ساز حالا حتی از پیکر بی جان او و روح لطیف این هنرمند اصیل هم دست بر نمیدارند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی سنتی محمدرضا شجریان رسانه های غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۰۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم

معاون عمرانی استانداری قم گفت: معماری ایرانی اسلامی یک موضوع مهم است.سبک آپارتمان‌سازی آسیب‌های مختلفی ازجمله مباحث اجتماعی به دنبال داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مهدی متقیان ظهر امروز در همایش اعضای شوراهای اسلامی استان قم که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: در کنار تمام تحریم‌های جهانی، ولایت و مردم سبب شده‌اند که بیش از 45 سال این کشور پایدار باشد.

وی با اشاره به اینکه هر جا مردم در صحنه بودند، جمهوری اسلامی به پیروزی رسیده است، افزود: نماد مردم و تبلور مردم در قانون اساسی شوراها هستند و شهرداران نیز نماد شوراها هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه مؤمنین کارهای خود را با مشورت انجام می‌دهند، عنوان کرد: نماد مشورت در جامعه اسلامی شوراها هستند که باید از این ظرفیت در پیشبرد اهداف استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تشکیل شوراها سبب تحکیم پایه و قدرت جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: پایه و محور نظام جمهوری اسلامی مردم هستند و هرچقدر مردم در صحنه باشند، تاب‌آوری نظام افزایش پیدا خواهد کرد.

متقیان با بیان اینکه شوراهای اسلامی نقطه مقابل نظام‌های استبدادی هستند، تصریح کرد: نظام اجتماعی کشورهایی که همچنان پادشاهی است هنوز به سمت مردم نرفته است.

وی حل مشکلات مردم در شوراها را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مردم هر بخش، روستا و شهر بهتر از هر مدیری نسبت به مشکلات آگاهی دارند و استفاده از این ظرفیت در مدیریت آن منطقه بسیار مؤثر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تأکید بر اینکه اگر شوراهای شهری الگو باشند شوراهای دولتی نیز از آن‌ها پیروی خواهند کرد، گفت: هر زمانی که شوراها همدل باشند، اقدامات پیش رفته است.

وی با اشاره به اینکه وضع عوارض سنگین مشارکت مردم در ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: این اتفاق همچنین سبب افزایش تخلفات ساخت‌وساز می‌شود.

متقیان با بیان اینکه معماری ایرانی اسلامی یک موضوع مهم است، اظهار داشت: سبک آپارتمان‌سازی آسیب‌های مختلفی ازجمله مباحث اجتماعی به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • قرائت معکوس رسانه‌های غربی از اعتراضات اصیل دانشجویی
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • حاشیه امنی که ایجاد نشد/ تعهد جدید شرکت‌های پیشروی هوش مصنوعی