Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@02:39:16 GMT

خیابانی به نام استاد شجریان می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۰۷۲۱

خیابانی به نام استاد شجریان می شود؟

به گزارش جماران؛ روزنامه آرمان ملی نوشت: درگذشت استاد محمدرضا شجریان، بهانه‌ای شد تا بار دیگر نام و عکس‌های او بعد از 11 سال، بر سردر کوچه‌ها و خیابان‌های پایتخت و زادگاهش مشهد نقش ببندد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بعد از انتخابات سال 88 و حواشی آن، انتشار عکس‌ها، صدا و تصویر او در رسانه‌های رسمی داخلی همچون صدا‌و‌سیما ممنوع بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون‌تردید تا انتخابات دولت دوازدهم و ثبت ملی مناجات «ربنا» - با پیگیری‌های رئیس‌جمهور- و البته شنیده شدن یکی از آوازهای استاد شجریان در خودروی روحانی که برای حضور در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی در سال 96 در حرکت بود، تابوی ممنوعیت نام محمدرضا شجریان را شکست.

در یکی از روزنامه‌های دولتی، حتی به‌کار بردن نام «شجریان» در مطالب و گزارش‌ها ممنوع بود. با این حال یکی از مواردی که در رابطه با نام محمد‌رضا شجریان هنوز مسکوت مانده، دو مصوبه شورای شهر تهران و مشهد در سال‌های 97 و 98 در ارتباط با نام‌گذاری دو خیابان به نام این استاد آواز و هنر ایرانی است که شاید با صحبت‌های روز گذشته سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، گره از این مشکل نیز به‌زودی باز شود.

در شرایطی که چندی پیش و با وخامت سلامت جسمانی استاد شجریان، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در یک رویا‌پردازی، عکس او را بر بیلبوردهای شهر تهران نقش بسته بودند، حجت نظری، عضو شورای شهر تهران از اکران تصاویر استاد شجریان در فضاهای شهری پایتخت خبر داد و به ایسنا گفت: «در پیگیری‌ای که از سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام دادم، بنا شد تا تصاویر استاد شجریان روی بیلبوردها و فضاهای شهری پایتخت نصب شود. البته من هم مانند میلیون‌ها نفر از مردم ایران دلم می‌خواست در زمان حیات استاد و برای دعوت به کنسرت ایشان این بیلبوردها را در فضاهای شهری ببینم اما افسوس که نشد.

به گفته نظری، اقدامات مربوط به جانمایی این تصاویر انجام شده و پس از چاپ به‌زودی در سراسر شهر نصب خواهد شد». اواخر سال 97 بود که طرح نام‌گذاری خیابانی به‌نام استاد شجریان توسط تعدادی از اعضای شورای شهر مشهد امضا و پیشنهاد شد.

سید‌مسعود ریاضی عضو شورای شهر مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد با این طرح مخالفت شود، گفت: مشکلی در رابطه با تصویب این طرح وجود ندارد. اگر طرح به تصویب شورا برسد، شهرداری موظف است خیابانی را به‌نام این استاد فرهیخته نام‌گذاری کند. امیدواریم در رابطه با این نام‌گذاری از سوی برخی خرده گرفته نشود؛ همانطور که تاکنون در این رابطه مشکلی پیش نیامده است. امیدواریم پس از تعطیلات نوروزی (سال 98) طرح آن در کمیسیون فرهنگی به صحن علنی مجلس رفته و تصویب شود». اما بعد از گذشته یک سال و نیم این اتفاق رخ نداد. در اقدامی مشابه و در روز 27 فروردین 98 اعضای شورای شهر تهران با نام‌گذاری خیابانی به نام «محمد‌رضا شجریان» موافقت کردند و این پیشنهادات با 15 رای موافق و بدون مخالف تصویب شد، اما نام‌گذاری این خیابان نیز مانند مشهد، مسکوت ماند.

حواشی نام‌گذاری خیابان شجریان

یکم مهر امسال و همزمان با روز تولد 80 سالگی استاد شجریان، برخی کانال‌های تلگرامی نامه‌ای با مهر و امضای محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران منتشر کردند که در آن از حناچی شهردار تهران خواسته شده بود از نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان خودداری شود!. اما محسن هاشمی، خیلی زود در مورد این حواشی واکنش نشان داد و پیرامون انتشار این نامه گفت: «این موضوع بسیار قدیمی است و برای یک‌ونیم سال قبل است و از آنجایی که هدف این کار روشنگری نبود و افراد سعی در تخریب داشتند تصمیم گرفته شد که سخنگوی شورای شهر در این خصوص توضیحاتی ارائه کنند؛ اما من نمی‌گویم موضوع منتفی است، بلکه از شهردار می‌خواهیم در راستای اجرای هرچه بهتر این مصوبه مدتی صبر کند و جای نگرانی هم نیست.»

پس از اظهار‌نظرهای هاشمی، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران درباره نامه منتشر شده پیرامون عدم‌نام‌گذاری خیابانی به نام استاد شجریان از سوی رئیس شورای شهر تهران گفت: برداشت رایج چنین شکل گرفته است که چون آقای هاشمی برای شهردار نوشته‌اند نام‌گذاری به نام استاد شجریان تا اطلاع ثانوی انجام نشود، پس نصب تابلو و نام‌گذاری معلق و متوقف مانده است. در صورتی که ماجرا برعکس است.

حقیقت ماجرا این است که با توجه به اینکه بنا به ملاحظات و مصالحی، این نام‌گذاری نمی‌توانست انجام شود، آقای هاشمی با شهردار مکاتبه کردند تا بار حقوقی مسئولیت عدم‌اجرای این مصوبه به گردن شهرداری نیفتد. در حقیقت این نامه در شرایطی نوشته شد که اولا همه اعضای شورا و ثانیا شهردار محترم دریافته بودند بنا به مصالح و ملاحظاتی این نام‌گذاری نمی‌تواند انجام بگیرد. اعطا تاکید کرد: حتی ممکن است این نامه به درخواست شهرداری نوشته شده باشد تا وقتی مصوبه‌ای به دلایلی قابل اجرا نیست، خود شورا به آنها بگوید تا اطلاع ثانوی این مصوبه را اجرا نکنید.

امیدواریم مشکلات برطرف شود

همچنین آرمان به نقل از یک عضو شورای شهر نوشت: «ان‌شاءا... با وجود اینکه صدا و سیما چهره استاد را بعد از سال‌ها پخش کرده و قرار است نام استاد روی بیلبوردهای شهر تهران نقش ببندد، امیدواریم به‌زودی مشکلات نام‌گذاری خیابانی به نام ایشان و اجرای مصوبه سال 98 شورای شهر، برطرف شود، چون این موضوع خواسته مردم است.»

اخبار مرتبط تغییر مکان تدفین استاد محمدرضا شجریان+ عکس عکس/ حضور خواهر استاد شجریان در محل برگزاری مراسم خاکسپاری عکس/ حضور دوستداران استاد شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد حضور بازیگران در مراسم تشییع استاد شجریان در بهشت زهرا+ تصاویر پست همایون شجریان در خصوص مراسم تدفین پدر+ عکس آیت الله محقق داماد: استاد شجریان چهره ای ادبی، انسانی، و مردمی بود مسجدجامعی: هنر استاد شجریان آمیخته با زندگی مردم و راز و رمز ایرانیت بود تشییع و اقامه نماز بر پیکر استاد شجریان در تهران دختر استاد شجریان در حال گوش دادن به صدای پدر در مسیر محل خاکسپاری+ عکس و فیلم تصاویری از محل خاکسپاری استاد شجریان خاطره کرباسچی از استاد شجریان

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا شورای شهر تهران استاد شجریان خیابان شجریان خیابان شجریان در تهران خیابان شجریان در مشهد سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی خیابانی به نام استاد شجریان نام گذاری خیابانی به نام نام گذاری خیابان شورای شهر تهران استاد شجریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۰۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند

سی و یکمین آیین تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه کشوری با تقدیر از ۶۵ استاد نمونه دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد که از این میان ۶ نفر از استادان زن بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران میزبان آیین هر ساله تجلیل از استادان نمونه کشوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از روسای دانشگاه های کشور و اعضای هیات علمی بود.

در این مراسم از ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شد. همچنین نام‌های آشنایی مانند عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، احمد فاضل زاده رییس موسسه استنادی جهان اسلام در میان برگزیدگان به چشم می‌خورد.

همچنین جوان‌ترین استاد نمونه در این مراسم که از وی تجلیل شد ۴۵ ساله بود و مسن‌ترین استاد نیز که مورد تجلیل قرار گرفت ۷۰ ساله بود.

اسامی برگزیدگان این مراسم به شرح زیر است:

مصطفی صحرایی دانشگاه تبریز، مجید صنایع پسند دانشگاه تهران الهه گوهرشادی دانشگاه فردوسی مشهد، بهروز عبدلی دانشگاه شهید بهشتی، مسعود گنجی دانشگاه محقق اردبیلی، حسین کلباسی اشتری دانشگاه علامه طباطبائی، فرزام فرهمند دانشگاه صنعتی شریف، عباس مصلی نژاد دانشگاه تهران، ابوالقاسم یعقوبی، دانشگاه بوعلی سینا، سید عبدالکریم سجادی، دانشگاه فردوسی مشهد، فرزان قالیچی، دانشگاه صنعتی سهند، سید مصطفی حسین علی پور، دانشگاه علم و صنعت ایران، حسین شریعتمداری دانشگاه صنعتی اصفهان
سید محمدرضا تقوی، دانشگاه شیراز، عباس سعیدی، دانشگاه شهید بهشتی، بی بی فاطمه میرجلیلی، دانشگاه یزد، مجید قاسمی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، علی اکبر صبوری، دانشگاه تهران، مسعود دربندی، دانشگاه صنعتی شریف، علی طیب‌نیا، دانشگاه تهران، حسین بلندی، دانشگاه علم و صنعت ایران، عباس عرفانیان امیدوار، دانشگاه علم و صنعت ایران، محمدرضا یمانیان، دانشگاه تربیت مدرس
حمید نادگران، دانشگاه شیراز، یدالله اردوخانی، دانشگاه الزهرا، عبدالرسول پورعباس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، صالح حسن زاده، دانشگاه علامه طباطبائی
حجت الاسلام والسلمین حسن نمازی ربطی دانشگاه علامه طباطبائی، صالح حسن زاده دانشگاه تبریز، مهدی ایران نژاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمدمهدی سپهری، دانشگاه تربیت مدرس، محمد سعید تسلیمی، دانشگاه تهران، حمیدرضا قاسم، دانشگاه تبریز، عی باقری دولت آبادی، دانشگاه یاسوج، آرش قربانی چقامارانی دانشگاه بوعلی سینا، نجمه شیخ زاده، دانشگاه تبریز، قاسم محمدی نژاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، نوشین بیگدلی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، مجید قلهکی دانشگاه سمنان، دانیال کهریزی دانشگاه رازی، سیدعلیرضا افشانی دانشگاه یزد، رضا درویش زاده دانشگاه ارومیه، امیر حمزه حقی آبی، دانشگاه لرستان
حسن هاشمی پور رفسنجان دانشگاه ولیعصر رفسنجان، حمزه امیری دانشگاه لرستان، اباصلت حسین زاده کلاگر دانشگاه مازندران، روح الله فدایی نژاد بهرام جردی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، خسرو خواجه دانشگاه تربیت مدرس، رقیه رستم پور ملکی دانشگاه الزهرا (س)، یداله یمینی دانشگاه تربیت مدرس
مقصود امیری دانشگاه علامه طباطبائی، علیرضا کیاست دانشگاه شهید چمران اهواز، سیداحمد فاضل زاده حقیقی، دانشگاه شیراز، علی اکبر جعفری، دانشگاه مازندران، علی ربانی خوراسگانی دانشگاه اصفهان، رجبعلی برزویی دانشگاه شهید بهشتی، سعید عباس بندی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، زهره حجتی نجف آبادی دانشگاه اصفهان، حسن سبزیان دانشگاه اصفهان، قاسم عموعابدینی دانشگاه تهران، محسن نیازی دانشگاه کاشان، داود دمیری گنجی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، پیمان صالحی دانشگاه شهید بهشتی، رحمت الله مرزوقی دانشگاه شیراز، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، دانشگاه علامه طباطبایی، رضا خجسته مهر دانشگاه شهید چمران اهواز.

کد خبر 749632

دیگر خبرها

  • اخذ تدابیر امنیتی در برگزاری دور دوم انتخابات شهر و استان تهران
  • آقای همایون شجریان، تو را به خدا بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت گرامیداشت روز معلم و استاد
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند
  • بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت روز کارگر و روز معلم
  • معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌ نام «استاد فروغی» نام‌گذاری شد
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!