Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:33:29 GMT

«درد» زندگی یک سوم انسانها را مختل کرده است

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۲۹۹۱

«درد» زندگی یک سوم انسانها را مختل کرده است

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مسعود هاشمی به مناسبت روز جهانی درد اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۴ با توجه به اهمیت مسئله درد کشیدن انسان ها، روز ۱۱ اکتبر مصادف با ۲۰ مهر را به عنوان روز جهانی مبارزه با درد نامگذاری کرد.

وی با بیان اینکه این روز برای جلب توجه جوامع مختلف بشری، علمی، سیاسی و اقتصادی به مسئله درد نام گذاری شده است، گفت: دردهایی که به علل مختلف از جمله سرطان، عفونت ها، بیماری ها و دردهای پس از جراحی ایجاد می شوند، می توانند زندگی انسان ها را از حالت طبیعی خارج کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی افزود: بنابر گزارش های سازمان جهانی بهداشت یک پنجم انسان ها از دردهای متوسط تا شدید رنج می برند و زندگی یک سوم انسان ها نیز به خاطر درد مختل شده است و نمی توانند بدون وابستگی به دیگران زندگی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه انجمن جهانی درد نیز هرسال عنوانی را برای سال مشخص می کند، گفت: امسال به عنوان سال جهانی پیشگیری از درد نامگذاری شده است.

این متخصص با بیان اینکه دردهای مزمن بر اثر دلایلی چون جراحی، تروماها، عوارض درمان های سرطان ها و عفونت ها رخ می دهد، گفت: درد مزمن می تواند زندگی بشر را مختل کرده و تا سال ها فرد را آزار دهد.

وی با بیان اینکه دردهای مزمن پس از بهبود آسیب هایی همچون اعمال جراحی، شکستگی ها و بهبود بیماری های عفونی می توانند تا سال ها همراه فرد باقی بمانند، یادآور شد: به همین خاطر دانشمندان به جلوگیری از تبدیل شدن درد حاد به درد مزمن توجه ویژه کرده اند.

رییس انجمن درد ایران ادامه داد: دانشمندان پس از پیدا کردن علل و تغییراتی که در سیستم اعصاب محیطی، نخاعی و مغز باعث باقی ماندن درد پس از برطرف شدن آسیب حاد می شود، توانستند با برخی از داروها جلوی باقی ماندن این دردها را بگیرند.

این متخصص افزود: سال هاست بر ضرورت انجام اقدامات لازم برای باقی نماند دردهای پس از جراحی تاکید می شود و داروهایی همچون مسکن ها یا ضد التهاب های غیر استروئیدی، کتامین و ممانتین می توانند تا حدی از مزمن شدن این دردها جلوگیری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۵۰ درصد بیماران سرطانی که شیمی درمانی شده اند، پس از بهبود بیماری در کیفیت زندگی خود دچار مشکلاتی هستند، گفت: تحقیقات نشان داده است که استفاده از داروهای ضد تشنج و یا برخی داروهای ضد افسردگی می تواند تا حدی از بروز این عوارض و مزمن شدن دردها جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه بیماری عفونی زونا یکی از بیماری هایی است که درد آن پس از بهبود نیز در زندگی فرد مزمن می شود، توضیح داد: قبلا گفته می شد اگر درمان های ضدویروسی در درمان این بیماری زود آغاز شوند می توان از مزمن شدن درد زونا جلوگیری کرد، اما امروزه این باور کمی زیر سوال رفته و گفته می شود که مصرف داروهای کمکی در کنار داروهای ضدویروسی می تواند در جلوگیری از دردهای مزمن پس از بهبود علائم پوستی زونا کمک کند.

هاشمی ضمن تاکید بر پیچیدگی و اهمیت پیشگیری از درد تصریح کرد: این مسئله نیاز به تحقیقات و بررسی های فراوانی دارد؛ در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به عنوان دانشگاهی که در تربیت فلوشیپ درد سرآمد دانشگاه ها بوده است، بسیاری از تحقیقات می تواند در این زمینه صورت بگیرد، زیرا ژورنال های معتبر دنیا با بالاترین رنکینگ ها از این دست مطالعات بسیار استقبال می کنند.

برچسب‌ها داروهای ضد التهابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان جهانی بهداشت مسکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: داروهای ضد التهابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان جهانی بهداشت مسکن داروهای ضد التهابی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان جهانی بهداشت مسکن اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پس از بهبود داروهای ضد انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۲۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقرراتی برای داشتن خواب خوب

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آیا شما هم این تجربه را داشته‌اید که شب‌های زیادی را صرف تلاش برای خوابیدن کنید و نگران هستید که خوابتان کافی نیست؟ و حتما می‌دانید که تنها نیستید و بسیاری از افراد این مشکل را دارند.

بیشتر بخوانید: ساعات کاری طولانی و آثار مخرب آن در میانسالی

«مولی اتوود»، استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، می‌گوید: شما باید درک کنید که بدنتان به چه چیزهایی نیاز دارد و برای اولویت‌بندی آنها نهایت تلاش خود را بکنید و فقط خواب را به عنوان چیزی که می‌توان در زمان بیکاری به سراغ آن رفت، نبینید.

به دنبال روش‌های اثبات نشده برای به خواب رفتن و خواب ماندن نباشید. در عوض، این ترفندهای ساده را که نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» به نقل از متخصصان خواب توصیه می‌کند، امتحان کنید.

یک «منطقه حائل» ایجاد کنید

استرس ناشی از کار اجتناب ناپذیر است. سعی کنید یک منطقه حائل بین پایان روز کاری و زمان خواب خود ایجاد کنید.

کارشناسان پیشنهاد می کنند حدود یک ساعت قبل از خواب، وظایف شغلی و مسئولیت های روزانه را به حال خود رها کنید. ایمیل خود را چک نکنید، صورتحساب ها را پرداخت نکنید، کارهای خانه را انجام ندهید یا بی وقفه در رسانه های اجتماعی وقت نگذرانید. درعوض، روتینی ایجاد کنید که در آن یک کتاب بخوانید، به یک سرگرمی بپردازید یا زمانی را با عزیزان خود بگذرانید.

دکتر «آنیس ویلسون»، استادیار عصب شناسی و پزشکی در دانشگاه بیلور می گوید: این به ارزش اصلی ذهن آگاهی برمی گردد. هر چیزی که به تمرکز شما کمک می کند و تنش زیادی مربوط به فعالیت‌های روز را از بین می‌برد، به خواب بهتر کمک می کند.

مراقب آنچه می خورید، باشید

خوردن یک وعده غذایی بزرگ درست قبل از خواب می تواند خواب شما را مختل کند، بنابراین سعی کنید در ساعات اولیه عصر غذا بخورید.

اتوود گفت: من می‌توانم بگویم خوردن یک وعده غذایی بزرگ به این دلیل بد است که مانند این است که درست قبل از خواب، در زمانی که قرار است همه چیز در حال خاموش شدن باشد، به بدنتان کار بزرگی بدهید تا انجام دهد.

با این حال، خیلی گرسنه به رختخواب نروید. تنقلات حاوی پروتئین یا چربی های سالم مانند پنیر، بادام یا کره بادام زمینی را با نان غلات کامل امتحان کنید.

از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید

نوشیدن الکل یا اسپرسو بعد از شام ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

الکل می تواند چرخه خواب شما را مختل کند، کیفیت خواب را کاهش و احتمال بیدار شدن بیشتر در نیمه شب را افزایش دهد.

همچنین کافئین محرکی است که تاثیر «آدنوزین» (ماده‌ای شیمیایی که به احساس خواب آلودگی کمک می‌کند) را مسدود می‌کند.

به این دلایل، کارشناسان پیشنهاد می کنند نوشیدنی های کافئین دار یا گازدار خود را چند ساعت قبل از خواب مصرف نکنید.

استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید

نور تلفن‌ها و صفحه‌های کامپیوتری می‌تواند ریتم شبانه‌روزی یا ساعت داخلی بدن را که به طور طبیعی ما را از خواب بیدار می‌کند، با سرکوب ملاتونین که به خواب کمک می‌کند، مختل کند.

متخصصان می‌گویند برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی، نیاز به نظم و اعمال قوانین شخصی دارید.

با یک متخصص صحبت کنید

اگر هیچ روشی جواب نمی دهد و بیش از یک ماه است که برای داشتن یک خواب خوب شبانه تلاش کرده‌اید، متخصصان می گویند زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. این امر به ویژه اگر بی‌خوابی در عملکرد کاری یا خلق و خوی شما اختلال ایجاد کند، مهم‌تر به نظر می‌رسد.

آتوود گفت: مهم نیست که چقدر آرامش داشته باشید. در یک نقطه خاص، اگر مقدار قابل توجهی استرس وجود داشته باشد، خواب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228912 برچسب‌ها اختلالات خواب

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • مقرراتی برای داشتن خواب خوب
  • (تصاویر) این زن زندگی خود را وقف گربه‌ها کرد
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست