Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:09:32 GMT

مجلس در صدد نقد دولت است یا تخریب آن؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۹۹۰۸۷

مجلس در صدد نقد دولت است یا تخریب آن؟

به گزارش ایرنا، مجلس یازدهم که قاطبه آن را نیروهای منتسب به طیف اصولگرایی تشکیل می‌دهند، از زمان آغاز به‌کار خود تا به امروز نقدهایی را متوجه عملکرد دولتمردان کرده است؛ نقدهایی که به باور کارشناسان برخی از آنها منصفانه است و برخی از آنها را نمی‌توان منصفانه و به دور از رویکردهای جناحی و سیاسی قلمداد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی تحلیلگران سیاسی بر این باورند که شماری از منتقدان در مجلس، جای نقد با تخریب را اشتباه گرفته‌اند و بدون در نظر گرفتن مقدورات و محذورات دولت هر از چندگاه ادعاهایی را علیه دولت مطرح می‌کنند.

مخالفان تا کجا پیش رفتند؟
در ماه‌های گذشته برخی نمایندگان مجلس خواستار طرح سوال از حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» شدند. کمی بعدتر اما همین مخالفان سرسخت دولت در مجلس یازدهم تا جایی پیش رفتند که طرح «عدم کفایت رییس‌جمهوری» را با هدف استیضاح وی در مجلس تدوین کردند و همچنان با وجود عدم تمایل حتی طیف گسترده‌ای از اصولگرایان با چنین اقدامی، بر استیضاح روحانی پافشاری می‌کنند؛ نمایندگانی چون «جواد نیک‌بین» یا «مجتبی ذوالنوری» که از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری به‌شمار می‌روند.
 
اهمیت همکاری قوا برای عبور از بحران
در پاسخ به این رویکردهای تخریبی علیه دولت در مجلس یازدهم، «علی ربیعی» سخنگوی دولت در یادداشتی که اواخر تیرماه امسال در روزنامه «ایران» منتشر کرد، طرح سوال از رییس‌جمهوری را چالشی در عرصه سیاست کشور دانست و با دفاع از سیاست‌های دولت روحانی در مقابل پرسشگری‌های نمایندگان نوشت: «عبور از بحران‌هایی که ایران در عرصه‌ مسائل اقتصادی، نرخ ارز و سیاست خارجی و برجام دچار آن شده راه دیگری می‌طلبد و جز با تعامل همه قوا محقق نخواهد شد.»
کارشناسان سیاسی نیز معتقدند برای عبور از چالش‌های ریز و درشت در بستر سیاسی و اقتصادی کشور در شرایط امروز ایران، تخریب پاسخ نمی‌دهد و راه چاره همکاری و همیاری میان نهادهای مختلف است. در همین ارتباط، «غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، با اشاره به اینکه در همه جای دنیا گاه دولت از یک حزب سیاسی و مجلس از حزب دیگری است، با این وجود قوای مختلف برای پیشبرد اهداف کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند، گفت: به هر حال مردم رای داده‌اند و رییس‌جمهوری را انتخاب کرده‌اند و سایر مسوولان صرف نظر از عملکرد مثبت یا منفی دولت باید به رای مردم احترام بگذارند.
این فعال سیاسی معتقد است: از نظر من دولت عملکردهای مثبت بسیاری داشته است اما برای جلوگیری از به راه افتادن هیاهوی سیاسی آنگونه که باید از خود دفاع نکرده و پاسخ تخریب‌ها را نداده است.
به گفته وی، همین که دولت در شرایط اقتصادی امروز که بیش از هر چیز از تحریم‌های اقتصادی و کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ایجاد شده، کشور را اداره می‌کند، نقطه قوتی است که باید در قضاوت عملکرد دولت مورد توجه قرار داد.

نباید جای نقد و تخریب عوض شود
آنچه در نقد باید مورد توجه قرار گیرد، مسوولانه بودن آن است. از اینرو منتقدان باید همواره تلاش کنند در نقد دولتمردان یا دیگر مسوولان از مدار واقعیت و انصاف خارج نشوند.
در همین ارتباط رجایی با اشاره به اینکه، همه منتقدان دولت در مجلس یازدهم نسبت به دولت رویکرد تخریبی ندارند، گفت: عده‌ای در این مجلس هستند که جزو جریان‌های تندرو محسوب می‌شوند و تلاش دارند تا از هر طریقی دولت را تخریب کنند.
به گفته رجایی، اینها کسانی هستند که برای استیضاح رییس‌جمهوری به میدان آمدند و باید اعمال و رفتارشان توسط مجلس و رییس مجلس کنترل شود تا نتوانند علیه یک قوه جریان‌سازی کنند.
رجایی در ادامه با اشاره به اهمیت نقد منصفانه مسوولان اضافه کرد: هیچکس مخالف نقد منصفانه و دلسوزانه نیست اما نقد منصفانه با تخریب فرق می‌کند. انتقاد با انتقام فرق می‌کند. منتقدان در نقد دولت باید مقدورات و محذورات دولت را در نظر بگیرند. به عنوان مثال در شکل‌گیری گرانی‌های اخیر نباید فقط انگشت اتهام را به سمت دولت نشانه گرفت زیرا این گرانی‌ها فقط از عملکرد دولت ناشی نمی‌شود و چالش‌های بین‌المللی، تحریم‌ها و گرانی ارز بیش از همه موجب گرانی‌های اخیر شده است. بنابر این من فکر می‌کنم برخی دوستان اصولگرا اگر به اصولی معتقد هستند، باید نقد منصفانه و ناصحانه را پیشه کنند.

تندروها و تسویه حساب سیاسی از تریبون مجلس
حضور برخی جریان‌های سیاسی اصطلاحا تندرو در مجلس یازدهم و نقدهای تندوتیز این گروه علیه دولت، این تصور را ایجاد می‌کند که عده‌ای در مجلس هستند که قصد تسویه حساب سیاسی با دولت را دارند.
به گفته رجایی این عده طی چند سال گذشته به دلیل حضور اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال در مجلس و دولت از بستر سیاست دور بوده‌اند و حالا با حضور در مجلس بلندگویی پیدا کرده‌اند تا به تسویه حساب سیاسی بپردازند.
وی در این‌باره در ادامه گفت‌وگو با ما می‌گوید: تصور من این است که تخریب‌ها انتقام شکست‌هایی است که اینها دو دوره از جریان اعتدال و اصلاح طلب خوردند. در هشت سال گذشته هم مجلس را از دست دادند و هم دولت را و الان که مجلس به دستشان افتاده تریبونی پیدا کرده اند که با استفاده از آن اگر نگوییم عقده‌گشایی به نحوی جبران مافات کنند و به مردم بقبولانند که در انتخابشان اشتباه کرده اند.
با تمام این اوصاف اما آنچه در شرایط سیاسی و اقتصادی امروز ایران می‌تواند راهگشا باشد، نه جنگ و جدال‌های جناحی و سیاسی و نه تسویه حساب‌های حزبی و گروهی است. بی‌شک سیاسیون و نهادهای حاکم در این برهه از زمان باید با همدلی و همکاری دلسوزانه به حل چالش‌های پیش‌رو بپردازند.

برچسب‌ها مجتبی ذوالنور محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجتبی ذوالنور محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم حسن روحانی مجتبی ذوالنور محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم حسن روحانی اخبار کنکور مجلس یازدهم نقد منصفانه رییس جمهوری تسویه حساب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسنعلی اخلاقی امیری» از حوزه انتخابیه مشهد و کلات به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به نظر من مجلس شورای اسلامی به سمت گرایش‌های مستقل پیش می‌رود و از جناح‌های سیاسی کم کم فاصله می‌گیرد؛ در دوره دوازدهم احساس می‌کنم هر چند لیست‌های متعدد توانستند رأی مردم را به دست بیاورند اما برآیند مجلس دوازدهم به نظر من، نگاه خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در مجلس آینده به نظر من برای رفع مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی، نیازمند به باور مردم هستیم؛ نماینده باید به ظرفیت و توانمندی مردم در قانون گذاری باور داشته باشد. اینکه رهبر انقلاب در شعار سال می‌فرمایند جهش تولید با مشارکت مردم، یعنی مردم در همه عرصه‌ها اگر خود ورود کنند مشکلات را برطرف خواهند کرد، مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت، باید زمینه مشارکت مردم را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اولویت من کمیسیون فرهنگی با شعار محوریت فرهنگ در همه عرصه‌ها، کمیسیون اجتماعی با شعار تقویت نهاد خانواده پیشران رفع آسیب‌های اجتماعی و کمیسیون آموزش با شعار اهمیت و جایگاه والای آموزش پرورش و آموزش عالی است.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

استان در حوزه زیر ساخت‌ها و بودجه عمرانی ضعف شدیدی دارد که باید جبران شود؛ ظرفیت خراسان در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، معدن و گردشگری بسیار بالاست که متأسفانه نگاه جامع ملی به این ظرفیت‌ها نشده است، اگر چنین نگاهی را نماینده مجلس بتواند در بین مدیران با وجود آورد به نظرم استان می‌تواند جهش در رشد و ارتقا و ثروت آفرینی پیدا کند.

کد خبر 6080723

دیگر خبرها

  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم