Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، عباس نورزائی: رودخانه هیرمند، یک رودخانه فرامرزی است که یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر طول آن است و از کوه‌های بابا در افغانستان سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه هامون که دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران است، می‌ریزد و به طور متوسط سالیانه آوردی معادل ۹۳ هزار میلیون مترمکعب دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در افغانستان سد «کجکی» با ظرفیت آبگیری ۲۸۰۰ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه هیرمند احداث شده است و بر روی یکی دیگر از شاخه‌های آن نیز ۶۶ سال قبل سد «دهله» در محلی به نام «ارغند آب» با ظرفیت ۲۸۸ میلیون مترمکعب آبگیری ساخته شده است که هم اینک حجم مفید آن ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

مجموع کل کشت محصولات آبی در افغانستان طی سالیان اخیر حدود ۶۲ درصد افزایش یافته، به طوری که مقدار آن از رقم ۱۰۳ هزار هکتار در سال ۱۹۹۰ به حدود ۱۳۲ هزار هکتار در سال ۲۰۰۱ و سپس در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۶۷ هزار هکتار رسیده است.

این در حالی است که هم اینک مراحل ساخت سد خاکی دیگری با نام بند «کمالخان» در فاصله‌ی ۸۵ کیلومتری مرز ایران رو به اتمام است و به زودی این بند خاکی با ظرفیت ذخیره ۵۲ میلیون مترمکعب نیز بر روی هیرمند ساخته می‌شود.

علاوه بر آن تعداد زیادی انهار فرعی و ایستگاه‌های پمپاژ بین راهی نیز کار برداشت از این رودخانه را از سد «کجکی» تا محل ورود آب به ایران یعنی «جریکه»، انجام می‌دهند که با فرض برداشت سالیانه ۵۰ میلیون مترمکعب، مجموع آب‌های مورد استفاده در افغانستان به طور تقریب ۳۱ هزار میلیون مترمکعب را شامل می‌شود و این بدان معنی است که مابقی این آب به دلیل عدم توانایی افغانستان در ذخیره سازی، به طور طبیعی در قالب سیلاب‌ها به سمت آبریزگاه طبیعی خود در ایران سرازیر می‌شود.

نکته مهم اینجاست که احداث بند کمالخان، از نظر ظرفیت شاید حائز اهمیت نباشد، اما در مواقع کم آبی و خشکسالی، جلوی رساندن آب حداقلی هیرمند به سمت ایران را خواهد گرفت که در این شرایط، حیات در سیستان را بیش از پیش به مخاطره خواهد انداخت.

از سوی دیگر سد «بخش آباد» در ۱۰۰ کیلومتری شهر «فراه» افغانستان نیز برای ذخیره سازی ۱۳۶۰ میلیون مترمکعب در دست ساخت است که این سد مانع جریان سیلاب‌ها به سوی دریاچه‌های «پوزک» و «سابوری» محوری ترین دریاچه‌های هامون خواهد بود که با اثرات کاهش آب هیرمند، در محاصره زیست محیطی سیستان نقش حیاتی خواهد داشت.

با این توصیف به نظر می‌رسد دولتمردان و مجموعه نظام جمهوری اسلامی برای سکنه نیم میلیونی منطقه سیستان ایران، باید تدبیری اساسی کنند.

کد خبر 5044986

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان افغانستان ایران رودخانه هیرمند تالاب هامون ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر گرگان کرمانشاه مجلس شورای اسلامی ستاد ملی مقابله با کرونا شهرکرد خطبه های نماز جمعه بارش باران میلیون مترمکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۷۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد

جعفر مرادی‌حقیقی  در بازدید از طرح‌های آبخیزداری بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان گفت: هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان سمنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی این سازه‌ها ۱۲ میلیون مترمکعب است، ابراز کرد: این میزان رواناب در بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت‌ امسال و اسفند ۱۴۰۲ در این سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم
  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد