فارابی بابت ۶۰ درصد مالکیت رستاخیز ۱۷ میلیارد تومان پرداخته است
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۷۳۲۴
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در برنامه «نقد سینما» عنوان کرد که ۶۰ درصد از سهم مالکیت فیلم «رستاخیز» را به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان خریداری کرده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور در برنامه «نقد سینما» به گفت وگو با امیررضا مافی پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تابش در ابتدا در پاسخ به سوال امیررضا مافی درباره تعریف سینمای کودک گفت: سینمای کودک نگاه سینماگران ما به فانتزیها، رویاها و یا داستانهای حوزه کودک و نوجوان است که بخشی از آنها میتواند برای مخاطب کودک و نوجوان باشد و بخشی فیلمهای درباره کودک و نوجوان.
وی درباره اولویت داشتن فیلمهای «برای کودک» یا «درباره کودک» هم گفت: فیلمهای کودک باید برای کودک باشد. آنچه در دنیا اقتصاد سینمای کودک و نوجوان را بارور کرده است و به نظرم ما هم باید بیش از گذشته به آن توجه کنیم، همین فیلمهای «برای کودک و نوجوان» است.
تابش درباره وضعیت فیلمهای حاضر در جشنواره سیوسوم هم گفت: در فیلمهای امسال ترکیبی از هر ۲ نوع رویکرد وجود دارد اما تلاش ما در فارابی بهعنوان حامی سینمای کودک این بوده است که فیلمسازان به وجوه اقتصادی و جذابیتهای داستانی و قدرت جذب مخاطب بیش از گذشته توجه داشته باشند.
دبیر سیوسومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان درباره شرایط برگزاری این رویداد در سایه کرونا توضیح داد: از اردیبهشت ماه امسال و پس از مصوبه شورای سیاستگذاری جشنواره، وارد گفتگوهای فشردهای با کارشناسان فنی در حوزه ویاودیها و وزارت ارتباطات و بخش خصوصی شدیم. حتی جلسات متنوعی با صاحبان آثار و تهیهکنندگان سینما داشتم. ظرفیت برگزاری آنلاین جشنواره خوشبختانه در کشور ما وجود دارد، البته با دشواریهایی همراه است به ویژه برای جشنوارهای که اولینگام را در این زمینه برمیدارد.
وی درباره برگزاری آیین افتتاحیه و اختتامیه جشنواره هم گفت: هر ۲ مراسم به صورت لایو روی اینترنت پخش میشود و فراخوانی برای حضور پرشمار مهمانان در مراسم نخواهیم داشت. برای تماشای فیلمها هم هیچ فراخوانی برای حضور مخاطب در سالن نداریم، جز در ۲ خانه فیلم؛ یکی در تهران و دیگری در اصفهان که فیلمها برای مخاطبان خاص اکران میشود. در این سالنها هم صاحبان آثار، اصحاب رسانه و برخی داوران نوجوان بهصورت دعوتی حضور خواهند داشت.
ابش درباره کمیت فیلمهای متقاضی حضور در این دوره از جشنواره هم تأکید کرد: امسال رشد ۲۰ درصدی در همه بخشهای جشنواره داشتیم که برای خودمان قابل توجه بود. استقبالی که امسال در قالب ارسال فیلم به دبیرخانه داشتیم قابل توجه بود. در بخش سینمای داستانی ما ۷ فیلم توسط هیأت انتخاب به جشنواره راه پیدا کرد اما امسال ۱۳ فیلم در بخش سینمای ایران داریم.
وی درباره حمایت از فیلمهای کودک برای ورود به چرخه اکران هم گفت: اگر کرونا اجازه دهد و چرخه اکران فیزیکی راه بیفتد، حتماً سیاستهای حمایتی سال گذشته خود را ادامه خواهیم داد. گفتگوهایی هم با پلتفرمهای فعال در حوزه ویاودی داشتیم و این وعده را به ما دادهاند که فیلمهای برگزیده جشنواره امسال بلافاصله و با توافق صاحبان آثار اکران آنلاین شود. این اتفاق دستاورد قابل توجهی برای سینمای کودک و نوجوان خواهد بود.
تابش با اشاره به فرآیند تولید فیلمهای کودک و نوجوان افزود: ما سال گذشته روی فیلمها بررسی داشتیم و یک پروفایل اقتصادی برای آثار درست کردیم. ۸۰ درصد تخمینی که در ارزیابی عملکرد اقتصادی فیلمهای کودک و نوجوان داشتیم، محقق شد. از ۷ فیلمی که سال گذشته در جشنواره داشتیم، خوشبختانه ۶ فیلم در طول سال گذشته اکران شد. در سال گذشته مجموعاً ۹ فیلم کودک و نوجوان در اکران داشتیم، که بالای ۲۲ میلیارد تومان فقط در گیشه فروش داشتند. در بخش نمایش خانگی هم فروشهایی داشتند.
دبیر جشنواره فیلم کودک درباره نگرانی بابت سرقت فیلمهای عرضهشده بهصورت آنلاین گفت: ۱۳ فیلم بلند داستانی حاضر در جشنواره روی پلتفرمها عرضه نمیشوند اما واقعیت این است که این نگرانی در همه جای دنیا بابت عرضه آنلاین آثار وجود دارد. در حوزه فیلمهای کوتاه، انیمیشن و فیلمهای بلندی که پاسخ فراخوان جشنواره را دادهاند، ما هیچ اجباری برای اکران آنلاین نداشتیم و خودشان این انتخاب را داشتند. درآمد حاصل از اکران آنلاین هم صددرصد به صاحبان آثار اختصاص پیدا میکند. برای پخش آنلاین در جشنواره هم حق پخشی را برای آثار براساس تایم هر کدام در نظر گرفتهایم که اینها مشوقهایی برای همراهی فیلمسازان با بخش آنلاین جشنواره محسوب میشود.
تابش درباره حضور مهمانان خارجی در این دوره از جشنواره هم توضیح داد: بخش بینالملل جشنواره هم بهصورت آنلاین خواهد بود. کارگاهها و پنلهای تولید مشترک به صورت برخط برگزار و لینک فیلمها هم برای داوران بینالمللی ارسال میشود. مجموعاً ۲۰ فیلم رئال و انیمیشن در بخش بینالملل داوری میشود که پخش آنلاین برای مخاطب ندارد. اما در بخش پلتفرمی بالغ بر ۲۰ فیلم سینمایی روز کودک و نوجوان انتخاب شده که برای مخاطب هم تماشای آنها تازگی خواهد داشت.
کارنامه فارابی؛ از پاسبانی تا تسهیلگری
بخش دوم گفتگو با علیرضا تابش به کارنامه بنیاد سینمایی فارابی اختصاص پیدا کرد. تابش در این بخش درباره دستور کار فارابی در سالهای اخیر و تفاوت آن با سالهای تأسیس این بنیاد در ۴۰ سال پیش گفت: در دهه ۶۰ و در آغاز بنیانگذاری بنیاد سینمایی فارابی، این بنیاد پاسبان و نگهبان کیان سینمای ایران بود؛ سینمایی که از سمت و سوی مختلف نگاه مثبتی به آن نبود. تلاشهای مدیران و حمایتهای فارابی بود که سینمای بعد از انقلاب را شکل داد. امروز بنیاد فارابی از نقش نگهبانی و پاسبانی فاصله گرفته و نقش تسهیلگر پیدا کرده است؛ هم در حوزه سیاستهای فرهنگی، هم در حوزه زیرساختها و نوآوریهای سینمایی.
وی با اشاره به اینکه سینمای ایران امروز دوران گذار را طی میکند، افزود: دوستانی امروز با فکر آنالوگ میخواهند فیلم دیجیتال بسازند، در حالی که دوران آنالوگ سپری شده است. از سوی دیگر نسلی از سینماگران به مقام پیشکسوتی رسیدهاند و جوانترهایی که زمانی صرفاً علاقمند سینما بودند، امروز در کسوت فیلمسازان شاخص فعالیت میکنند و شاهد تغییر نسل هستیم. به نظرم وقت آن رسیده است که در بخشی از فرآیندهای کهنه و ملالآور سینما بازنگری کنیم. مجموعه کارهای ما در بنیاد فارابی در سالهای اخیر هم نگاه به شتابدهی آثار به شکل و فرم امروزی کمپانیهای بزرگ فیلمسازی در جهان بوده است.
تابش تأکید: کسانی که نگاه کسب و کار به فعالیت فرهنگی دارند، نه دغدغه برای تولید محتوای فرهنگی قطعاً نمیتوانند مخاطبان ایرانی را به بیشتر فیلم دیدن ترغیب کنند و ما به دنبال تغییر این شرایط هستیم.
وی درباره سبک و سیاق حمایت فارابی از فیلمها و لزوم استمرار حمایتهای دولتی در این حوزه هم گفت: مهم این است که ما میخواهیم ماهیگیری به افراد یاد بدهیم و یا ماهی به آنها بدهیم. ما به دنبال نگاه اول هستیم.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره وامهای تخصیصیافته به فیلمهای سینمایی توضیح داد: وامها در ۲ سال ابتدایی دوره مسئولیت من به همان شکل و شمایل سابق اهدا میشد. وام در شورای فارابی مصوب میشد و به یک فیلم اختصاص پیدا میکرد. این وامها اصطلاحاً وامهای «قرضالپسنده!» بود! تهیهکننده هم میدانست که بعد از آنکه فیلمش ساخته و اکران شد، هیچ گاه قرار نیست این وام را تسویه کند. از سال ۹۶ به بعد اما این رویه تغییر کرد. ما وام ۴ درصدی به تهیهکنندگان آثار میدهیم و این اتفاق از طریق صندوق اعتباری هنر رخ میدهد.
وی در تشریح سازوکار تعریف شده برای اعطای وام به یک فیلم هم توضیح داد: فیلمنامه در شورای فارابی بر اساس آیتمهای مشخص ارزیابی میشود. هر فیلمی که پروانه ساخت از وزارت ارشاد دارد و پیام فرهنگی مدنظر ما هم در آن وجود داشته باشد، مشمول این وام حمایتی میشود.
تابش درباره شفاف نبودن اعضا و عملکرد شوراهای ارزیابی فارابی و تأثیر نگاه سیاسی در خروجی این شورا در مقاطع زمانی مختلف هم گفت: درباره دوران پیش از خودم نمیتوانم قضاوت و پاسخی داشته باشم. درباره دوره خودم هم شما را به انصاف منتقدان منصف ارجاع میدهم که بگویند عملکرد علیرضا تابش چگونه بوده است. واقعاً نگاهی غیرسیاسی و فراجناحی در حوزه حمایت از آثار داشتهایم.
وی ادامه داد: شوراهای فارابی در دوره مسئولیت بنده، ترکیب و عملکردشان بهصورت شفاف روی خروجی سایت بنیاد قرار گرفته است. افرادی از بدنه سینما با ما همراهی دارند که بهصورت شفاف هم معرفی میشوند که این اتفاق در طول تاریخ فارابی سابقه نداشته است و پیش از این گویی کسانی که نمیدانستیم که هستند درباره آثار تصمیمگیری میکردند.
مدیرعامل فارابی درباره تعداد بالای فیلمهای کم فروش و یا اکران نشده در میان فهرست تولیدات فارابی در ۴ دهه گذشته هم گفت: سابق بر این شوراهای فارابی یا فیلمنامهای را تأیید میکردند و یا رد. امروز اما با صاحبان اثر وارد گفتگو میشویم و بخش طراحی تولید را برای شتابدهی در تولید آثار در نظر گرفتهایم. ما میتوانستیم برای یک پروژه چند میلیارد قرارداد تولید ببیندیم، اما در قرارداد طراحی تولید، با ابعاد کلی تولید مواجه میشویم که رقم خیلی کمتری را برای آن میپردازیم تا مطالعات و بررسیها پیرامون فیلم صورت بگیرد و امکانسنجی شود. اگر در این مرحله به نتیجه نرسیم، اساساً برای سرمایهگذاری در تولید ورود نمیکنیم. از ۲ سال پیش این فرآیند در فارابی تعریف شده و خروجیاش هم عدم تولید برخی از آثار بوده است.
تابش درباره توجیه اقتصادی سرمایهگذاری فارابی در برخی فیلمها هم گفت: امروز فیلم «روز واقعه» یکی از آثاری است که چند نسل دارند آن را تماشا میکنند و از آن لذت میبرند، اما در سال تولید شکست در اکران را تجربه کرد. سوال من این است که آیا نباید این فیلم در آن سال در نهادی مانند فارابی تولید میشد؟
وی در پاسخ به این سوال مافی که آیا فیلم مشابه «روز واقعه» در دوره مسئولیت شما در فارابی تولید شده است، فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی را مثال زد.
تابش درباره ادامه فعالیتهایش پس از اتمام مسئولیت در فارابی هم گفت: بنده کارمند رسمی وزارت ارشاد هستم با پست مشاور وزیر. قطعاً وقتی از این مسئولیت کنار بروم هم وزیر بعدی باید تکلیف بنده را مشخص کند.
مدیرعامل فارابی درباره خریداری بخش یا تمام حقوق فیلمهای توقیفی مانند «گزارش یک جشن» و «رستاخیز» از سوی این بنیاد و دلیل آن گفت: «گزارش یک جشن» در دورهای خریداری شده که بنده مسئولیت نداشتم، اما درباره «رستاخیز» که در دوره مسئولیت بنده این اتفاق افتاد، دلیلش توقف اکران فیلم بود. به نوعی وزارت ارشاد تلاش کرد اینگونه در سهام این فیلم شریک شود.
تابش در پاسخ به اینکه فارابی چقدر برای خرید این سهم هزینه کرده است گفت: ما ۶۰ درصد این فیلم را خریداری کردیم که مبلغ پرداخت شده برای آن تقریباً ۱۷ میلیارد تومان بود. فیلم شرکای خارجی و هزینههای تولید بسیار بالایی هم داشت. با ارزیابی و بررسی هیأت حکمیت، این رقم معین شد و سازمان سینمایی تصویب کرد که بخشی از سهام را بنیاد سینمایی و بخشی را موسسه رسانههای تصویری از شرکا خریداری کند. امروز با ادغام موسسه رسانههای تصویری و بنیاد فارابی، ما مالک ۶۰ درصد این فیلم شدهایم.
مدیرعامل فارابی درباره اینکه آیا دیگر فیلمهای اکراننشده نیز میتوانند چنین توقعی از فارابی داشته باشند هم گفت: اگر بهنوعی وزارت فرهنگ در اکران نشدن این آثار دخیل بوده باشد و شرایط مشابه «رستاخیز» داشته باشند که میدانیم چه شرایطی بود، بله حتماً میتوانند این توقع را برای جبران داشته باشند. طی این سالها شرایط این فیلم جزو معدود نمونههایی بود که شاهدش بودیم.
تابش در پاسخ به اینکه آیا «رستاخیز» در صورت اکران میتوانست چنین فروشی در گیشه داشته باشد هم گفت: اگر فیلم در عرضه خارجی زودتر ورود میکرد، تهیهکننده حرف ما را گوش میداد و همراهی میکرد، قطعاً در اکران پلتفرمی میتوانست درآمد خیلی خوبی داشته باشد اما مخاطب داخلی احتمالاً آن میزان استقبالی را که پیشبینیشده بود، از فیلم نداشتند. «رستاخیز» اتفاقاً جزو مجموعه آثار خاص سینمای ایران است که تا سالها میتواند درآمد کسب کند اما این درآمدزایی فوری و خیلی سریع نیست.
وی در پاسخ به پرسش مجدد مافی درباره اکران «گزارش یک جشن» هم گفت: رقم خرید فیلم را به خاطر ندارم اما معتقدم اگر الان اکران آنلاین شود، از آن استقبال خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: بنیاد سینمایی فارابی میلیارد تومان فارابی درباره فیلم های کودک کودک و نوجوان اکران آنلاین دوره مسئولیت سینمای ایران تابش درباره صاحبان آثار داشته باشند علیرضا تابش سینمای کودک برای مخاطب جشنواره هم سال گذشته ۶۰ درصد فیلم ها وام ها سال ها هم گفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
صدور سند امامزاده بی بی خدیجه خاتون میبد
یوسف جعفری رئیس اداره ثبت اسناد و املاک میبد اظهار داشت: تثبیت مالکیت و صدورسند بهترین ابزار برای صیانت ازموقوفات و بقاع متبرکه است در همین راستا صدور اسناد مالکیت امامزادهها و بقاع و همچنین اماکن موقوفه با جدیت در حال پیگیری است.
وی افزود: یکی از امامزادههایی که همواره مورد توجه مردم شهرستان میبد بوده و هست امامزاده بی بی خدیجه خاتون میبد از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) که در محله مهرجرد است با تلاش همکاران جهادی میبد در جهت مشکل چندین ساله آن، سند مالکیت این مکان مذهبی صادر شد.
امامزاده خدیجه خاتون بنای آرامگاهی است که بر روی مزار بی بی خدیجه از فرزندان امام موسی بن جعفر بنا گردیده و قدمت آن به دوران قاجار باز میگردد.
این بنا در جنوب بافت تاریخی مهرجرد و در کنار قبرستان و مدرسه تاریخی آن قرار داشته و ساختار آن از یک گنبدخانه مرکزی با صحن و ایوان و ورودی (شمالی) و یک دور رواق در سه راستای دیگر (شرق وغرب و جنوب) اجرا گردیده است.
این امامزاده که به شماره ۲۵۲۹ و در تاریخ ۱۳۷۸/۹/۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در مرکز شهر میبد در تقاطع خیابانهای طالقانی و شهید وحیدی واقع در محله مهرجرد قرار دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد