Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@16:25:33 GMT

۳ مزیت تحریم ۱۸ بانک ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۵۸۹۸

۳ مزیت تحریم ۱۸ بانک ایرانی

ایران اکونومیست- کارشناس اقتصاد بین‌الملل معتقد است تحریم‌های جدید آمریکا با توجه به نزدیک بودن به انتخابات آمریکا بیشتر جنبه شعاری و سیاسی دارد تا دولت آمریکا بخواهد بر سیاست فشار حداکثری خود نیز تاکیدی داشته باشد.

میرهادی رهگشای در مورد تحریم‌های ثانویه ۱۸ بانک ایرانی از سوی مقامات آمریکایی اظهار کرد: تحریم ثانویه بانک‌ها به این معناست که آمریکا به نهادهای مالی و بانکی دیگر کشورها هشدار می‌دهد که اگر با بانک‌های ایرانی همکاری داشته باشند مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیش از این نام ۱۸ بانک اعلامی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در لیست تحریم‌های ثانویه قرار نداشت و فقط بانک‌های آمریکایی به دلیل تحریم‌های اولیه حق مراوده با بانک‌های ایرانی را نداشتند.

کارشناس افتصاد بین الملل تاکید کرد: البته تحریم‌های دیگری نیز وجود داشت که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت انتقال پول از سوی نهادهای ایرانی که در لیست SPN قرار داشتند اشاره کرد و اگر مؤسسات خارجی مطمئن نبودند که انتقال پول به وسیله هریک از این ۱۸ بانک ایرانی به دولت ایران کمک خواهد کرد نباید اقدامی در این مورد انجام می‌دادند.

رهگشای گفت: با توجه به صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی تحریم‌های جدید عملا تاثیری نخواهد داشت؛ چراکه ۱۸ بانک اعلامی در تجارت خارجی ایران انتقال پولی نداشتند و عملا تبادلات مالی خارجی ایران به غیر از بخش‌هایی که مربوط به غذا و دارو می‌شود توسط صرافی‌ها در حال انجام است.

وی افزود: بخش مربوط به غذا و دارو نیز به طور محدود توسط این ۱۸ بانک با نهادهای خارجی به واسطه مجوزهای بلند مدتی که از خزانه داری آمریکا دریافت کردند انجام می‌شد و به واسطه سهم بانک‌ها و مجوزهای بلند مدت در عمل این تحریم‌ها نمی‌تواند در تبادلات خارجی ایران و در بحث غذا و دارو تاثیر گذار باشد.

این کارشناس افتصاد بین الملل معتقد است تحریم‌های جدید آمریکا با توجه به نزدیک بودن به انتخابات آمریکا بیشتر جنبه شعاری و سیاسی دارد تا دولت آمریکا بخواهد بر سیاست فشار حداکثری خود نیز تاکیدی داشته باشد.

رهگشای در مورد اثرات این تحریم‌ها در داخل کشور گفت: این تحریم‌ها می‌تواند اثرات مثبت نیز در کشور داشته باشد چراکه برخی از کارشناسان معتقد بودند اگر توصیه‌های FATF را تماما اجرا کنیم دیگر بانک‌های خارجی با ما مراوده خواهند داشت، اما تحریم‌های ثانویه بانک‌ها نشان می‌دهد این اقدام عملی نیست و با توجه به اینکه بانک‌های ما به واسطه مجوزهایی که از آمریکا دریافت کرده اند در حال حاضر به طور محدود در بحث تجارت غذا و دارو فعالند پس اجرای FATF هیچ گشایشی نخواهد داشت.

وی افزود: نکته دیگر ابتکاری است که اتحادیه اروپا برای تقلیل فشارهای تحریمی ایران به اسم اینستکس مطرح کرده بود به طور رسمی در آن اعلام شده بود که طرف ایرانی باید بانکی باشد که از طرف آمریکا تحریم ثانویه نیست؛ با این اوصاف و تحریم‌هایی که از سوی آمریکا اعلام شد عملا اینستکس به کلی کنار می‌رود و نمی‌توان امیدی به آن داشت.

کارشناس افتصاد بین الملل در ادامه تاکید کرد: آمریکا در داخل کشور ما نیز سیستم بانکی را به دو بخش تقسیم کرده بود مثلا به برخی بانک‌ها هشدار داد که اگر به نهادهایی، چون شورای‌عالی امنیت، صدا و سیما و یا سپاه که در لیست تحریم‌های ثانویه هسنتد خدمت رسانی کنند تحریم خواهند شد و با تحریم‌های جدید که اعمال شد همه بانک‌ها تقریبا تحریم شدند و این دوگانه سازی در داخل سیستم بانکی ایران قابل اجرا نیست و همه بانک‌ها می‌دانند که تحریم اند و هیچ خطری از بابت اینکه به برخی نهادهای تحریم شده خدمات رسانی کنند تهدیدشان نخواهد کرد.

رهگشای گفت: تحریم‌هایی که شامگاه پنجشنبه اعلام شد این سه مزیت را می‌تواند برای کشور دارد و از نظر تجارت خارجی نیز بر اثر مشاهدات بعید است تغییری در نقل و انتقالات خارجی داشته باشد.

وی در مورد تاثیرات روانی تحریم‌های جدید آمریکا در بازارهای مالی اظهار کرد: مطمعنا این تحریم‌ها اثر روانی خواهد داشت، اما حتما کوتاه مدت خواهد بود و وقتی فعالین بازار ببینند که عملا تحریم‌ها تاثیری نخواهد داشت فروکش خواهد کرد.

کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به اینکه آمریکا از کارت شعاری عمل کردن خود بسیار استفاده کرده است گفت: آمریکا تحریم‌های جدیدی وضع کرده که هیچ تاثیری ندارد و به دنبال اثرات روانی آن است؛ از طرفی به آخر خط رسیده و فعالین بازار و کشورهای دیگر می‌دانند که فشار حداکثری آمریکا به انتها رسیده به همین خاطر اثرات روانی با اقدامات جدید کمتر خواهد شد و به مرور زمان تحریم‌ها اثرات روانی خود را نیز از دست می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه ۱۷ مهرماه به وقت تهران، تحریم ۱۸ بانک و مؤسسه مالی ایرانی را اعلام کرد.

این بانک‌ها عبارتند از «تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» که طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

پس از اعمال تحریم‌های جدید از سوی مقامات آمریکایی همتی اعلام کرد تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی معتقد است این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است.

در همین راستا حمید قنبری مدیرکل بین الملل بانک مرکزی درباره تحریم بانک‌های ایران توسط آمریکا گفت: همه بانک‌هایی که تحریم شدند قبلاً هم در فهرست تحریم‌های آمریکا وجود داشتند.

به گفته وی پس از اینکه ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد همه تحریم‌های لغو و تعلیق شده را دوباره بازگرداند و این بانک‌ها هم از همان زمان، تحریم شدند بنابراین اتفاق جدیدی درباره این بانک‌ها نیفتاده است.

 

میزان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خزانه داری آمریکا تحریم های ثانویه تحریم های جدید تحریم ها بانک ها بانک ایران غذا و دارو ۱۸ بانک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۵۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند


به گزارش خبرگزاری صداوسیما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (شنبه) هشتم اردیبهشت ماه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌ها علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌ها علیه ایران واکنش نشان داد و این اقدامات را به شدت محکوم کرد.

وی همچنین از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در واکنش به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا و قطعنامه پارلمان اروپا گفت: دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض برجام و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال کرده و طلبکار باشند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

انگلیس، آمریکا و کانادا در واکنش به پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه تحریم‌های جدیدی علیه اتباع و شرکت‌های ایرانی اعمال کردند.
کنعانی با بیان اینکه ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

 چرا پارلمان اروپا از پرداختن به عامل اصلی بروز تنش در منطقه طفره می‌رود؟
این دیپلمات ارشد ایرانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریسم ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!
سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!
نمایندگان پارلمان اروپا پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در قطعنامه‌ای ضمن محکوم کردن حمله اخیر ایران به پایگاه‌های نظامی رژیم اسرائیل، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند. آنها در این قطعنامه نسبت به حمله این رژیم به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق فقط ابراز تأسف کردند.
کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین گفت: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریع‌ترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.
وی افزود: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.
اگر رشادت سپاه نبود، تروریسم داعشی تا پشت در پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود
کنعانی یادآور شد: اگر رشادت و جانفشان‌ی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریسم سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضد تروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تأکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران