Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- امروز که با فضای عمومی شبیخون زده کشور در عرصه فرهنگی روبه‌رو هستیم به نظر می‌رسد بیان، ثبت و انتشار خاطرات زنانی که به نحوی درگیر جنگ بودند، بتواند تحولی مهم در اقشار مختلف جامعه، نسل جوان به‌ویژه دختران و بانوان این سرزمین ایجاد کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، " جنگ که عید و شروع بهار و این چیزها حالی‌اش نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان جور توی یک‌قدمی ما که اهواز بودیم می‌تاخت و می‌تاخت. جنگ رسیده بود به دروازه و یک‌قدمی اهواز. شایعه‌ها دهن به دهن چرخ می‌خورد و با شنیدن اینکه اهواز هم می‌خواهد سقوط کند بند دلمان پاره می‌شد.

خبرهای خرمشهر همان روزهای اول هم ترس و وحشت را به دل مردم انداخته بود خبر غارت خانه‌های شهر، خبر بی‌عفت کردن مردم شهر و خیلی چیزهای دیگر، هر بار شایعه سقوط اهواز به گوش می‌رسید توی دل مردم خالی می‌شد و هرکس دختر جوانی داشت از شهر می‌بردش بیرون.

اوضاع روزهای آخر زمستان وخیم‌تر هم شد. نان به این راحتی‌ها گیر نمی‌آمد اهواز شهری شده بود کاملاً جنگ‌زده ........« بخشی از کتاب هما؛خاطرات هما شالباف زاده همسر سردار شهید محسن امیدی»".

2 کتاب با موضوع ادبیات پایداری در گیلان رونمایی شدگیلان| ثبت خاطرات دفاع مقدس در قالب  شعر و ادبیات پایداری/ کتاب "زینب‌های خط مقدم" رونمایی شدگیلان| ضرورت تألیف کتب جدید در حوزه ادبیات پایداری؛ ابعاد زیادی از تاریخ دفاع مقدس ناشناخته مانده است


"صدای گریه‌اش یک‌جوری بود انگار که خیلی ترسیده، جیغ می‌زد وسط جیغی که می‌زد مراهم صدا می‌کرد. هول برم داشت نکند بچه‌ام ترکش‌خورده باشه؟ لبم را دندان گرفتم، گفتم: بگو زبونم لال و پاشدم کورمال‌کورمال پی صدای بچه رفتم. هر چه دود را با دست پس مزدم کنار نمی‌رفت و هر چه به بچه می‌گفتم آرام باشد قرار نمی‌گرفت و گریه‌اش را بیشتر جیغ می‌زد، دودهم لحظه‌به‌لحظه بیشتر می‌شد.

دلهره افتاد به جانم نکنه این دود مال بمب شیمیایی باشه. از حرف‌های سعید فهمید بودم بمب شیمیایی فقط دود سفید دارد و بوی سیر و شکلات و میوه گندیده و خردل و از این چیزها می‌دهد .نه. این بوها آنجا نمی‌آمد. با هدی حرف زدم تا نترسد و بداند من دارم می‌آیم پیشش و... ولی آخر کی آنجا بود کاری کند تا من نترسم؟....« بخشی از کتاب هم‌سفر آتش و برف خاطرات فرحناز رسولی همسر سردار شهید سعید قهاری سعید»".

" شعر را با صدای بلند خواندم، خندیدم و به شوخی گفتم اومدی تهران تهرونی شدی، زده ی تو خط عشق و عاشقی.

خنده‌اش گرفت و باعجله کلمه عشق را خط زد و به‌جای آن نوشت مرگ. از این کلمه مرگ ناراحت شدم. اخم کردم. تو به‌جز ناراحت کردن من کار دیگه‌ای هم بلدی؟

خواست از دلم دربیاورد. دفتر را به دستم داد. تقدیم به همسر عزیزم فرشته خانم، عشقم. این‌رو یادگاری نگه‌دار، گُلم.

دفتر را گرفتم و گفتم علی چطوره بمونیم تهران، بهت می‌سازه مثل تهرونیا شدی، تقدیم به همسرم، عشقم این یادگاری روبگیر فرشته البته به جای گُلُم اگر بگی گُلَم بهتره....... اولین شبی که تهران بودم دلم خیلی شور علی آقا رو میزد. هرچند عملش موفقیت‌آمیز بود مجروحیتش حساس بود. دکترها گفته بودند به استراحت مطلق و ویژه نیاز دارد........« بخشی از کتاب گلستان یازدهم، خاطرات زهرا پناهی روا  همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان»".

جنگ چهره زنانه ندارد آنکه بیش از همه در طول جنگ‌ها آسیب‌دیده و بیش از هرکس دیگری رنج‌کشیده است، زنان هستند. آنها هستند که در زیر موشک‌باران دشمن، در برابر بمباران‌ها تلاش می‌کنند آرام بمانند و عزیزانشان را آرام کنند.

زنانی که بدون داشتن هیچ‌گونه سلاح و لباس رزم به جنگ دشمن می‌روند. پسران، برادران و همسران خود را راهی جبهه‌های جنگ کرده و خودشان در پشت جبهه با یک دنیا چشم‌انتظاری و قلبی بی‌قرار به جنگ با تنهایی و مشکلات می‌روند.

در دوران دفاع مقدس اما زنان سرزمین من حماسه‌ای دیگر خلق کردند و پا را از رفتارهای متداول زن‌های جهان در هنگام بروز جنگ فراتر گذاشتند. حماسه‌ای که درست در قلب جبهه‌ها رخ داد، در شهرهای جنگ‌زده، زیر موشک‌باران مداوم دشمن، در خانه‌ها، در کوچه‌ها، در قلب بیمارستان‌ها. حماسه‌ای که باید بیش از گذشته موردتوجه قرارگرفته و با خلق داستان‌های مبتنی بر واقعیت و یا ثبت خاطرات این زنان در تاریخ ماندگار شود.

 زنانی که با حضور گسترده و اثرگذار در انقلاب اسلامی در جهان تصویری جدید از زن خلق کرده و نشان دادند  زن چیزی بیش از جنسیت زنانه آنها و یا تصاویر و خواست مبتذلانه دنیای مادی‌گرای غرب از زنان است.

 این چهره حقیقی و انسان‌ساز از زنان مسلمان و آزاده ایران در دوران دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری تبلور یافت اما متأسفانه در سال‌های پس از جنگ به دلیل غفلت مسئولان به‌ویژه متولیان عرصه فرهنگ به سایه رفته و گرد فراموشی و بی‌توجهی بر چهره آن نشست.

امروز که با فضای عمومی شبیخون زده کشور در عرصه فرهنگی روبه‌رو هستیم به نظر می‌رسد بیان، ثبت و انتشار چنین خاطراتی بتواند تحولی مهم در اقشار مختلف جامعه، نسل جوان به‌ویژه دختران و بانوان این سرزمین ایجاد کند.

انتهای پیام/742/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛مدیر دفتر فرهنگی دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان در آیین رونمایی از این کتاب گفت: در این کتاب به بررسی ۵۰ آیه قرآن که از کلمه آب استفاده شده پرداخته و تلاش شده با استناد به آیات قرآن برای حل مشکلات محیط زیستی راهکار ارائه کند.
سید محمد مسافری افزود: بسیاری از نظریه‌های مدیریتی را می‌توان از کلام امیرمومنان (ع) استخراج کرد و این موضوع مستلزم تلاش دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی است.
وی گفت: این کتاب در قالب ۱۴۰ صفحه با تیراژ ۵۰۰ در انتشارات مرسل به چاپ رسیده است.
مسافری افزود: محمد علی خرمی نویسنده این اثر از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه است که به سبب فعالیت‌های پژوهشی و آگاهی از موضوعات حوزه آب توانسته اثر کم نظیری را خلق کند که امیدواریم مورد استفاده جامعه دینی و دانشگاهی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان