Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: سمنوپزان مهرگان ریشه در آب و تکریم و بزرگداشت میترا، الهه آب دارد و قدمت این جشن به حدود ۴۰۰۰ سال پیش و زمان پادشاهی فریدون می رسد.

او افزود: اهالی روستا طی این مراسم گندم را به مدت سه روز در آب چشمه خیس می‌کنند و مراسم در ۴ شب جمعه ماه مهر، ماه پایان فعالیت های کشاورزی و جمع آوری محصول و ماه برگزاری جشن مهرگان و از اوایل شب تا هنگام سحر برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

آیین کهن مهمانی رمضان، از همچه کاسه تا آش و آشتی کُل چهارشنبک چیست؟/فلسفه مهربانی و بخشش قاشق‌زنی سرنوشت جاوید دو عاشق ادبیات غنایی البرز/ عزیز و نگار تنها عاشقان اساطیری ایرانی بعد از اسلام

رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: امروزه این مراسم را با یاد خانم فاطمه زهرا(س) انجام می‌دهند و روستانشینان به شدت بر این باورند که بی بی دوعالم حتماً به مراسم سر می‌زنند و ابراز لطفی به آنان خواهند داشت؛ در نظامات طبقاتی گذشته ایران که احتمالاً زن گریزی و زن ستیزی از ویژگی‌های آن محسوب می شده، این خود بهترین راه برای تکریم مقام و جایگاه زن بوده است.

او افزود: این مسئله موید این نظریه جامعه شناسی است که می‌گوید آیین ها و جشن ها از بین نمی روند بلکه تغییر می کنند.

رجبی گفت: میترا نام و معادل دیگر مهر و به معنای روشنایی و پیوند و وفاداری به تعهد و پایبندی به پیمان است.

او افزود: مهرگان همچون نوروز دارای اعتدال کیهانی است و اندازه شب و روز در مهر برابر می‌شود و شاید از همین روی این ماه را مهر نامیده‌اند که نشانه داوری و عدالت و دادگستری ایزد است.

رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: همچنین مهر برابر است با پایان فصل برداشت کشاورزی از این رو زمان مناسبی برای جشن، شادی و استراحت کشاورزان که عمده مردم آن دوران را تشکیل می داده‌اند است.

او افزود: برخی بر این باورند که در دوره هایی نوروز ایرانی، نوروز پاییزی بوده و نوروز بهاری سپس بر آن غلبه یافته است.

انتهای پیام/د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: البرز شناسی آیین سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۴۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت مرد ۳۹ ساله بر اثر سقوط از کوه در مرودشت

محمد رفیعی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان مرودشت اظهار کرد: امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه، با اعلام گزارشی مبنی بر سقوط فردی از ارتفاعات کوه در کیلومتر ۶۵ جاده مرودشت به اقلید در منطقه تفریحی تیره باغ بلافاصله یک تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان تخت جمشید مرودشت به محل حادثه اعزام شد.

او با بیان اینکه در این حادثه مرد ۳۹ ساله جان خود را از دست داد، ادامه داد: نجاتگران فرد فوت شده را با بسکت به پایین دامنه کوه انتقال و تحویل عوامل مربوطه دادند.

همچنین محمدجواد مرادیان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس با تائید این خبر اظهار کرد: برای امدادرسانی به فرد حادثه دیده یک دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شد.

در این عملیات عوامل اورژانس، نیروی انتظامی و نیرو‌های محلی حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فوت مرد ۳۹ ساله بر اثر سقوط از کوه در مرودشت
  • نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان کلنگ‌زنی شد
  • کلنگ احداث درمانگاه تخصصی در مهرگان به زمین خواهد خورد
  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • برقراری توازن و عدالت منطقه‌ای سیاست اصلی شورای شهر قم است
  • این پروژه نماد همبستگی، تقویت دوستی و مایه افتخار دولت ایران و سریلانکا است
  • برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است