Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به واکاری عوامل مؤثر بر شکل‌گیری تورم در سه ماهه نخست امسال پرداخت. بر اساس این گزارش و با توجه به آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهار امسال نسبت به پایان سال 1398 با رشد 6.83 درصدی، بالاترین تورم در چهار فصل گذشته را ثبت کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علل افزایش نرخ تورم

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، مهم‌ترین عوامل افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده در فصل بهار رشد پایه پولی و نقدینگی و همچنین افزایش نرخ ارز عنوان شده‌است. نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی در سه ماه نخست امسال بالاتر از نرخ رشد بلند مدت بوده‌است. پایه پولی و نقدینگی در بهار امسال به ترتیب 8.8 و 7.5 درصد رشد داشته‌اند که از میانگین بلندمدت به طور قابل توجهی بالاتر بوده‌است. نمودار زیر نرخ رشد بلندمدت پایه‌ پولی و نقدینگی را نشان می‌دهد:

نکته مهم، بیش‌تر بودن نرخ رشد پایه پولی نسبت به نرخ رشد نقدینگی است. این پدیده حاکی از افزایش انتظارات تورمی ‌است که موجب حرکت نقدینگی به سمت بازار دارایی‌ها و بازار کالاهای بادوام شده‌است. نمودار زیر شاخص قیمت در بازار دارایی‌ها را از ابتدای سال 1397 نشان می‌دهد:

بر این اساس بازدهی بورس، ارز، سکه و مسکن در بهار 1399 به ترتیب برابر با 148، 24، 32 و 29 درصد بوده‌است. همانگونه که مشخص است حرکت نقدینگی به سمت بازار دارایی‌ها موجب ثبت بازدهی بالا در این بازارها شده‌است. این موضوع در کنار افزایش نرخ ارز سبب شده‌است که کالاهای بادوام بیش‌ترین افزایش قیمت را در بین گروه‌های کالایی در بهار داشته‌باشد. نمودار زیر تورم در فصل بهار در گروه‌های کالایی را نشان می‌دهد:

همانگونه که مشخص است شاخص کالاهای بادوام با 15.43 درصد رشد، بیش‌ترین افزایش را در فصل بهار تجربه‌کرده‌است.

آیا تورم در آینده افزایش می‌یابد؟

بر اساس گزارش مرکز آمار، در بلند مدت رشد نقدینگی و تورم به صورت متناسب با یکدیگر حرکت می‌کنند. نمودار زیر نسبت حجم نقدینگی به شاخص قیمت مصرف کننده را نشان می‌دهد:

در فصل بهار نرخ رشد نقدینگی 7.3 درصد و نرخ رشد شاخص قیمتی 6.8 درصد بوده‌ و موجب صعودی شدن نسبت حجم نقدینگی به شاخص قیمت مصرف‌کننده شده‌است. این موضوع به این دلیل است که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، جذب نقدینگی در بازار دارایی باعث شده تورم کم‌تر از مقادیر مورد انتظار افزایش یابد. بنابراین محتمل است در آینده نزدیک با خروج بخشی از منابع از بازار دارایی و ورود به بازار کالاهای مصرفی، نرخ تورم روند فزاینده‌تری به خود بگیرد.

این گزارش در پایان می‌افزاید که عامل اصلی رشد پایه پولی و نقدینگی، کسری بودجه دولت است و بدون کنترل کسری بودجه و روش‌های غیرتورم‌زا برای تأمین کسری بودجه، نمی‌توان انتظارات تورمی و تورم را کنترل کرد. بنابراین رشد شدید بازار دارایی ناشی از رشد نقدینگی در نهایت بر شاخص قیمتی تخلیه خواهد شد و لازم است تا رشد قیمت در این بازار کنترل شود. افزایش نرخ سود کوتاه‌مدت می‌تواند یکی از راهکارها برای کنترل رشد شدید قیمت‌ در بازارهای دارایی (بورس، سکه، ارز و مسکن) باشد.

پربیننده ترین ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۷/۱۸ ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۷/۱۹ 7/6میلیون نفر نیازمند حمایت فوری نرخ سود کوتاه مدت افزایش یابد اختلاف در تیم اقتصادی دولت/ در شرایط کنونی چه لزومی به جنگ رسانه‌ای است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس نقدینگی ارز تورم مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مسکن نقدینگی بورس سکه رشد نقدینگی مرکز آمار پایه پولی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت شاخص قیمت مصرف کننده بازار دارایی ها پولی و نقدینگی رشد نقدینگی نشان می دهد فصل بهار افزایش نرخ نمودار زیر پایه پولی نرخ رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۹۹۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جریان معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت بازار سرمایه شاخص کل بورس با کاهش ۳ هزار و ۹۰۱ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز افزایش ۴۲ واحدی در تراز ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز بازار سرمایه ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومانی ثبت شده است. امروز همچنین ۲۳۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد.

او افزود: امروز ۶۰ درصد بازار به عبارتی ۴۲۴ نماد در محدوده مثبت و ۴۰ درصد در محدوده منفی به کار خود پایان پایان دادند. امروز تعداد خریداران حقیقی در بازار ۹۸ هزار کد و تعداد فروشندگان حقیقی ۱۰۴ هزار کد بود. همچنین امروز صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد ورود بیشترین میزان نقدینگی بودند و بیشتر خروج نقدینگی حقیقی‌ها به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

غفوری می‌گوید: این روز‌ها بازار کاملا بی رمق دنبال می‌شود و بازار در حالت بی میلی است و هیچ موتور محرکی با وجود ارزان بودن بازار دیده نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • تداوم خروج نقدینگی حقیقی‌ها در روز‌های منفی شاخص کل بورس
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • افزایش قیمت طلا و انواع سکه در بازار ؛ ربع سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال