Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@22:47:44 GMT

ساخت زیست‌تراشه‌ای برای مطالعه سلول‌های سرطانی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۲۶۱۹

ساخت زیست‌تراشه‌ای برای مطالعه سلول‌های سرطانی

به گزارش روز یکشنبه ستاد توسعه ویژه فناوری نانو، مهندسان برق، کامپیوتر و پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا موفق به ساخت آزمایشگاه روی تراشه‌ای شدند که قادر است ناهمگنی تومور را مورد مطالعه قرار دهد که از آن می‌توان برای کاهش مقاومت در برابر روش‌های درمان سرطان استفاده کرد.

در مقاله‌ای که این گروه در نشریه بیوسیستم پیشرفته Advanced Biosystems به چاپ رساندند، از ترکیب هوش مصنوعی، میکروسیالات و چاپ جوهرافشان نانوذرات در قالب یک فناوری واحد برای مطالعه و آزمایش تمایز سلول‌های سرطانی و بافت سالم در سطح تک سلولی استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوشال جوشی، از محققان این پروژه می‌گوید: ناهمگنی سلول‌های سرطانی می‌تواند منجر به افزایش مقاومت درمانی و نتایج ناسازگار شود. آزمایشگاه روی تراشه‌ای که این گروه تحقیقاتی ساختند می‌تواند با امکان توصیف دقیق انواع سلول‌های سرطانی، این مشکل را حل کند.

رحیم اسفندیار پور، استادیار دانشگاه کالیفرنیا نیز می‌گوید: تجزیه و تحلیل تک سلولی برای شناسایی و طبقه‌بندی انواع سرطان و مطالعه ناهمگنی سلولی ضروری است. برای طراحی داروهای بهتر و درمان سرطان، لازم است که شروع تومور و پیشرفت و همچنین متاستاز را درک کنیم. بیشتر روش‌ها و فناوری‌هایی که به‌طور سنتی برای مطالعه سرطان استفاده می‌شوند، پیچیده، بزرگ و گران‌قیمت هستند و به نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده نیاز دارد.

وی می‌گوید که این گروه، با تلفیق یادگیری ماشینی، و چاپ جوهرافشان و همچنین فناوری میکروسیالی و ادغام آن‌ها در یک سامانه آزمایشگاه روی تراشه موفق به ارائه روشی ارزان شده که در آن از زیست‌تراشه برای مطالعه سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

در این دستگاه، نمونه‌ها از طریق کانال‌های میکروسیالی با الکترودهایی که با دقت جاگذاری شده‌اند می‌تواند تفاوت خواص الکتریکی سلول‌های بیمار را در مقابل سلول‌های سالم عبوری تشخیص دهد.

در این نوآوری، محققان روشی ارائه کردند که در مدت زمان ۲۰ دقیقه می‌توان قسمت‌های اصلی زیست‌تراشه را با استفاده از چاپگر جوهرافشان تولید کرد. بسیاری از قسمت‌های درگیر در این محصول قابل استفاده مجدد بوده، یا اگر یک‌بار مصرف باشد، ارزان هستند.

یکی دیگر از مزیت‌های این فناوری، استفاده از یادگیری ماشینی برای مدیریت مقدار زیاد داده‌ها است که به پیش‌بینی دقیق نتایج و همچنین به تصمیم‌گیری سریع و کارآمد کمک می‌کند.

برچسب‌ها ستاد توسعه فناوری نانو نانو ذرات طلا سرطان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد توسعه فناوری نانو نانو ذرات طلا سرطان ستاد توسعه فناوری نانو نانو ذرات طلا سرطان اخبار کنکور سلول های سرطانی برای مطالعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۲۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری کشور طراحی شد

اطلس زیرساخت‌های نوآوری کشور به همت دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری طراحی شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از مسائل و مشکلاتی که شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور با آن مواجه هستند، محل استقرارشان است. از این رو، این اطلس، با هدف پرکردن این فضای خالی در زیست بوم ایجاد شده تا طی آن تمام زیرساخت‌های فیزیکی در زیست بوم فناوری در یک سامانه یکپارچه قابل دسترسی باشند.

در اطلس زیرساخت‌های توسعه فناوری و نوآوری شکل گرفته در سطح کشور، شناسنامه هر یک از زیرساخت‌ها جهت بهره‌برداری سیاست‌گذاران، متولیان و نهادهای فعال در اکوسیستم، نمایش داده می‌شود. در این سامانه، اطلاعات مربوط به شتابدهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، کارخانه‌های نوآوری، مراکز نوآوری و مراکز هم‌آفرینی و همچنین حوزه‌های اولویت‌دار جهت استقرار ارائه شده است.

6 شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری

در واقع، هدف از ایجاد این سامانه، بهره‌وری از زیرساخت‌های فیزیکی و صنعتی موجود، افزایش هماهنگی‌ها، افزایش سرمایه‌گذاری های نوآورانه و توسعه اقتصاد است.

این سامانه به نشانی https://payesh.isti.ir/ در فضای وب قابل دسترسی است که البته در مرحله تکمیل است و طی چند ماه آینده رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اطلس زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری کشور طراحی شد
  • ساخت دستگاه تشخیص فوری سرطان توسط جوان ایلامی
  • آی پدهای اپل رونمایی شدند/تراشه نوین اپل متمرکز بر هوش مصنوعی
  • تراشه به‌کار رفته در آیپد پرو، ۳۸هزار میلیارد عملیات در ثانیه انجام می‌دهد
  • ابداع روشی تازه برای مبارزه با سرطان؛ تقویت سلول‌های ایمنی
  • رونمایی از آیپد پرو M۴؛ باریک‌ترین محصول تاریخ اپل/ عکس
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • تراشه‌های مغزی به‌زودی از رده خارج می‌شوند/ چه بلایی بر سر بیماران می‌آید؟