Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، فیلمساز مشهور بوسنیایی «جاسمیلا زبانیچ» پس از نمایش جدیدترین فیلم خود در جشنواره فیلم «ونیز» در ماه گذشته و ارسال آن به چرخه جشنواره های بین المللی، به میهن خود بازگشت تا میزبان اکران فیلمی باشد که آن را «احساسی ترین» فیلم توصیف کرد.

 

«کجا میروی آیدا؟» فیلم خانم زبانیچ در مورد کشتار سال ۱۹۹۵ در منطقه «سربرِنیتسا» اولین نمایش عمومی خود را در بوسنی روز شنبه در مرکز یادبود شهری خواهد داشت که یک چهارم قرن پیش بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان آن، در آنجا کشتار شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم بر اساس رویدادی واقعی، داستان زنی بوسنیایی به نام «آیدا» را روایت می کند که هنگام کار در سازمان ملل به عنوان مترجم سعی در نجات همسر و پسران خود دارد.

در این مراسم بازماندگان و شاهدان این قتل عام و زنان و مردان جوانی حضور داشتند که خانم زبانیچ آنها را از سراسر بوسنی، کشوری که از نظر قومی و سیاسی تقسیم و جداسازی شده، دعوت کرده بود.

از جمله حاضران در این مراسم «آلماسا سکوویچ» ۳۴ ساله بود که شاهد بردن برادر نوجوان خود برای اعدام بوده است.

 

وی گفت که این فیلم «بوها و صداهای» سربرنیتسا را در جولای سال ۱۹۹۵ بازگرداند.

 

وی گفت: به نظر من هر چه مردم بیشتری این فیلم را ببینند بسیار مهم است.

 

کشتار «سربرنیتسا» اوج جنگ بوسنی در سال ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بود، که سه جناح اصلی قومی این کشور شامل «صرب ها»، «کروات ها» و «مسلمانان» بوسنیایی، معروف به «بوسنیاکس» را پس از تجزیه یوگسلاوی در برابر یکدیگر قرار داد.

 

این همچنین باعث شرمساری جامعه جهانی بود زیرا «سربرنیتسا» به عنوان «پناهگاه امن» سازمان ملل متحد برای غیرنظامیان اعلام شده بود اما نیروهای صلح بین المللی که تعداد آنها بیش از حد زیاد بود فقط نظاره گر این صحنه بودند که نیروهای صرب بوسنیایی مردان و پسران این شهر را برای اعدام جدا می کنند.

 

دو و نیم دهه بعد، کشتاری که توسط دو دادگاه سازمان ملل متحد به عنوان نسل کشی تعریف شده است با وجود شواهد غیرقابل انکار آنچه اتفاق افتاده هنوز توسط سیستم های سیاسی صرب به طور سیستماتیک تکذیب می شود.

 

«جاسمیلا زبانیچ» ۱۰ سال متوالی را صرف تحقیق در مورد قتل عام مسلمانان سربرنیتسا کرد و با بازماندگان و شاهدان این کشتار صحبت کرد. با این وجود، اختلافات قومی مداوم در بوسنی ساخت فیلم در مورد زنی که در تلاش است تا خانواده خود را از مرگ نجات دهد را به قول زبانیج کارگردان، تبدیل به تجربه ای شبیه «قدم زدن در یک میدان مین سیاسی» کرد.

 

وی گفت: اما من داستان را از منظری زنانه تعریف کردم. من تحت تأثیر تماشای جنگ قرار نگرفتم.

 

وی اظهار امیدواری کرد که فیلم او نه تنها برای جوانان جدا افتاده کشورش، بلکه برای باقی جهان نیز بتواند به عنوان «پلی عاطفی» عمل کند.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قتل فیلم جنایت بوسنی ونیز آسوشیتدپرس جشنواره کشتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۵۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملاقادر قادری در خطبه های این هفته نماز جمعه شهرستان پاوه اظهار داشت: خیرات و صدقات هم دو قسم است: ۱) احسانی است که ما نسبت به فقرا انجام می‌دهیم که هر چه مخفیانه‌تر و بین ما و آن شخص و پروردگار باشد، بهتر و ثوابش بیشتر است و  ۲) گاهی اوقات ما نذری داریم و یا واجب الزکاة هستیم و باید آن را ادا کنیم که اگر آشکار باشد بهتر است تا مردم هم ببینند و از ما تقلید کنند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: پس اموالی را که خداوند متعال به ما بخشیده است می‌توانیم به دو صورت مخفیانه و آشکارا بین مردم تقسیم کنیم. خداوند متعال بخشش سری را قبل از بخشش آشکار آورده است معنایش این است خداوند متعال در درجۀ اول دوست دارد ما به‌ صورت سری به مردم کمک کنیم.
 
این عالم اهل سنت تصریح کرد: این نکته خیلی مهم است که ما باید بدانیم اگر خداوند مالی به ما داده است در حقیقت ما انبار داریم و تنها کلید انبار به دست ماست و مال و اموال متعلق به کسی دیگر است. خداوند متعال می‌فرماید: «وَ يُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً» از مالی که به شما داده‌ام انفاق کنید پس ما امانت‌دار هستیم و آن مال و ثروت نزد ما امانت است و باید هم حق خداوند و هم حق مردم را ادا کنیم.
 
ماموستا قادری افزود: علمای ما می‌فرمایند: زکات هر چه آشکارتر ادا شود، بهتر است چون مردم از شما تقلید می‌کنند و درواقع یک نوع تبلیغ است که دیگران هم به دادن زکات تشویق می‌شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: «مَنْ خَطَبَ إلَیکُم مَنْ تَرضَونَ دینَهُ و خُلُقَهُ فَزَوِّجوهُ إلّا تَفعَلوا تَکُن فِتنَةٌ في الأرضِ و فسادٌ عَریض» ای پدران و مادران محترم که زحمت کشیده و دخترتان را بزرگ کرده‌اید و بر او حق ولایت دارید، اگر کسی به خواستگاری دخترتان آمد بررسی و تحقیق کنید اگر طرف دین‌دار بود و اخلاق خوبی داشت بهانه‌جویی نکنید و از رزق و معیشت نترسید و به او جواب مثبت بدهید خداوند صاحب رزق است و اوست که رزق و روزی می‌دهد.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مردم اورامانات بخصوص شهرستان پاوه، ازنظر ادب و اخلاق ممتازند اما امروز پسران و دختران کمتر به نصیحت والدین خود توجه می‌کنند و پدران هم کمتر دلسوز دختران خود هستند و این امر باعث ایجاد مشکل می‌شود.
 
وی ادامه داد: مجدداً عرض می‌کنم؛ پیامبر بزرگوار ما می‌فرماید: اگر کسی که از دخترتان خواستگاری کرد، متدین و بااخلاق بود، دخترتان را به او بدهید؛ اما امروز اولیای دختران قبل از هر چیز از شغل و مسکن و ماشین داماد می‌پرسند اگر داشت به او دختر می‌دهند و کاری به عقیده و اخلاقش ندارند و اگر این امکانات را نداشت به او دختر نمی‌دهند. خداوند آن دختر را خلق کرده که ازدواج کند و زاد و ولد نماید. اگر فرزندان ما ازدواج نکنند، دچار فساد می‌شوند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: این موبایل‌ها برای دختران و پسران ما مصیبت‌اند. خداوند به بعضی از قدیمی‌های ما که سواد ندارند و چیزی از موبایل نمی‌دانند کمک کرده است ولی کسانی که می‌دانند با موبایل کار کنند در دام و تله‌ای افتاده‌اند که خیلی خطرناک است.
 
ماموستا قادری اظهار کرد: رسول‌الله(ص) در ادامه می‌فرماید: اگر به من گوش ندهید، در روی زمین فساد روی خواهد داد. بنده از شما پدران و مادران خواهش می‌کنیم بهانه‌جویی نکنید. بنده در دادگاه هستم و اکثراً بحث طلاق را من رسیدگی می‌کنم. اگر پدر و مادری ترحم کرده و مهریۀ کمتری را برای دخترش در نظر گرفته است، بعضی از شوهران بی کرامت هستند و خطاب به زوجۀ خود می‌گویند: اگر ارزش داشتی، والدینت ۱۹ مثقال طلا را مهرت نمی‌کردند که این برای زوجه یک نوع مرگ است.
 
وی افزود: گاهی اوقات زنان هم بهانه‌گیر هستند و بعد از دو ماه شروع به بهانه‌جویی می‌کنند و از شوهران خود ماشین و منزل و... را طلب می‌کنند و سپس درخواست طلاق می‌نمایند. لذا در جامعۀ ما مشکلات عدیده وجود دارد و بعضی از فرمایشات پدران و مادران درست است.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: مع‌هذا از والدین محترم درخواست می‌کنم به فکر پسران و دختران خود باشند. چون خداوند آنان را خلق کرده تا ازدواج کنند. من و شما می‌رویم اما باید نسلی بعد از ما باشند که جامعه را اداره کنند و نباید بقای نسل تعطیل شود.
 
ماموستا قادری تأکید کرد: برادران و خواهران ایمانی؛ امروز نهمین روز است در آمریکا دانشجویان ۷۵ دانشگاه به خیابان آمده‌اند و پلیس با انواع خشونت‌ها با آنان برخورد می‌کند اما ترسی ندارند و می‌گویند آمریکا باید از پشتیبانی اسرائیل که کارش کشتن زنان و کودکان غزه است، دست بردارد و از اسرائیل جنایتکار پشتیبانی نکند.
 
وی افزود: در کنار این‌ها دانشگاه‌های کانادا، ژاپن، فرانسه و ... و آنچه را ما بلاد کفر می‌نامیم، به خیابان آمده‌اند. در این اوضاع و احوال غصه می‌خورم و گاهی هم گریه می‌کنم و می‌گویم: چگونه این‌ها که ما آنان را کافر می‌نامیم، این‌گونه شجاعانه و قاطعانه و مخلصانه خود را زیر پای پلیس می‌اندازند و می‌گویند: نباید فرزندان غزه کشته شوند.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: عزیزان من تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم، اسرائیل جنایتکار ۳۴۵۹۶ نفر را در غزه شهید کرده است و ۷۷۸۱۶ نفر هم زخمی هستند. فرزندان غزه به حدی مظلومانه به شهادت رسیده‌اند که حتی فرزندان مسیحیان و بودائی‌ها و لائیک‌ها هم در دنیا صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند اما نشنیدم دانشگاه الأزهر صدایش بلند شده باشد. نشنیدم دانشجویان مغرب صدایشان بلند شده باشد. نشنیدم در اردن هاشمی که جلوی موشک‌های ایران را می‌گرفت به اسرائیل نرسند، دانشجویانش اعتراض کنند. باید غصه بخوریم.
 
ماموستا قادری تصریح کرد: در دفتر روزانۀ خود برای آینده نوشته‌ام و از این دانشجویان بلاد کفر تقدیر کرده‌ام و نوشته‌ام آفرین بر این دانشجویان و آفرین بر این شجاعت و آفرین بر این محبت و انسانیت، ما مسلمانان کجاییم؟
 
این عالم برجسته اهل سنت عنوان داشت: بعد از هفت ماه از جنگ غزه، تازه دیروز ترکیه روابط اقتصادی خود را با اسرائیل قطع کرده است و هنوز سفارت اسرائیل در ترکیه مستقر است. ترکیه‌ای که بیش از ۶ قرن مرکز امپراتوری اسلامی عثمانی‌ها بوده است.
 
امام جمعه شهرستان پاوه گفت: لذا مایۀ غصه و حسرت است ولی مطمئن باشید حرکتی که شروع شده نتیجه‌اش پیروزی غزه و مسلمانان و خواهرانی است که در طول این ۷ ماه هیچ‌کس نتوانسته یکی از آنان را نشان دهد که تار مویی از سرش پیدا باشد و یا کفر و ناسزا بگویند و  تنها شعارشان: حسبنا الله و نعم الوکیل است. ان‌شاءالله خداوند متعال آنان را پیروز گرداند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • ساخت وسایل لوکس از پوست هزاران تمساح در کارخانه‌ (فیلم)
  • استقرار هزاران نیروی پلیس در برلین
  • جلوگیری از فعالیت یک اتاق غیر مجاز کشتار دام در تیران و کرون
  • آنری: در مورد رئال مادرید، هزاران «اما و اگر» وجود دارد اما آن‌ها کار خودشان را می‌کنند
  • ناپدیدشدن هزاران پناهجو که قرار است به رواندا فرستاده شوند
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • جنایت علیه فلسطین وجدان دانشجویان غیر مسلمان را به درد آورده است