سند مظلومیت رسول خدا و امام مجتبی بر دستان سیدالشهدا (ع)
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۵۷۲۷
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از سایت تبیان، وصیت کردن امام معصوم قبل از وفاتش، یکی از راههای مشخص کننده امام بعدی میباشد و به همین مناسبت مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی، روایتی را در خصوص امامت امام حسین ذکر کرده که این روایت سندی آشکار در مظلومیت پیامبر و امام مجتبی است.
وصیت کردن امام معصوم قبل از وفاتش، یکی از راههای مشخص کننده امام بعدی میباشد و به همین مناسبت مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی، روایتی را در خصوص امامت امام حسین علیه السلام ذکر کرده که این روایت سندی آشکار در مظلومیت پیامبر و امام مجتبی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
محمد بن مسلم گوید شنیدم امام باقر (ع)میفرمود: وقتی حسن بن علی (ع) به شهادت نزدیک شدند، به حسین فرمود، برادرم! به تو وصیتی میکنم، آنرا حفظ کن: زمانی که من از دنیا رفتم، جنازهام را آماده دفن کن. سپس مرا به سوی قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله ببر تا با او تجدید عهدی کنم. آنگاه مرا به جانب مادرم فاطمه علیهاالسلام ببر سپس مرا بازگردان و در بقیع دفن کن.
و بدانکه از طرف حمیرا (عایشه) که مردم از زشتکاری و دشمنی او با خدا و پیامبر و ما خاندان اهل بیت آگاه هستند، مصیبتی به من میرسد!
پس چون امام حسن (ع)وفات کرد و بدن مطهرش را روی تابوت نهادند، او را به محلی که پیامبر بر جنازهها نماز میخواند بردند.
امام حسین(ع) بر جنازه نماز خواند. وقتی نمازش تمام شد، جنازه را داخل مسجد بردند. زمانی که جنازه نزد قبر پیامبر (حسب وصیت) توقف کرده بود، به عایشه خبر رسید و به او گفته شد: آنها (بنی هاشم) حسن بن علی را آوردهاند، تا در کنار رسول خدا دفن کنند.
عایشه بر قاطری زین کرده نشست و شتافت. او نخستین زنی بود که در دوران اسلام بر زین نشست!
آمد و ایستاد و گفت: فرزند خود را از خانه من بیرون برید چون نباید در اینجا چیزی دفن شود و پیامبر هتک شود.
حسین بن علی (ع) که درود خدا بر او و پدرش باد، به او فرمود:
تو و پدرت از قدیم رسول الله را هتک حرمت کردید و تو در خانه رسول الله کسی را آوردی که دوست نداشت نزدیک او باشد (ابوبکر و عمر) و خدا از این کار، تو را بازخواست میکند.
برادرم به من امر کرد که او را نزدیک پدرش رسول الله ببرم تا با او تجدید عهد کند (و قصد به خاک سپردن او در اینجا را ندارم).
و بدان که برادر من (امام حسن مجتبی) از همه مردم به خدا و رسولش داناتر بود و به تأویل قرآن آگاهتر از این بود که هتک حرمت رسول الله کند زیرا خدای تبارک و تعالی میفرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید، تا اجازه ندادهاند، به خانه پیامبر وارد نشوید» در حالی که تو بدون اجازه پیامبر، مردانی را به خانه او راه دادی!
و [همچنین] خدای عزّوجلّ فرموده است: «ای کسانی که ایمان آوردهاید، صدای خود را از صدای پیامبر بلندتر نکنید» [۳]اما به جان خودم سوگند که تو به خاطر پدرت (ابوبکر) و فاروقش (عمر) دم گوش رسول الله کلنگها زدی با آنکه خدای عزوجل فرماید: «کسانی که نزد رسول الله صدای خود را پایین میآورند، آنهایی هستند که خدا دلهایشان را به تقوی آزمایش کرده است» و به جان خودم قسم که پدرت و فاروقش با نزدیک کردن خودشان به او (پیامبر صلی الله علیه وآله)، او را آزار دادند و آن حقی را که خدا با زبان پیامبرش (در قرآن) به آن دو نفر امر کرده بود، رعایت نکردند زیرا خدا مقرر فرموده که آنچه نسبت به مؤمنین در حال زنده بودنشان حرام است، بعد از مرگ آنها نیز حرام است.
بخدا ای عایشه! اگر بین ما و خدا، دفن کردن حسن نزد پدرش رسول خدا (و کلنگ زدن پیش گوش پیامبر) جایز بود، میدیدی که چگونه برخلاف میل تو او را نزد پیامبر دفن میکردیم ولو دماغ تو به خاک مالیده شود!
در نقلی مشابه از کتاب الخرائج و الجرائح [۵] ابن عباس به عایشه میگوید: بدا به حال تو! روزى بر استر و روزى بر شتر سوار مىشوى! و در روایت دیگر آمده است. روزى بر شتر و روزى بر استر سوار مىشوى و اگر زنده بمانى بر فیل هم سوار خواهى شد!
ثُمَّ قَالَ لِعَائِشَهَ وَا سَوْأَتَاهْ یَوْماً عَلَى بَغْلٍ وَ یَوْماً عَلَى جَمَلٍ وَ فِی رِوَایَهٍ یَوْماً تَجَمَّلْتِ وَ یَوْماً تَبَغَّلْتِ وَ إِنْ عِشْتِ تَفَیَّلْت
ابن حجاج؛ شاعر بغدادى، همین سخن را به صورت شعر در آورده و مىگوید:
یَا بِنْتَ أَبِی بَکْرٍ- لَا کَانَ وَ لَا کُنْتِ
لَکِ التُّسْعُ مِنَ الثُّمْنِ وَ بِالْکُلِّ تَمَلَّکْتِ
تَجَمَّلْتِ تَبَغَّلْتِ وَ إِنْ عِشْتِ تَفَیَّلْت
یعنى اى دختر ابوبکر! این طور نبوده و تو نیز این طور نیستى (که گمان میکنى) تو یک نهم از یک هشتم (اموال پیغمبر خدا را میبرى) در صورتى که میخواهى مالک کلیه آن شوى! شتر سوار شدى! استر سوار هم شدى و اگر زنده بمانى فیل سوار نیز خواهى شد.
در ادامه قطب الدین راوندی ره توضیحی را در رابطه با خطاب ابن عباس به عایشه اضافه مینماید که خالی از لطف نیست:
این که ابن عباس به عایشه گفت: تو یک نهم از اموال پیغمبر خدا را میبرى در مناظره حسن بن فضال کوفى با ابو حنیفه نیز رخ داد. زیرا حسن بن فضال به ابو حنیفه گفت: آیا خدا (آیه۵۳ سوره احزاب) که میفرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ الى آخره منسوخ شده یا نه؟ ابوحنیفه گفت: نه، این آیه منسوخ نشده. ابن فضال به ابوحنیفه گفت: به عقیده تو بعد از پیغمبر اعظم اسلام صلّى اللَّه علیه و آله کدام یک از ابوبکر و عمر و على بن ابى طالب بهتر بودند؟ ابوحنیفه گفت: آیا نمیدانى که ابوبکر و عمر در جوار پیغمبر اسلام دفن شده اند؟
چه دلیلى براى افضلیت ابوبکر و عمر بهتر از این میخواهى!؟
ابن فضال به وى گفت: پس ابو بکر و عمر در حق پیغمبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله ظلم کرده اند، زیرا وصیت نموده اند ایشان را در مکانى دفن نمایند که حقى در آن نداشتند و اگر موضع آن قبر از ابوبکر و عمر بوده و آن را به حضرت رسول اکرم بخشیده باشند حقا که عمل بدى انجام دادهاند، زیرا بذل و بخشش خود را پس گرفته و عهدشکنى نموده اند. در صورتى که تو اقرار کردى و گفتى:
آیه لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ الى آخره منسوخ نشده! ابو حنیفه اندکى سر به زیر شد آنگاه گفت: آن مکان مال پیغمبر و ابو بکر و عمر نبود، ولى ابوبکر و عمر از حق عایشه و حفصه استفاده کردند و مستحق این حق شدند که در آن موضع دفن شوند. ابن فضال به او گفت: تو قبول دارى وقتى پیامبر اسلام از دنیا رفت تعداد ۹ زن داشت؟ و یک هشتم از اموال آن حضرت به این ۹ زن به عنوان ارث میرسید، زیرا فاطمه اطهر زنده بود (و شخص متوفى اگر اولاد داشته باشد یک هشتم از اموالش بعنوان ارث بزنانش میرسد) پس بنا بر این، هر یک از زنان پیامبر خدا یک نهم از آن یک هشتم ارث میبرند، وقتى به آن یک نهم بررسى کنیم مىبینیم که به هر یک از ایشان یک وجب از آن حجره مطهر میرسد، زیرا مساحت آن حجره مقدس فلان و فلان است. پس چگونه عمر و ابوبکر بیشتر از حق خود را تصاحب نمودند.
گذشته از اینکه گفتیم، چگونه عایشه و حفصه از پیغمبر اسلام ارث میبرند در صورتى که فاطمه دختر آن بزرگوار از ارث ممنوع شد!؟ این موضوع از جهاتى تناقض دارد!؟
ابو حنیفه (که محکوم شد) گفت: این شخص را از من دور کنید! زیرا رافضى خبیثى است!
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: امام حسن امام حسن مظلومیت ابوبکر و عمر ابو حنیفه رسول الله رسول خدا ه علیه یک هشتم یک نهم حسن بن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۵۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند بار باید دستان خود را بشوئید؟
فرارو- نشریه "نیویورک پست" در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی نتایج نظرسنجیای را در مورد عادات بهداشتی دانشجویان دانشگاه به اشتراک گذاشت. آن نشریه نتیجه نظرسنجی مذکور را با این تیتر اعلام کرد:" تقریبا نیمی از اعضای نسل Z دچار جرموفوبیا (میکروب هراسی) هستند و روزانه ده بار یا تعداد دفعاتی بیشتر دستهای شان را میشویند". این تیتر باعث آغاز گفتگوها در فضای مجازی در مورد آن چیزی شد که بهداشت مرسوم و معمول قلمداد میشود.
به گزارش فرارو به نقل از ال پائیس؛ "میریا کانترو" متخصص بهداشت عمومی در اسپانیا میگوید: "شستشوی ده بار در روز یا تعداد دفعات بیشتر را نگران کننده نمیدانم. از این گذشته این موثرترین راه برای جلوگیری از عفونت است. کل جهان آن درس دردناک را در طول پاندمی کووید – ۱۹ آموختند. شستن دستها بروز عفونتهای تنفسی را کاهش میدهد و از بروز اسهال جلوگیری میکند". نتیجه بررسیها نشان میدهند که حضور در مدرسه در طول فصل آنفولانزا بهبود یافته چرا که کودکان بیشتر تشویق میشوند دستهای خود را به طول کامل بشویند.
کانترو میگوید در مورد دفعات شستن دستها یا استفاده از ضد عفونی کننده دست موقعیتی که در آن قرار دارید مهمتر از تعداد دفعات شستشو است. او میگوید:"دستهای تان را پس از رفتن به توالت، قبل از غذا خوردن و آشپزی کردن و پس از گرفتن مخاط بینی تان با استفاده از دستمال بشوئید". انجام تمام این کارها میتواند به راحتی به معنای ده بار شستشوی دست در روز و حتی تعداد دفعات بیشتر باشد. دادهها روند نگران کنندهای را نشان میدهد. یک نظرسنجی توسط شرکت تحقیقات بازار YouGov Omnibus نشان میدهد که یک چهارم اسپانیاییها اعتراف میکنند که پس از رفتن به توالت دست شان را مورد شستشو قرار نمیدهند. اگرچه توصیههای مرتبط با شستن دستها از زمان پاندمی تغییری نکرده، اما به طور کلی رعایت بهداشت شستن دستها کاهش یافته است. کانترو میگوید:"متاسفانه این یکی از درسهایی است که اکنون از سوی بسیاری از مردم فراموش شده است".
چه تعداد دست شستن در روز زیاده روی محسوب میشود؟شستن مکرر دستها برای رعایت بهداشت بسیار مهم است، اما شستن بیش از حد میتواند منجر به مشکلاتی مانند درماتیت، خشکی و ضایعات پوستی نامرئی شود. کانترو میگوید:" این شرایط در گذشته به دلیل شستن مکرر دستها در بین کارکنان مراقبتهای بهداشتی رایج بود. پیش از این هیچ گونه ضدعفونی کننده دست مبتنی بر الکل وجود نداشت بنابراین همه از آب و صابون استفاده میکردند که تحریک کننده پوست محسوب میشود. این امر منجر به بروز بسیاری از مشکلات درماتیت در بین متخصصان مراقبتهای بهداشتی شد. صابونها نیز از نظر کیفی به خوبی امروز نبودند".
گاهی اوقات شستن بیش از حد دست ناشی از یک مشکل است. نیویورک پست در این میان به میسوفوبیا (خاک هراسی) اشاره کرده است. "امانوئل اولیوا" روانشناس این وضعیت را به عنوان "ترس شدید و غیرمنطقی از میکروب ها، خاک و آلودگی" تعریف میکند. علاوه بر این، شستن بیش از حد درستها صرفا به دلیل ترس از میکروبها نیست و میتواند با اختلال وسواسی - جبری (OCD) مرتبط باشد.
او میگوید:"همه ما نگران جمع شدن میکروبها در مکانهای کثیف هستیم. نظافت اولیه فقط باعث میشود احساس امنیت بیش تری داشته باشیم و با آنچه در دوران کودکی در مورد بهداشت خوب یاد گرفته بودیم هماهنگ باشیم. مشکل زمانی به وجود میآید که ترس حاکم شود و افکارمان دائما مشغله آلوده بودن محیط را داشته باشد و آن زمان این امر منجر به شستشوی بیش از حد یا رفتارهای پیشگیرانه میشود که زندگی روزمره را مختل میکند و باعث اضطراب شدید میشود. این یک ترس بیمارگونه در نظر گرفته میشود".
اولیوا میافزاید:"اجتناب از مکانهای کثیف، تمیز کردن بیش از حد، استفاده بیش از حد از مواد ضد عفونی کننده، شستن وسواسآمیز دستها، خودداری از به اشتراک گذاری وسایل، اجتناب از تماس فیزیکی و دوری از جمعیت یا حیوانات رفتارهای مرتبط با میکروب هراسی هستند".
میریا کانترو میگوید که مهم این است که به این فکر کنیم که آیا در موقعیتی که قرار داریم نیازی به شستن دستها وجود دارد یا خیر. او میافزاید:"اگر لازم است این کار را انجام دهید. وقتی دستهای خود را بیش از حد بشوئید حتی زمانی که نیازی به آن نیست این به عملی اجباری تبدیل میشود".
در نهایت، کانترو توصیه میکند که به دنبال ایجاد یک تعادل سالم باشید. او میگوید:" زندگی بدون میکروارگانیسمها غیرممکن است و سودمند نیست. دنیا استریل نیست. در حالی که رعایت بهداشت دست برای جلوگیری از عفونت خوب است به یاد داشته باشید که از بین بردن همه میکروارگانیسمها غیر ضروری است و توصیه نمیشود. روی موقعیتهای پرخطر تمرکز کنید و از لمس دهان و سایر نواحی در هنگام تماس با میکروبها خودداری نمایید".