Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز؛ درباره نتیجه پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق منفعت قطعه گرمسار-سمنان آزادراه حرم تا حرم اظهار داشت: اوراق تأمین مالی آزادراهی کشور برای اولین بار در ۱۶ مهر ماه به بازار سرمایه آورده شد.

 

وی افزود: اوراق منفعت آزادراه حرم تا حرم به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان و سقف زمانی ۴ ساله منتشر شد که نرخ سود علی الحساب ۱۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد و نرخ اعمال اختیار خرید ۱۸ درصد سالیانه، به بازار آمده است.

 

امکان خرید و فروش اوراق آزادراهی در فرابورس

اسدی گفت: پذیره نویسی این اوراق از ۱۶ مهر ماه بود، برای ۳ روز کاری پیش بینی شده بود که تماماً در همان روز نخست انتشار، فروش رفت؛ در حال حاضر هم نماد «حرم ۰۳» متوقف شده است تا طی روزهای آتی برای معاملات ثانویه بازگشایی شود.

 

وی تصریح کرد: نماد «حرم ۰۳» اوراق منفعت شرکت آزادراه حرم تا حرم در بازار اوراق تأمین مالی فرابورس درج شده است.

 

وی درباره علت تأمین مالی پروژه‌های آزادراهی از بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه کشور از لحاظ بودجه‌ای و از لحاظ درآمدهای نفتی در شرایط خاصی است، توسعه زیر ساخت‌ها نباید کُند شود، لذا این وظیفه و رسالت بازار سرمایه است که به تأمین مالی توسعه زیرساخت‌ها کمک کند.

 

مشخصات پروژه حرم تا حرم

وی خاطرنشان کرد: آزادراه حرم تا حرم از لحاظ حمل و نقلی ۶ خط عبوری دارد، ۳ خط در باند رفت و ۳ خط در باند برگشت، که از شهر قم آغاز شده و به مشهد مقدس می‌رسد. این آزادراه ۴ استان قم، تهران، سمنان و نهایتاً خراسان رضوی را به هم متصل می‌کند که منجر به تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همچنین ایجاد حلقه واسط دو شبکه آزادراهی شرق و غرب کشور می‌شود.

 

به گفته اسدی، اوراقی که ۱۶ مهر ماه در بازار سرمایه به فروش رفت، مربوط به قطعه گرمسار-سمنان بود ولی قطعه قم-گرمسار این آزادراه به طول ۱۵۴ کیلومتر و به عنوان اولین قطعه از این پروژه (حرم تا حرم) در بهمن ۹۳ به بهره داری رسیده بود.

 

وی ادامه داد: قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم، حدفاصل گرمسار تا سمنان است که اتصال غرب به شرق کشور در نزدیکی پایتخت را فراهم می‌کند.

 

این فعال بازار سرمایه یادآور شد: از مشکلات کمربندی فعلی گرمسار، همجواری با مناطق شهری و تحمل بار ترافیکی شهر تهران، عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین و برخوردار بودن از حجم بالای ترافیکی این قطعه است که سبب می‌شود تا علاوه بر اینکه خودروهای عبوری، محدودیت سرعت داشته باشند، تصادفات جاده‌ای، استهلاک خودرو، مصرف سوخت و آلودگی هوا افزایش یابد که موجب هدر رفت منابع ملی می‌شود.

 

زمان افتتاح آزادراه گرمسار-سمنان

اسدی تأکید کرد: لذا احداث آزادراه حرم تا حرم با کارکرد ملی، این مسائل و مشکلات را به نحو مطلوبی می‌تواند حل و فصل و مدیریت کند. احداث قطعه گرمسار-سمنان با طول ۱۱۶ کیلومتر از سال ۹۷ شروع شده است و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ هم به بهره برداری می‌رسد.

 

محل بازگشت سرمایه از عوارضی

وی گفت: بر اساس اوراق منفعتی که منتشر شده، قرار است بخشی از درآمدهای اخذ عوارض آزادراهی گرمسار-سمنان به شرکت واسط منتقل شده و همین درآمد به عنوان منفعت آتی، مبنای انتشار اوراق «حرم ۰۳» قرار گرفته است.

 

چرا بازار سرمایه به جای وام بانکی؟

وی درباره علت استفاده از منابع بازار سرمایه به جای بازار پول گفت: توسعه زیرساخت‌ها از طریق منابع بانکی غالباً دچار مشکل می‌شود؛ دلیل آن هم عدم تطبیق سررسیدهای منابع کوتاه مدت بانکی، با اقتصاد بلندمدتی است که ما در زیرساخت‌های حمل و نقلی داریم؛ در صورتی که در زیرساخت‌ها، معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوره حیات اقتصادی آنهاست و سودآوری و بازگشت سرمایه شأن نیز قابل تنظیم و طراحی است. لذا استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی از اولویت ویژه ای برخوردار بوده است.

 

منبع؛ مهر

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: آزاد راه حرم تا حرم آزادراه فرابورس بورس آزادراه حرم تا حرم بازار سرمایه گرمسار سمنان اوراق منفعت تأمین مالی زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۳۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 5 هزار واحدی به 2 میلیون و 264 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی جزئی  به ارتفاع 750 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «مادیرا» و «وهور» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «ذوب» و «غبشهر» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «خاور» و «فنر» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 16 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 900 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 150 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 142 نماد در محدوده مثبت و 297 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 150 نماد در محدوده مثبت و 182 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه های و اهداف شرکت گلتاش در سال ۱۴۰۳
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • سود حداقل 28 درصد سالیانه تضمینی با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق املاک و مستغلات «امین شهر»
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • یک کشته و ۹ مصدوم در حوادث رانندگی سمنان
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیل و آبگرفتگی در روستای «چنداب» گرمسار
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران