Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@06:20:50 GMT

ابتلا به کرونا باعث ایمنی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۰۲۴۵

ابتلا به کرونا باعث ایمنی می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اما آنتی‌بادی‌ها فقط بخشی از پاسخ ایمنی بدن هستند. برای مثال سلول‌هایT، یکی از انواع سلول‌های دفاعی بدن، می‌توانند سلول‌هایی را که از قبل دچار عفونت با ویروس شده‌اند، از بین ببرند.

سلول‌های B خاطره‌ای (نوعی دیگر از سلول‌های دفاعی) می‌توانند به‌سرعت پاسخ قوی آنتی‌بادی در برابر ویروسی که قبلاً بدن با آن مواجه شده است، ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان‌های آنتی‌بادی معمولاً پس‌از برطرف شدن تهدید فوری عفونت کاهش پیدا می‌کند. چند بررسی جدید نشان داده‌اند که میزان‌های آنتی‌بادی بر ضد‌کروناویروس پس از رفع عفونت کاهش پیدا می‌کند و بعد به حد پایداری می‌رسد و برای 2تا 3ماه در این حد باقی می‌ماند.

بررسی‌های دیگر وجود سلول‌هایB و T اختصاصی برای مبارزه با کروناویروس را در خون افراد ماه‌ها پس از بهبودی‌شان نشان داده است. همه این یافته‌ها نشان می‌دهد که دستگاه ایمنی برای پاسخ سریع و قوی به ویروس درصورت قرارگیری دوباره در معرض آن آماده است.

گرچه این شواهد آزمایشگاهی امیدوارکننده هستند؛ اما شواهد واقعی با قرار گرفتن دوباره شمار بیشتر و بیشتری از افراد بهبودیافته (نه سلول‌ها در آزمایشگاه) در معرض ویروس به‌دست می‌آیند.

پژوهشگران در هنگ‌کنگ اخیراً نخستین مورد ثابت‌شده عفونت با ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند. مردی که برای نخستین‌بار در‌ماه مارس (اواخر اسفند) به کووید-19 مبتلا و پس از 2آزمایش منفی پیاپی بهبودیافته اعلام شده بود. این مرد 4ماه و نیم بعد در یک آزمایش غربالگری با بزاق که در فرودگاه هنگ‌کنگ هنگام بازگشت از اروپا انجام داده بود، دوباره مثبت اعلام شد. دانشمندان ماده ژنتیک ویروس‌هایی که این مرد در 2بار عفونت آلوده کرده بودند، توالی‌یابی کردند و آنقدر تفاوت میان آن‌دو یافتند که بیانگر 2عفونت جداگانه در این مرد باشد.

این مرد در عفونت اولش علائم خفیفی را تجربه کرده بود و در عفونت دوم هیچ علامتی نداشت. ممکن است دستگاه ایمنی بدن این فرد در بار دوم نتوانسته باشد او را در برابر عفونت حفاظت کند، اما به‌هرحال مانع شده است که او در بار دوم بیمارتر شود.

البته هنوز خیلی زود است که این یافته‌ها را به موارد دیگر تعمیم داد. ما نمی‌توانیم براساس یک مورد ثابت‌شده عفونت دوباره (در میان میلیون‌ها مورد عفونت) نتیجه‌گیری کنیم که ‌شدت پاسخ ایمنی میانگین به ویروس چقدر خواهد بود یا چه مدتی طول خواهد کشید.

به جز این باید تأکید کرد شخصی که دچار عفونت دوباره شده است- حتی اگر علامتی نداشته باشد- به‌طور بالقوه ممکن است ویروس را به دیگران منتقل کند. در نتیجه هرکسی که از عفونت کروناویروس بهبودیافته است، باید همچنان ماسک بزند و فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کند.

پربیننده ترین روش سریع رفع خروپف در ۳دقیقه به این ۱۲دلیل از خوردن بادام غافل نشوید مهمترین تفاوت آنفلوآنزا با کرونا وزیر بهداشت کرونا گرفت؟ بیمارستان‌ها جا ندارد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عفونت آنتی بادی ویروس کرونا کرونا قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت آنتی بادی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۰۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در 150 کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن 60 تا 80 درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود 50 قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار 100 میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در 2023 میلادی مبنی بر این است که قبول نمی کندTTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

کد خبر 6093330

دیگر خبرها

  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست