Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ۱۵۰ اثر تاریخی در داورزن خراسان‌رضوی شناسایی شده اما در این میان یک کاروانسرا همچون نگینی در دل کویر غرب استان می‌درخشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از داورزن، کاروانسرای تاریخی روستای مهر در مسیر جاده ابریشم و محور سبزوار-شاهرود و 50 کیلومتری غرب سبزوار قرار دارد که یکی از زیباترین کاروانسراهای بین راهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدمت این کاروانسرا مربوط به دوران قاجاریه است و در تاریخ 25 شهریور 1363 با شماره ثبت 1660 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مصالح آن آجر، ملات گل و گچ و تزئینات آن به‌صورت آجری نیم دایره است. طاق‌ها و قوس‌های آن نیز جناقی و هلالی است و دارای هشتی، حیاط مرکزی، اصطبل‌های شرقی و غربی و یک محل شاه‌نشین است. داورزن دارای 150 اثر تاریخی شناسایی شده است.

این اثر به دلیل قرارگیری در مسیر جاده تهران- مشهد، قابلیت تغییر کاربری به مجتمع رفاهی و خدماتی بین راهی را دارد. شهرستان داورزن علاوه بر کاروانسرای مهر با آثار تاریخی و طبیعی آسیاب‌های آبی و بادی، کاروانسراهای تاریخی بین راهی، مساجد قدیمی، یخدان‌ها، آتشکده آذربرزین مهر، روستاهای قدیمی مزینان و باشتین، مناطق ییلاقی و آبشارهای منطقه بفره و کویر شرایط مساعدی برای جذب گردشگران و مسافران دارد.

یکی از دلایل متقن تغییر کاربری ابنیه تاریخی احیاء و رونق دوباره آن‌ها و ایجاد زمینه و بسترهای لازم برای بازگشت آثار به حیات اجتماعی معاصر و جلوگیری از انزوای آنان است.

شهرستان داورزن در کنار محور مواصلاتی اصلی تهران – مشهد و بالعکس قرار گرفته است و سالانه بیش از 25 میلیون زائر و مسافر از این مسیر تردد دارند و در این شهرستان 70 اثر ثبت آثار ملی و کویر و آبشارهای بسیار زیبا قرار دارد و به همین علت، داورزن به سرزمین کویر و کوهستان معروف شده است.

میراث فرهنگی از راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان البرز حمایت می‌کندسئوال امام جمعه اردبیل از وزیر میراث فرهنگی؛ تسهیلات کرونایی صنعت گردشگری کجا هزینه شد؟مرکز مردم شناسی روستای «سلخ» قشم با دستور وزیرمیراث فرهنگی افتتاح شد

کاروانسرای مهر نگین کویر

یک پژوهشگر تاریخی در سبزوار می‌گوید: کاروانسرای مهر جزو کاروانسراهایی است که بین 2 کاروانسرا ساخته شده است.

محمودرضا سلیمانی با بیان اینکه با کاروانسرای مهر یک ایستگاه به ایستگاه‌های قبلی اضافه شده افزود: در روزگار و زندگی، اگر آدمی را در طول تاریخ بررسی کنیم متاسفانه آدم‌ها به لحاظ جسمانی مقداری ضعیف‌تر شده‌اند و شاید دلیل ساخت کاروانسراهای بین راهی این عامل باشد.

وی با بیان اینکه کاروانسرای مهر در دوره قاجاریه ساخته می‌شود، اظهار داشت: این کاروانسرا خیلی ساده است و مانند کاروانسراهای زعفرانیه، مزینان و یا عرب‌ها در داخل شهر آرایه و آجرکاری‌های اصلی را ندارد ولی از ترکیب کپی شده کاروانسراهای دوره صفویه اقتباس شده است.

وی خاطرنشان کرد: یک وضعیت منحصر به فردی که کاروانسرای مهر دارد این است که بنا فاصله مناسبی از جاده دارد؛ این فاصله به اندازه‌ای است که آدم‌ها به راحتی می‌توانند در آن حضور داشته باشند و صدای تردد مزاحمتی برای مردم ایجاد نمی‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه کاروانسرا متعلق به اوایل قاجاریه می‌باشد، عنوان کرد: بنای آن از دوره بعد از افشاریه مدنظر قرار گرفته و در دوره قاجاریه ساخته شده است.

وی با بیان اینکه وجه تمایز کاروانسرای مهر این است که در مسیر شاهراه جاده غرب و شرق می‌باشد، گفت: در محور مواصلاتی بسیاری از کاروانسراهای ما خارج از محور جاده‌ای هستند اما کاروانسرای مهر این ویژگی خاص را دارد و مانند یک نگین در کنار جاده شاهراه قرار گرفته است که با یک نورپردازی بسیار خوب می تواند در کویر جلوه‌گری کند.

این باستان شناس سبزواری در خصوص موقعیت کاروانسرای مهر داورزن اظهار کرد: این بنا به چند روستای دیگر نزدیک است که می‌تواند آنها را پوشش دهد و از طرفی به آتشکده آذر برزین مهر نزدیک است. همچنین به روستای ریوند و کاروانسرا ریوند نزدیک است. این کاروانسرا به روستای صدخرو که به داشتن خانه‌های تاریخی معروف است نیز نزدیک می باشد بنابراین روستای مهر می تواند پایگاهی باشد و یک منطقه گردشگری را در این محدوده داشته باشیم.

سلیمانی ادامه داد: اتصال مهر به فعالیت‌های گردشگری می‌تواند موجبات انحصاری و منحصر به فرد بودن را ایجاد کند.

واگذاری کاروانسرای مهر به بخش خصوصی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: کاروانسرای مهر به مدت 25 سال جهت کاربری گردشگری، اقامتی،  پذیرایی و تفریحی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

محمد عبدالله‌زاده ثانی افزود: پروژه مرمت و بهره برداری کاروانسرای مهر با هزینه 60 میلیارد ریال با هدف رونق و جهش گردشگری  شهرستان داورزن به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه مدت زمان مرمت این تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی 2 تا 3 سال است، اظهار داشت: مدت زمان بهره برداری 25 سال و میزان اجاره ماهیانه آن کمتر از 50 میلیون ریال است.

وی با اشاره به اینکه هزینه مرمت و احیا کاروانسرای مهر 60 میلیارد ریال است، یادآور شد: پس از 30 درصد پیشرفت فیزیکی مرمت توسط سرمایه گذار، 70 درصد هزینه مرمت تسهیلات 12 درصد با معرفی به بانک عامل به وی اعطا می‌شود.

عبدالله‌زاده تاکید کرد: کاروانسراهای مهر با توجه به اینکه مجاور روستا بوده و امکان الحاق به محدوده طرح هادی روستا را دارد، از تسهیلات پست بانک با سود 4 درصد در صورت مشارکت دهیاری برخوردار خواهد شد.

انتهای پیام/282/ ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کاروانسرای مهر بخش خصوصی بین راهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۳۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: احداث ۵ هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی از مهمترین اقدامات انجام شده خراسان رضوی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، جاسم حسین‌پور در نشست خبری که در حاشیه مراسم روز معلم برگزار شد، اظهار داشت: تا پایان اسفند امسال 2 هزار و 500 کلاس درس را هدف‌گذاری کردیم و تا پایان سال آینده احداث 5 هزار کلاس درس از محل تحقق مولدسازی در استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پرجمعیت دانش‌آموزی کشور است،گفت: هر چه جمعیت دانش‌آموزی بیشتر باشد، سرانه فضای آموزشی نیز کاهش پیدا می‌کند. بنابراین سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 دهم متر مربع می‌باشد، در حالی که این رقم در خراسان رضوی 4.3 دهم مترمربع است.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته بنیاد علوی 105 کلاس، بنیاد برکت 177کلاس، کمیساریای عالی 40کلاس، سازمان مسئولیت های اجتماعی 70 کلاس و خیرین 500 کلاس درس در استان خراسان رضوی ساختند.

حسین پور با بیان این مطلب که 5 استخر دانش آموزی تحویل آموزش و پرورش استان شده است گفت: امسال نیز 4 استخردیگر تحویل می‌شود و برای 4 استخر جدید نیز تامین اعتبار انجام شده است. سال گذشته این اداره کل 3 هزار میلیارد ریال جهت تجهیز هنرستان‌ها و نمازخانه‌های مدارس استان هزینه کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: در سال گذشته 301 پروژه آموزشی با تعداد هزار و 500 کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شد که نسبت به سال 1401 معادل 50درصد افزایش داشته است.

گفتنی است؛ نشست خبری مدیران کل آموزش و پرورش، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی با اصحاب رسانه و خبرنگاران به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم به همراه تور مدرسه گردی از مجتمع آموزشی سردار سلیمانی که از مقطع پیش دبستانی تا متوسطه دوم و با معماری ایرانی اسلامی متناسب با سند تحول بنیادین ساخته و تأسیس شده امروز  برگزار شد و در پایان از پوستر روز معلم با شعار  #همه_مدیون_توایم رونمایی شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • طلایی شدن بانوی تیرانداز خراسان رضوی
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان