Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@19:32:47 GMT

برنامه قطر برای تولید انبوه گاز و رقابت جهانی

تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۵۷۰۲

برنامه قطر برای تولید انبوه گاز و رقابت جهانی

ساعت 24 - به رغم افزایش عرضه به بازار و ابهام هایی که پیرامون آینده گاز در گذار انرژی مطرح است، قطر همچنان در حال توسعه و گسترش ظرفیت ال ان جی خود است و امید دارد که با تکیه بر گستره، هزینه های پایین فرآوری و افزایش مشارکت در تولیدِ میعانات و گاز مایع (LPG) بتواند بر سایر عرضه کنندگان LNG پیشی گیرد.

در مسیر توسعه  LNG، قطر با ابهام های بسیاری روبه روست و انتخاب هایش پیامدهایی برای کل صنعت LNG خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان بزرگ ترین صادر کننده LNG دنیا، قطر در سال 2005 و در تلاش برای تضمین سلامت میادینش اعلام کرد که قصد دارد وقفه ای در توسعه میدان شمالی (North Field)  داشته باشد. پایان این استراحت کوتاه در سال 2017 مصادف شد با یک دگرش در دنیای LNG. هرچند قطر هنوز هم موقعیت پیشتاز خود را حفظ کرده بود اما جریان رو به رشد عرضه گاز از استرالیا، ایالات متحده و دیگر عرضه کنندگان باعث کاهش سهم قطر از بازار و فزونی عرضه بر تقاضا شد. پیشرفت های بازار، قطر را متقاعد کرد که دوباره به میدان برگردد. در سال 2017، قطر از برنامه های تازه برای ساخت چهار قطار LNG رونمایی کرد. نوامبر گذشته مدیر اجرایی شرکت قطر پترولیوم (QP)، سعد الکعبی، اعلام کرد که یک ذخیره گازی قابل ملاحظه از یک توسعه 6 قطاری پشتیبانی می کند تا در نهایت ظرفیت گاز از 77 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن برسد.

قطر فعالیت های توسعه اش را آغاز کرده اما کویید 19 و تاثیر آن بر اقتصاد و تقاضای LNG، طرح توسعه میدان شمالی را تقریبا به مدت یک سال عقب انداخته است. قطر در حال برنامه ریزی برای توسعه فاز یک است که شامل چهار قطار با ظرفیت 32 میلیون تن در سال است و بر منطقه شرقی میدان شمالی تمرکز دارد. شرکت QP تصمیم دارد تا چهار قطار 7.8 میلیون تنی دیگر را تا سال 2025 وارد مدار کند و مجموع ظرفیت را به 110میلیون تن در سال برساند. این شرکت همچنین قصد دارد تا قراردادهای مربوط به مهندسی، تدارکات و ساخت را تا انتهای سال 2020 کامل کند. اگر قطر این قراردادها را اجرایی و چهار قطار مذکور را تا سه ماه ابتدای سال 2021 وارد مدار کند، حجم گازش به اندازه ای خواهد شد که به راحتی می تواند تا سال 2025 بازار را تحت تاثیر قرار دهد. ساخت فاز دوم بر منطقه جنوبی میدان شمالی تمرکز دارد و می تواند تا دو سال آینده 16 میلیون تن دیگر به ظرفیت موجود اضافه کند.

توسعه ای با این گستره، در بردارنده چالش هایی است. با حجم جدید، QP  باید تا سال 2025 حدود 32 میلیون تن گاز علاوه بر 20 میلیون تنی که قراردادهایش تا همان بازه زمانی منقضی می شود را به بازار عرضه کند. شرکت قطر پترولیوم همچنین 70 درصد از سهم Golden Pass LNG در ایالات متحده را در اختیار دارد – یک توسعه 15.6 میلیون تنی که انتظار می رود اولین قطار آن تا سال 2024 وارد خط انتقال شود. قطر در نهایت ممکن است به این نتیجه برسد که مدیریت جریان حجم های تازه در دوره 2025-2027 بسیار چالش برانگیز خواهد بود و توسعه فاز دوم را عقب بیندازد.

شرکت QP اغلب پیرامون قیمت قراردادهای بلندمدت LNG  شرایط سختی می گذارد، به ویژه در شرق آسیا، در حالی که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به خریداران جنوب آسیایی دارد. این شرکت از یک رویکرد موردی در بازار LNG بهره می برد که در جستجوی یک هدف قیمتی مشخص برای قراردادهای بلندمدت است. به این ترتیب یا حجم گاز در بازارهای نقدی فروخته می شود و یا زمانی که قیمت مناسب نبود از فروش خودداری می کند.

زمانی که دسترسی به بازار یک نگرانی قابل ملاحظه در اوائل دهه 2000 بود، QP در مشارکت با شرکا، بر ساخت ظرفیتِ واردات LNG در ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده سرمایه گذاری کرد. در ادامه QP تنها به عنوان یک عرضه کننده در بازار حضور یافت و ظرفیت موجود در ترمینال های واردات اروپا را رزرو کرد. در حال حاضر QP این ظرفیت رزرو را گسترش داده است. اروپا آخرین مقصد LNG است و این موقعیت ها دسترسی به آن بازارها را تضمین می کند. در واقع آنها بیش از آنکه موقعیت های رو به جلو برای کشف بازارهای تازه باشند، ساز و کارهایی دفاعی به شمار می روند.

تمایل برای سرمایه گذاری بیشتر در صنایع پایین دستی، با نوسان همراه بوده است. در سال 2014، QP در نیروگاه گازی تولید برق یونان موقعیتی حداقلی به دست آورد. با این حال، چنین اقدامی دوباره از سوی QP تکرار نشد. در سال 2019، QP  اتحادی را با شِل برای توسعه زیرساخت های ذخایر LNG تشکیل داد. در تمام این موارد، QP راهبرد تولید کنندگان بزرگ را دنبال می کند، ایجاد سرمایه گذاری های هدفمند برای توسعه بازارها در مواقع لزوم اما صرفنظر کردن از اعتماد کامل به مصرف کننده نهایی. در پایان شاید بهترین راه برای QP در خلق بازارهای تازه، مقرون به صرفه کردن قیمت ها باشد.

هرچند تاسیسات احداث شده توسط قطر یکی از جذاب ترین فرصت های سرمایه گذاری برای شرکت های گاز و نفت به شمار می رود اما جای پا محکم کردن، کار آسانی به نظر نمی رسد. این شرکت از ادعاهای قبلی خود مبنی بر اینکه به تنهایی می تواند هزینه های گسترش و تامین مالی را بر عهده بگیرد، عقب نشینی کرد. سال گذشته، QP از 6 شرکتی نام برد که قرار است در پروژه قطارهای تازه مشارکت کنند: Chevron, ConocoPhillips, Eni, ExxonMobil, Shell, and Total.  با این حال، QP از موضع قدرت رفتار می کند و احتمالا قراردادها با شرایط سختی را می بندد.

نگرانی های ژئوپلتیکی قطر فراتر از نیاز به تقویت روابط با ایالات متحده است. کشورهای آسیایی سهم روزافزونی از تقاضای گاز و LNG در دهه های پیش رو را تشکیل خواهند داد. در بازار LNG که رقابت در آن رفته رفته شدت می گیرد، قطر علاقمند به استوارسازی روابط با کشورهای وارد کننده در آسیای جنوبی و آسیای شرقی است. از سال 2015، ابوظبی از مهم ترین امتیازات نفتی ساحلی و فراساحلی خود استفاده کرده تا شرکای متنوع تر و شرکت های آسیایی بیشتری را گردهم آورد و اهداف ژئوپلتیکی، تجاری و فنی اش را متوازن کند. قطر می تواند از این شیوه الگو بگیرد.   

بن کاهیل و نیکوس سافوس - دیپلماسی ایرانی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ایالات متحده سرمایه گذاری میدان شمالی میلیون تن چهار قطار تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۵۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد

مدیرعامل شرکت صنایع بهداشتی ساینا مهمترین و شاخص ترین برنامه ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد. - اخبار بازار -

بهنام عزت نژاد در گفتگوی اختصاصی با بیدنا، برنامه های شاخص شرکت ساینا در سال مالی جدید را تشریح کرد و گفت: در سال 1403 محصولات برند هوم لایف با جایگاه ممتاز در نقشه ادراکی مصرف کنندگان روانه بازار خواهد شد.

وی افزود: در فاز اول این طرح، مایع ظرفشویی؛ پاک کننده شیرآلات؛ گاز‌پاک کن؛ مایع لباس و نرم کننده لباس تولید و روانه بازار خواهد شد.

 مدیرعامل ساینا با بیان اینکه در سال 1403 محصولات آیروسل با برند مکتیس وارد بازار خواهد شد افزود: استراتژی رشد تولید مورد تاکید مجموعه ساینا و مدیریت شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال 1403 است. در همین راستا برند پریمکس حضور گسترده تری در بازار های داخلی و خارجی خواهد داشت.

عزت نژاد با بیان اینکه توسعه محصول و توسعه بازار از اولویت های ساینا در سال 1403 خواهد بود ادامه داد: در راستای توسعه محصول پریمکس؛ محصولاتی همچون مایع لباس آنتی باکتریال؛ مایع ظرف حلال در آب سرد و مایع ظرف حاوی نرم کننده، پودر ماشینی و دستی، کرم کف شوی تولید و در راستای توسعه بازار؛ حضور گسترده تر در بازارهای سازمانی داخلی؛ فروشگاه های زنجیره ای  و بازارهای خارجی در دستور کار مجموعه است.

مدیرعامل ساینا با بیان اینکه برای افزایش سهم بازار برند پریمکس برنامه های ویژه ای در سال 1403 داریم تصریح کرد: سهم ذهنی و عاطفی برند پریمکس در بین مصرف کنندگان از طریق فعالیت های ترفیعی و تشویقی خلاقانه و متناسب با بودجه تبلیغاتی شرکت افزایش خواهد یافت. همچنین برای تقویت برند و نفوذ بیشتر در بازار، برنامه های ترفیعی و تشویقی در  سه حوزه پخش؛ مغازه دار و مصرف کننده را اجرایی خواهیم کرد.

وی در ادامه به رویکردهای صادراتی شرکت ساینا پرداخت و گفت: از جمله اهداف مهم صادراتی شرکتهای گروه شوینده توسعه صنایع بهشهر در سال 2023 دسترسی به بازارهای بالقوه یمن و شرق آفریقا بود که با صادرات به کشور عمان اولین قدم با موفقیت برداشته شد. همچنین صادرات به مقاصد جدید صادراتی اعم از کشورهای ترکمنستان و عمان نیز محقق شد.

عزت نژاد افزود: قدم بعدی در راستای صادرات به کشور عمان ایجاد سبد دوم محصولات صادراتی با برند هوم لایف می باشد که در سال 2024  مراحل آن طی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساینا با تاکید بر اینکه توسعه جغرافیایی مقاصد صادراتی با جدیت دنبال خواهد شد ادامه داد: افزایش تنوع و حجم صادرات به مقاصد اصلی صادراتی آسیای میانه اعم از قزاقستان و قرقیزستان و نیز تقویت مشتری های صادراتی حوزه قفقاز اعم از گرجستان و ارمنستان از دیگر برنامه های صادراتی ساینا در سال 1403 است.

عزت نژاد در پایان با تبریک سال جدید ابراز گفت: پیش بینی می کنم در سال 1403 در حوزه تولید و فروش رکورد ده ساله شرکت شکسته شود.

دیگر خبرها

  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" با طراحی و تولید محصولات جدید
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • کسب سهم مناسب از بازار با کار گروهی در سال ۱۴۰۲
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم با طراحی و تولید محصولات جدید
  • مدیرعامل بانک ملی:کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی