Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ماموریت گرایی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در چند دهه اخیر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های متعددی به علت توسعه آموزش عالی در استان‌ها و شهر‌های بزرگ کشور توسعه پیدا کردند و فعالیت‌های خوب و مشابه‌ای را به ثمر رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: نیاز‌های کشور در استان‌ها و مناطق مختلف متفاوت بوده و بهتر است که توانمندی‌ها را در موضوعات و مسائل گوناگون جامعه متمرکز کنیم، بر این اساس یکی از سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بحث «ماموریت گرایی» بوده و از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور خواسته شده است تا برنامه‌های خود را با اهداف و ماموریت‌های مشخص تدوین و از امکانات خود به منظور تمرکز بیشتر روی موضوعات استفاده کنند.

سیف تصریح کرد: در سال اخیر به منظور ایجاد «ماموریت گرایی» از دانشگاه‌ها خواسته ایم تا مسائل و مشکلات استان خود را شناسایی و بعد از بررسی‌های لازم برای رفع مشکلات آنها اقدام و این موضوع را به عنوان یکی از ماموریت‌های اصلی دانشگاه حساب کنند که خوشبختانه این کار انجام شد و در حال حاضر ۲۳ موضوع مشخص را دانشگاه‌ها به عنوان معیار‌های فعالیت و متکی بر وضعیت نسبی استان خود شناسایی کرده اند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها توانمندی‌ها و امکانات علمی خود را در راستای  توسعه استان‌ها به صورت هدفمند استفاده کنند باید منتظر نتایج و دستاورد‌های مفید آن برای مردم، استان‌ها و دانشگاه‌ها بود.

او گفت: عقیده ما این است که اگر در هر استان دانشگاه‌ها از همان ابتدا مشکلات، مسائل، بازار و روش‌های افزایش بهره وری  را شناسایی کنند حتما برای تمام جامعه نتایج و دستاورد‌های مفید و موثری خواهد داشت.

کمرنگ بودن فعالیت دانشگاه‌ها در حوزه پیشبرد صنایع

سیف اضافه کرد: در استان‌های مختلف مزیت‌هایی مانند کشت پسته، عسل، فرش، صنایع دستی، صنایع کیف و کفش، صنایع چوب و ... بسیار فعال و سودآور هستند، اما احتمال زیادی دارد که دانشگاه‌های کشور کمتر به سمت و سوی فعالیت در این حوزه‌ها بروند و از امکانات علمی در جهت بهبود این صنایع استفاده کنند که در اینصورت صنایع با روش‌های قدیمی و باکیفیت پایین فعالیت می‌کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها مباحث مربوط به مزیت‌های استانی را تقویت کنند، در جهت بهبود اشتغال و راندمان اقتصادی استان نقش موثر تری ایفا خواهند کرد.

او درباره  وضعیت ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها گفت:اگر فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه‌ها متناسب با ماموریت گرایی، شرایط و نیاز‌های استان‌ها نباشد ممکن است خیلی از دانشگاه‌ها فعالیت‌های انجام شده خود را مشابه با یک دیگر انجام دهند و در برخی از مباحث مانند نیروی انسانی و پژوهش تولید بیش از اندازه داشته باشند.

سیف در پایان یادآوری کرد: در صورت نبود ماموریت گرایی بحث پخت نان، صنایع دستی، صنایع کیف و کفش و ... با مشکل جدی مواجه خواهد شد، در حالی که به این صنایع باید بیش از پیش پرداخته شود تا بتوانیم وضعیت اشتغال، بهره وری و صادرات را افزایش دهیم، اما در حال حاضر دانشگاه‌ها تمرکز خود را روی این موضوع کم کرده اند، در حالی که این موارد جزء نیاز‌های مهم جامعه است و باید به آن‌ها توجه زیادی کرد.

بیشتر بخوانید

رویکردهای سنتی در حوزه «ارتباط با صنعت» را کنار بگذاریم دانشگاه شریف و گام‌های موثر آن در ارتباط با صنعت فراخوان وزارت علوم برای پذیرش سرباز امریه ارتباط با صنعت سیاست وزارت علوم، ارتباط بیشتر با صنعت و علم است ثبت تجارب و الگو‌های موفق ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماموریت گرایی وزارت علوم دانشگاه های کشور ارتباط با صنعت ماموریت گرایی دانشگاه ها وزارت علوم استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۳۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بگفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تکمیل طرح‌های تولیدی برای تحقق شعار سال در حوزه اشتغال زایی، در اولویت است و در کنار آن تقویت حوزه عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی برای صنایع پایین دستی با جدیت پیگیری می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • آغاز به کار کنگره همکاری‌های دولت ،دانشگاه و صنعت در قم
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • رویداد صدرا با حضور ۶۰ شرکت در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا آغاز شد
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای