Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس مینایی روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: در مدت درگیری بین نیروهای آذری و ارمنی در مجموع ۱۵ گلوله جنگی انفجاری، راکت و لاشه موشک به حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز اصابت کرد که اغلب در اراضی کشاورزی و مرتعی و به هنگام شب سقوط کرده و خسارت جانی نداشته است.

وی با اشاره به برقراری امنیت کامل در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در حوزه شهرستان مرزی اصلاندوز و آمادگی شبانه‌روزی مرزبانان کشورمان در این منطقه حساس بیان کرد: از زمان آغاز درگیری در مرز و اصابت چندین گلوله و راکت جنگی به اراضی ایران، مقامات و کارشناسان امنیتی و مرزبانی در محل حاضر شده به بررسی موضوع پرداخته و تذکرات سفت و سختی به طرفین درگیری داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در جریان اصابت و انفجار این گلوله‌ها و راکت‌های جنگی هیچ شهروندی آسیب ندید و خسارت مالی هم زیاد نبود ولی بلافاصله پس از گزارش واقعه، محل اصابت با حفظ صحنه و ثبت موضع در اختیار کارشناسان جنگی ایران قرار گرفته و خسارات وارده نیز به طور رسمی به طرفین درگیری اعلام شد.

مینایی اضافه کرد: در بررسی کارشناسی  جهت شلیک، نوع سلاح و گلوله شلیک شده مشخص شده است.

وی بیان کرد: گلوله‌ها و راکت‌هایی که در خاک ایران و در نزیکی برخی روستاهای شهرستان اصلاندوز اصابت کرده بود، خسارت جانی نداشت ولی برخی از آنها موجب تخریب اراضی کشاورزی منطقه شد.

فرماندار اصلاندوز بیان کرد: در یک مورد یکی از گلوله‌ها به نزدیکی سد میل و مغان احداث شده بر روی رودخانه مرزی ارس اصابت کرده بود که با توجه به مخاطره تخریب این سد که آب کشاورزی منطقه مغان و نیز آب آشامیدنی پنج شهر و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت را تامین می کرد، تذکر لازم و جدی به طرفین درگیری داده شد و با توقف اصابت گلوله جنگی به این منطقه حساس، نگرانی‌ها نیز رفع شد.

وی با اشاره به اشراف کامل متولیان امر به تحولات و درگیری موجود در منطقه گفت: اصابت گلوله‌ها و راکت‌های جنگی که ناشی از خطای محاسباتی و تجهیزات نادقیق بوده، موجب عذرخواهی مکرر طرفین درگیری از ایران شده است.

مینایی ادامه داد: در جریان این درگیری، مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان در امتداد مرز ایران در ساحل شمالی رود ارس تا نزدیکی سد خداآفرین و تا خود پل تاریخی معروف به پل حسرت از دست ارمنی‌ها آزاد شده است و به همین علت، درگیری از نزدیکی مرزهای حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز دور شده ولی در عمق خاک جمهوری آذربایجان، همچنان درگیری ادامه دارد و صدای شلیک گلوله و دود ناشی از آتشبارهای طرفین قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: هم اکنون نیروهای آذری در مناطق آزاد شده شمال رود ارس که پیش از این در دست ارمنی‌ها بود، نیرو مستقر کرده و با نصب پرچم در کنار میله‌های مرزی کنترل منطقه را در اختیار دارند و پس از این تحولات مرزی، تماس بین مرزبانان دو طرف برای جلوگیری از صدمات و خطاهای مرزی با ایران برقرار شده است.

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز همچنین گفت: پیش از درگیری اخیر، اراضی آنسوی رودخانه مرزی ارس از حدود پنج کیلومتری مرزهای شهرستان اصلاندوز در کنترل نیروهای ارمنستان بود ولی با پیشروی نیروهای آذربایجان، خطوط مرزی کل شهرستان در اختیار نیروهای آذری قرار گرفته و تماس منظمی بین مرزبانان دو کشور برای هماهنگی دوجانبه و کنترل دقیق حوادث مرزی جریان دارد.

وی تاکید کرد: هیچ فرد، گروه و کشوری جرات آسیب زدن به تمامیت ارضی و مخدوش کردن امنیت در مرزهای ایران را ندارد و همدلی کاملی بین مردم و مسئولان در مناطق مرزی برقرار است و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مینایی اضافه کرد: اغلب مردم ساکن در مناطق مرزی شهرستان اصلاندوز عشایر بوده و سابقه درخشانی در دفاع از وطن دارند و تعصب ویژه‌ای به خاک و سرزمین خود دارند و خود را متعلق به این خاک دانسته و در دفاع از وطن آماده جانفشانی هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به تعیین و اعلام موضع سیاست خارجی کشورمان از طریق وزارت امور خارجه، بهترین موضع در جنگ قره‌باغ همان مواضعی است که از طریق مقامات رسمی دولتی و سیاست خارجی اعلام می‌شود و مسئولان و مردم منطقه نیز تاکنون نیز در همین راستا اعلام نظر و همراهی کرده‌اند.

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز مغان با اشاره به وجود ترس و رعب و وحشت مردم این شهرستان در روزهای نخست درگیری بین طرفین گفت: آلودگی صوتی ناشی از انفجار گلوله در آن سوی مرز و اصابت گلوله و راکت در این سوی مرز موجب نگرانی مردم شده بود که با تذکر به موقع و نیز با پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان در خط مرزی و انتقال درگیری به مناطقی دور از مرزهای ایران، این نگرانی‌ها خیلی کم شد.

وی با اشاره به تداوم شبانه‌روزی درگیری و بروز اختلال صوتی در منطقه افزود: با وجود این همه نگرانی، مردم شجاع شهرستان اصلاندوز به زندگی عادی خود در منطقه ادامه می‌دهند و جمعیت در هیچ نقطه شهری و روستایی این شهرستان تخلیه نشده است.

مینایی اظهار کرد: در ۲ هفته گذشته با احتمال اصابت تیر، ترکش و انفجار گلوله جنگی، تردد مردم به نزدیکی مرز محدود شده تا خطری امنیت جانی مردم منطقه را تهدید نکند.

فرماندار شهرستان مرزی اصلاندوز مغان به مردم منطقه توصیه کرد که با توجه به تداوم درگیری در مرز و مشخص نبودن و وضعیت جنگ، از تردد در نقاط مرزی و تماشای صحنه نبرد خودداری کرده و با مرزبانان و مقامات شهرستان اصلاندوز در تامین کامل امنیت مرز همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۳۸۴ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد و نقاطی از شهرستان‌های نمین، اردبیل، مشکین‌شهر، گرمی، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز مغان در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان قرار دارد.

رودخانه ارس در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان در شمال استان و در حوزه استحفاظی شهرستان اصلاندوز جریان دارد و درگیری بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نقاط صفر مرزی آنسوی ارس از حدود دو هفته پیش جریان دارد.

تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این درگیری نظامی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشت.

درگیری نظامی بین دو طرف آذری و ارمنی از حدود ۲ هفته پیش آغاز شده و بر اساس اعلام مقام‌های جمهوری آذربایجان این کشور توانسته است بخشی از مناطق اشغالی خود را از تصرف ارامنه آزاد سازد.

وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان ۲ شب پیش با میانجیگری روسیه درباره برقراری آتش بس به توافق رسیدند ولی ادامه درگیری نشان می‌دهد که این توافق چندان پایدار و جدی نبوده است.

برچسب‌ها منطقه قره باغ آذربایجان استان اردبیل اختصاصی ایرنا جمهوری آذربایجان اصلاندوز ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منطقه قره باغ آذربایجان استان اردبیل اختصاصی ایرنا جمهوری آذربایجان اصلاندوز ارمنستان منطقه قره باغ آذربایجان استان اردبیل اختصاصی ایرنا جمهوری آذربایجان اصلاندوز ارمنستان اخبار کنکور شهرستان مرزی اصلاندوز جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان شهرستان اصلاندوز طرفین درگیری گلوله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۰۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان

رئیس پارلمان ارمنستان اعلام کرد: من به موضوع خرید گاز از جمهوری آذربایجان بسیار مثبت نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم. ایروان آماده است تا در مورد خرید و فروش گاز با باکو گفتگو کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان گفت که ایروان آماده است تا در مورد خرید و فروش گاز با باکو گفتگو کنند.

سیمونیان تأکید کرد: من به موضوع خرید گاز از آذربایجان بسیار مثبت نگاه می‌کنم و فکر می‌کنم ما باید در مورد این موضوع بحث کنیم.

رئیس پارلمان ارمنستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز بخشی از گازی که ارمنستان از روسیه خریداری می‌کند از طریق جمهوری آذربایجان می‌آید. من مطمئن هستم که طبق قرارداد اگر از روسیه به آن‌ها برسد و سپس به اروپا برود، همان گاز در کل به ما می‌رسد.

آلن سیمونیان خرید گاز از جمهوری آذربایجان و ایران از طریق این خط لوله را گزینه بسیار خوبی می‌داند.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان نیز احتمال خرید گاز آذربایجان توسط ارمنستان در آینده را رد نکرد.

رئیس‌جمهور آذربایجان در 23 آوریل در نشست بین‌المللی «COP29 و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» در دانشگاه ADA در این باره صحبت کرد.

علی‌اف تاکید کرد: امروزه ما تقریباً 100 درصد نیاز گاز گرجستان را پوشش می‌دهیم. حجم عرضه هر سال در حال افزایش است و فکر می‌کنم به 3 میلیارد مترمکعب رسیده است. با توجه به اینکه قیمت گاز برای گرجستان مطلوب است، به طور بالقوه ارمنستان قادر به خرید گاز آذربایجان خواهد بود. البته با توجه به نزدیکی و زیرساخت‌ها، چنین همکاری طبیعی خواهد بود.

به گفته علی‌اف، چنین همکاری‌هایی پس از عادی‌سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان و امضای معاهده صلح امکان‌پذیر است.

آکوپ واردانیان، معاون وزیر اداره ارضی و زیرساخت ارمنستان، که در مجمع بین‌المللی «جاده ابریشم» تفلیس در اکتبر 2023 شرکت کرد، خرید گاز ارمنستان از جمهوری آذربایجان را در آینده رد نکرد و گفت: ارمنستان پس از حل اختلافات سیاسی بین دو کشور آماده خرید گاز از آذربایجان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی
  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان