Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرسال دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین اقامت خود را با پرداخت هزینه‌ای تمدید می‌کنند؛ اما امسال طی اتفاق عجیبی دولت اوکراین پاسپورت دانشجویان ایرانی را با بهانه‌های واهی تمدید نکرد؛ برای اطلاع از این موضوع با چندتن از دانشجویان اوکراین به گفتگو نشستیم.  

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شرایط اقامت دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین به این روال است که هرساله دانشجویان اقامت خود را با پرداخت هزینه ای تمدید می کنند و این روند نهایتا یک الی سه هفته زمان می برد؛ اما امسال طی اتفاق عجیبی دولت اوکراین پاسپورت دانشجویان ایرانی را با بهانه های واهی تمدید نکرد و تا آخر اکتبر به آنها مهلت اقامت در اوکراین را داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این اتفاق که بیش از صد دانشجوی ایرانی درگیر آن هستند با چندتن از دانشجویان اوکراین به گفتگو نشستیم. 

 

سارا امیرعباس، دانشجوی ورودی مقطع دکتری دانشجوی اوکراین رشته اقتصاد روابط بین الملل  پیرامون ریجکت شدن دانشجویان ایرانی در اوکراین گفت: ۴ سال است ساکن اوکراین هستم و هیچ وقت مشکلی بابت تمدید اقامت دانشجویی نداشتم و براساس مدارکی که دانشگاه به ما می داد در مدت دو یا سه هفته اداره مهاجرت اقامت ما را تمدید می کرد، اما متاسفانه دو ماه اخیر اقامت دانشجویی دانشجویان ایرانی تمدید نشده است و  فقط این مشکل برای دانشجویان ایرانی به وجود آمده و دیگر دانشجویان بین الملل در این زمینه مشکلی ندارند. 


وی افزود: اقامت دانشجویی من تا کنون دو بار ریجکت شده وقتی از اداره مهاجرت سوال می‌کنم، می‌گویند به علت عدم مطابقت آدرس ثبت شده و ادرس محل زندگی این اتفاق افتاده است؛ در صورتی که  به هیچ وجه درست نیست و در واقع به نوعی بهانه تراشی است؛ چرا که همه ما ساکن خوابگاه دانشجویی هستیم و ادرس جایی که زندگی می‌کنیم، ثبت شده؛ یعنی ما برگه ای که دانشگاه داده آدرس ثبت شده خوابگاه دانشگاه است.

 

سارا امیرعباس گفت: در شهر کیف اقامت بالغ بر صد دانشجوی ایرانی دو یا سه را ریجکت شده؛ این در حالی است که هزینه هربار تمدید اقامت رقمی حدود صد دلار است و با تمام این تفاسیر ما نگران هستیم که اقامتمان تمدید نشود. دوستان من، دانشجو و مشغول به ادامه تحصیل هستند ولی اقامت ندارند و دانشگاه گفته تا اخر اکتبر وقت دارید.

 

وی با اشاره به اینکه برای تمدید اقامت با دانشگاه مذاکرات زیادی داشته اند، گفت: با مسئولین دانشگاه در این باره صحبت کردم، اما آنها گفتند متاسفانه کاری از دست ما برنمی‌آید و این مسئله سیاسی است و  باید از طریق دیپلماسی حل شود و یا بهبود روابط بین دو کشور این موضوع حل خواهد شد. 


سارا امیر عباس اظهار داشت: ما تمام مدارک را به سفارت فرستادیم و سفیر ایران در حال تلاش و بررسی این موضوع است؛ اما هنوز مشکل ما حل نشده و نیاز به حمایت همه جانبه و پیگیری سریع تر از تهران و وزارت امور خارجه در تهران داریم که ظاهرا کلید این موضوع در دست وزارت خارجه است. 

 

کسری حمید نیا، دانشجوی زبان روسی دانشگاه کروک نیز که از جمله دانشجویان ریجکت شده دانشگاه‌های اوکراین است، در این باره اظهار داشت: متاسفانه اخیرا پیگیر مشکلات پیش آمده برای دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین در تاریخ ۲ سپتامبر درخواست تمدید اقامت بنده رد شد و زمانی که علت را جویا شدیم، تطابق نداشتن آدرس محل سکونت رابه عنوان علت این موضوع اعلام کردند، در صورتی که سال پیش با همین شرایط فعلی بنده تمدید اقامتم بدون هیچ مشکلی انجام شد.

 

وی افزود:  بزرگترین خطری هم که دانشجویان را همیشه و تحت هر شرایطی تهدید می کند، درخواست رشوه از طرق مختلف از افراد مختلف است و ظاهرا اینطور که پیداست ما هرقدر هم مدارک درست ارائه بدهیم تا زمانی که کشور اوکراین تصمیم نگیرد اقامت ما را تمدید کند به جایی نمی‌رسیم. 

 

بر اساس گفته های این دانشجویان، کشور اوکراین دلیلی دیپلماتیک برای این رفتار خود دارد و اگر این مشکل حل نشود شمار زیادی از دانشجویان وسط ترم نیم سال اول از تحصیل رانده شده و مجبور به بازگشت هستند. 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه اوکراین وزارت امور خارجه دانشجویان بین الملل دانشجویان ایرانی تمدید اقامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۳۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که میزان خطرات هسته ای در جهان به دلیل سیاست مخرب غرب به طور جدی افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای تاکید کرد: متأسفانه در حال حاضر در نتیجه سیاست مخرب غرب، سطح خطر هسته ای به طور جدی افزایش یافته است.

زاخارووا در این بیانیه افزود که مسکو به آمریکا و ناتو درباره پیامدهای فاجعه‌بار احتمالی این رویکرد، که با هدف تضعیف امنیت روسیه دنبال می شود، هشدار داده است.

دیپلمات ارشد روس متذکر شد که اثربخشی بازدارندگی هسته‌ای روسیه در سطح لازم و کافی تضمین شده است و نباید کوچک‌ترین تردیدی در این باره کرد.

کد خبر 6089273

دیگر خبرها

  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • چین: ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
  • چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
  • زاخارووا: بازدارندگی هسته‌ای روسیه جای تردید ندارد